Opdræt af Cichlider

Postet under : Cichlider - Amerika - Discus - Generelt
Visninger : 3545

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Jan Sørensen (Slettet) - 17/09-2007 20:18 17/09-2007 20:18

Hvorfor opdrætte Cichlider?
Hvad er et godt opdræt?
Hvordan spreder vi opdrættet, så vi gavner arten mest muligt?
Hvordan tilføre vi nyt blod til vores stamme, og hvornår bør det gøres med VF?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
maciej (Slettet) - 17/09-2007 20:27 17/09-2007 20:27
et godt opdræt er hvor fiskene har massere fisk at vokse op på og hvor f1 f2 f3 f4 fisk er skildt fra hinanden og hvor varianterne ikke er blandet sammen

hvordan tilføre vi nyt blod til vores stammer?

fx n.brevis brichardi det ville jo ikke være godt hvis man tog n.brevis sunspot og blandede dem med hinanden så varianten skal være den samme og vil sige at det helst skal være f1 yngel som man så blander med sit eget f1 yngel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 17/09-2007 20:35 17/09-2007 20:35
Jeg tror at det er lidt svært at styre. I foreninger er der måske en chance, men som privat nej. Jeg tror faktisk at privat opdræt er skylden i at så meget skrammel ender i bonnies dyrcenter og videre ud til folk for at cirkulere. Samt er der mange begyndere med store armbevægelser som ikke er til at lære noget, og ikke har nogen som helst form for etik og moral. Der er langt mellem de seriøse akvarister, med mange akvarier som går seriøst ind i avlsarbejdet for at tjæne et tilskud, til at de kan mæte markedet seriøst, og udkunkurere forhandlernes rolle. Men forhandlerne har også skudt sig selv i benet med den måde de har ført forretning på og kontroleret markedet. Det er gået ud over udbudet, og derfor kan jeg godt sætte mig ind i tanken med opdræt. Men mit umiddelbare svar er nej jeg tror ikke det kan lade sig gøre på sigt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
pikaya - 17/09-2007 20:38 17/09-2007 20:38
Hvorfor opdrætte Cichlider?
- Vel primært fordi man synes det er sjovt. I enkelte tilfælde kan der endda være tale om arter der er svære at skaffe i akvariehobbyen, er vanskelige at få til at yngle eller lignende , hvorfor det kan være særligt sjovt når det lykkes. I helt enestående tilfælde er folk med til genudsætningsprojekter, hvor arter der er forsvundet kan reintroduceres hvis der yngles helt rent på dem.

Hvad er et godt opdræt?
Godt opdræt er rene avlslinjer uden sammenblanding af lokalitetsvarianter. I mine øjne er det underordnet om det er F1xF1 eller hvad. Det vigtigste er at det er sunde fisk uden defekter på fysik eller arvemasse. Dvs. fisk som er 100% normale at se på og som kan reproducere med et kuld unger vor antallet af deforme unger ikke overstiger det man ser i naturen.

Hvordan spreder vi opdrættet, så vi gavner arten mest muligt?
Arten? Forstår ikke helt spørgsmålet.

Hvordan tilføre vi nyt blod til vores stamme, og hvornår bør det gøres med VF?
ilførsel af nyt blod sker ved at bytte individer med ligesindede som man stoler fuldt ud på. Jeg kan ikke se det er nødvendigt at gøre med VF.

mvh
Peter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 17/09-2007 21:04 17/09-2007 21:04
Nr4. Nej det er ok at gå op i det, jeg syntes bare personligt at der ahr været for mange uhældige eksempler med nyopkomne farvevarianter med mystiske sp navne, samt direkte gadekryds. Der er ikke så mange som tager sig så meget af det, så længe de kan få en bøtte foder og et neonrør i bonnies.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger tove - 17/09-2007 21:09 17/09-2007 21:09
#1 Jeg har blandt andet Cichlider, for at se deres yngel adfærd.
Et godt opdræt er, når ynglen vokser op, så naturligt som muligt.
Vi spreder opdrættet bedst, ved at finde nogen som er interesseret i det vi har opdrættet.
Man kan tilføre nyt blod til sin stamme,hvis man kan finde en, man ved, har fisk af en anden stamme

Mvh Tove

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Patrick (Inaktiv) - 17/09-2007 21:59 17/09-2007 21:59
Når i snakker om Bonnie osv, så går jeg også ud fra at i også mener petworld og andre større kæder.

Der er faktisk mange af disse store kæder som ikke tager fisk ind fra private, og kender mange mindre forretninger som heller ikke gør. Netop fordi de ikke vil have en masse skrammel ind.

Jeg ser ikke de danske opdrættere som værende skyld i kryds, og "dårlige" fisk, selvfølgelig kommer der lidt, men ikke ligeså meget som jeg mener der kommer fra østlandene og asien.

godt opdræt er efter min mening fisk som er sunde og raske, og for mit vedkommende ligemeget hvilken generation det er, så længe det ikke er gået udover fiskens form og farver.

Jeg vil mene at cichlids er vejen frem for at sprede arterne (Nyt blod) bedst muligt. Det synes jeg fordi de fleste herinde ved hvilke fisk de har, hvilken variant, fangsted og ofte også hvilken generation. Det gør at man meget præcis kan få fat i de fisk man nu engang søger.

Det der ødelægger det er når folk fx blander mbunaer som kan krydse, når man holder flere aulonocare i samme akvarie og ikke lige får solgt de rigtige hunner videre.

Det område som jeg mener er hårdest ramt i denne sammenhæng er nok amerikanerne, det er yderst sjældent at man ser amerikanerne med fx fangststed, og de er efterhånden så langt ude i generationerne. Om det er fordi de er sværere at få fat i som Vf eller hvad der skyldtes skal jeg ikke gøre mig klog på.

Med Venlig Hilsen Patrick

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 17/09-2007 22:28 17/09-2007 22:28
Amerikanerne har jo for de flestes vedkommende, været med, siden lige efter anden verdenskrig, eller før, og der har ikke været tradition for at gå op i fangststeder for dem (og i mange tilfælde heller ingen grund til det). Senere, da den slags blev moderne, har der desværre ikke været den helt store interesse for dem, så der har været langt mellem importerne, især af de mere almindelige arter. Dette ser heldivis ud til at forandre sig, og det vil uden tvivl, hjælpe gevaldigt, at der nu kommer en forretning, som vil gøre noget seriøst ved hjemtagningen af sydamerikanere. Desværre vil det gamle problem, med masseopdræt, nok hurtigt gøre en ende på dette, men det vil da i en periode, give mulighed for at forny blodlinjerne.
Mvh. Kim

Annoncører
Annoncører