Prinsessen ødelægger sine huler

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 992

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fricke (Inaktiv) - 01/12-2014 20:54 01/12-2014 20:54
Hej!

Er helt ny herinde - håber på lidt kvalificeret vejledning.

Jeg har tre par prinsesse-cichlider gående (i et artsakvarie), og de er begyndt at bygge huler for første gang. Jeg har brugt granit til opbygning, og fiskene graver løs. Problemet er at hver gang de får bygget en "egnet" hule, skrider stenopbygningen og deres hule bliver halvt begravet i sand og granit igen. Har det betydning for deres ynglen? Vil de forsøge at finde et andet sted i akvariet, eller? Har sgu så ondt dem, når deres hårde arbejde har været formålsløst... :( De forsøger stadig at bruge de halvt begravede huler, men pladsen er ret trang, efter at stenene er skredet...

På forhånd tak :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 01/12-2014 21:03 01/12-2014 21:03
Du har simpelthen ikke overholdt den vigtigste regl i et ciklide akvarie. "Alle stensætninger skal stå helt nede på bunden!!" så fylder man sand i bagefter. Så kan de krave så meget de lyster uden noget skrider. Står det over på sandet kan de grave så meget at det hele vælter, og måske slår ruden i stykker.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger dave (Inaktiv) - 01/12-2014 21:17 01/12-2014 21:17
Rigtigt hvad #2 skriver. Når det så er sagt, så er det normalt at de graver meget trange huler... Hvis de ikke lige frem bliver mast af sammenstyrtet sten(eller knuser glasset), så skal de nok finde ud af det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fricke (Inaktiv) - 01/12-2014 21:20 01/12-2014 21:20
Ja, jeg ved det godt *rødmer*

Det læste jeg EFTER jeg havde sat akvariet op... Det er første gang jeg har fisk der vil yngle (bortset fra guppyer)... Er der ikke andet for, end at bygge hele l*rtet om? Vil det ikke stresse dem vildt meget? Kulturen i vandet er super fin - det hele kører bare så godt, så er ked af at skulle skille det ad... *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 01/12-2014 22:24 01/12-2014 22:24
Kan du ikke bare flytte stene, skrabe bundlaget til side, lægge stene på plads og skabe bundlaget tilbage. Det vil selvfølgelig rode noget slam op, men så får du også det væk ved et vandskifte. Stress eller ej, så er det vigtigt at du får det lavet så de ikke kan vælte stenene. De finder sig også hurtigt til rette igen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fricke (Inaktiv) - 02/12-2014 09:24 02/12-2014 09:24
Jo, det vil være mit projekt for i dag - mange tak for hjælpen! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jakob (Inaktiv) - 02/12-2014 21:54 02/12-2014 21:54
Et enkelt sandkorn mellem bundglas og stenopbygningen kan skabe spæninger i glasset med fatale følger. Jeg ville for en sikkerheds skyld ligge en 10mm flamingoplade i bunden. Så tror jeg du vil sove bedre om natten ;)

Annoncører
Annoncører