Ny i akvarieverdenen

Postet under : Cichlider - Andet - Nybegynder
Visninger : 1020

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger karina m (Inaktiv) - 03/12-2014 21:23 03/12-2014 21:23
Hej
Jeg er ganske ny både herinde og i akvarieverden og har brug for råd og vejledning.
Jeg vil gerne have cichider og har tænkt på malawi, dem har jeg læst mest om. Jeg kikker på et akvarie på 325 l, er dette en passende størrelse, eller skal det være større?

Når jeg har købt mit akvarie skal jeg jo også have en pumpe, men hvad skal man kikke efter (så man ikke køber katten i sækken) og hvad med filter, skal der det i eller kan man undvære det?

Jeg har læst at cichlider er sten fisk og man ikke må bruge lava sten, hvad for sten skal så have, bare nogle man finder i naturen? eller hvor køber man dem henne? og kan man bare købe den farve sand (små sten) man gerne vil have eller er noget bedre end andet?

MVH
Karina (meget nybegynder) :D

:P :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 03/12-2014 21:37 03/12-2014 21:37
Du kan fint holde en del malawi cichlider i 325 liter, men det er jo altid sådan at man vil have akvariet så stort som pengepung og hjemmet tillader :)

Lava er skidt da det har mange skarpe kanter. Man kan købe sig fattig i sten, men du kan også fint hente sten i naturen, bare skyld den under hanen/bruseren for snavs.

du skal have et filter, det giver også en cirkulation i vandet da det drives af en pumpe. Der findes et par forskellige typer:
internt filter (enten en "klods" med en pumpe eller et HMF filter eller baggrundsfilter)
eksternt filter (typisk en spandpumpe)

Se eks nederst i menuen her: Eksternt link http://unimati.biz/ for hvordan man kan montere en baggrund og lave et filter på samme tid. Hvis du ikke har lyst til at gøre det selv, så mener jeg at de også sælger akvarier med baggrund monteret.

Ofte vælger folk en lys sand til malawi cichlider, de kan findes i de forskellige akvariebutikker, eks koster 25kg 90kr i planteimporten.dk

ps. ikke alle cichlider er "sten fisk", men mbuna cichliderne fra malawi er.

pps, skriv et postnummer i din profil, så kan folk også pege dig i retningen af gode butikker i dit område.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 03/12-2014 21:57 03/12-2014 21:57
Velkommen til en fantastisk verden:-)
Kanon ide med Malawi mbuna. Hvor i verden bor du?

Mvh. Ken

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger karina m (Inaktiv) - 03/12-2014 22:06 03/12-2014 22:06
1000 tak for de gode råd, nu er der noget mere jeg kan læse/undersøge :D og børnene kan finde nogle flotte og gode sten til mig :D . jeg har udkik på et akvarie med alt tilbehøret. Jeg har lige set på det link du smed ind, og syntes at det går meget plads til filtret, er det normalt? *blink*

jeg bor i brøndby strand (Vestegnen) og har planer om at besøge cichlide butikken i vallensbæk en af de kommende dage. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 04/12-2014 06:45 04/12-2014 06:45
Det er helt perfekt :-) så vil jeg gerne anbefale dig at besøge både cichlide centeret og især Malawi amager.
Begge steder kan du møde op og være helt blank (læs ny i hobbyen), og få korrekte svar på alle spørgsmål fra A--Z:-)
De kan hjælpe med alt fra teknik og udstyr til især nogle kvalitets fisk, når det bliver tid til det :)

Mvh. Ken

Annoncører
Annoncører