Moral i køb/salg annoncer

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2062

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger McWearq - 20/12-2014 13:27 20/12-2014 13:27
Jeg synes at købs- og salgssektionen her på siden er skæmmet af manglende moral. Jeg har nu, to gange, oplevet at modtage bud på en salgsannonce som har ligget henholdsvis 25% og 50% under min pris. Det er der ikke noget galt i, men det harmer mig lidt når jeg accepterer budet og budgiveren så alligevel ikke vil stå ved sit bud, som det er sket i disse to tilfælde. Der må jo være nogen der har det som hobby ved siden af akvariehobbyen, at lave falske bud på forskellige annoncer *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Ukendtnavn (Slettet) - 20/12-2014 13:43 20/12-2014 13:43
Indlægget er rettet 20/12-2014 13:48 20/12-2014 13:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg synes, at det er plat, at folk tror de skal have butikspris for deres fisk/rejer.

Eller mere end butikspris. Folk tror deres dyr er belagt med guld.

Hvorfor skulle man fx give flere hundrede kroner for en piratfisk, når man kan købe en stor unge for en 50'er i en butik?

Og hvad med de narrøve der sælger deres pangasius hajmalle videre, et åbenlyst fejlkøb, uden at informere om at den ikke er egnet til akvarier? Med mindre det er 10.000 liter eller mere?!

Næh de kan forære den til Aldi. Så kan Aldi fryse den ned og sælge den som spisefisk. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 20/12-2014 14:19 20/12-2014 14:19
#1. Du har ret, det har jeg også oplevet. Det er bare sket så tit, at jeg ikke anser noget for solgt, før jeg har pengene i hånden.

#2 Det er da det værste vrøvl, der er skrevet længe. Er prisen for høj, så lad da være med at købe varen her, men smut ned til butikken i stedet for.
Det er da også købers ansvar at sætte sig ind hvad han køber. Sælger kan med rimelighed forvente, at køber har sat sig ind i tingene. Det er så let at skyde skylden på andre, bare fordi man ikke gider finde oplysningerne selv.

Endelig så er prisen rigtig, hvis både sælger og køber er tilfreds med handlen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Ukendtnavn (Slettet) - 20/12-2014 14:47 20/12-2014 14:47
Og hvis man skal gøre sig til dyrehandler på nettet, så burde det også være lovpligtigt at skilte med minimumskrav til fx fiskene (størrelse akvarie, foder, varme, filter osv.)

Det samme burde gælde for fysiske dyrehandlere/butikker.

For mange mennesker er dumme/naive/ignorante, og foretager impulskøb af dyr uden at sætte sig ordentligt ind i tingene.

Men det var lige et sidespring. B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 20/12-2014 16:17 20/12-2014 16:17
Sidespring, ja måske, men ikke meget klogere.

Hvad er ideen med at stille lovkrav til sælgerne, fordi KØBERNE er dumme/dovne og ikke gider sætte sig lidt ind i tingene, og gøre det til sælgers ansvar, at de laver impuls køb uden at tænke sig om.
Himmel og hav! Hvornår begynder folk at tage lidt ansvar for egne handlinger!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Rehfeldt (Inaktiv) - 20/12-2014 18:11 20/12-2014 18:11
det med at folk byder 50-75% mindre end salgs prisen er meget normalt (dog stadig til at brække sig over)
tror ikk man kan gøre det store ved det nogle folk tror bare altid palles gavebod har åbent :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger brib - 20/12-2014 18:14 20/12-2014 18:14
McWearq skrev :
Jeg synes at købs- og salgssektionen her på siden er skæmmet af manglende moral. Jeg har nu, to gange, oplevet at modtage bud på en salgsannonce som har ligget henholdsvis 25% og 50% under min pris. Det er der ikke noget galt i, men det harmer mig lidt når jeg accepterer budet og budgiveren så alligevel ikke vil stå ved sit bud, som det er sket i disse to tilfælde. Der må jo være nogen der har det som hobby ved siden af akvariehobbyen, at lave falske bud på forskellige annoncer *blink*

Væn dig til at akvarister har Skotske gèner - Og først når varen er solgt og hentet , er handlen afsluttet .

Jeg kan ikke tvinge folk til at overholde deres aftaler

Mvh. B/F Annonce-admin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger McWearq - 20/12-2014 20:22 20/12-2014 20:22
Essensen af det jeg skrev er at jeg godt kan acceptere forhandling om prisen, men ikke at man ikke kan stole på indgåede aftaler. Det er ikke en kritik af siden, men udelukkende af folks manglende moral.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 20/12-2014 20:25 20/12-2014 20:25
Indlægget er rettet 20/12-2014 20:27 20/12-2014 20:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

til #1
måske har jeres aftaler ikke været klare nok ?
eller bindene / færdige nok ?
husk på at der er to sider af en god handel.
Det bedste du kan gøre er at overdrive lidt i dine forklaringer og aftaler,
så intet kan misforstås,
samt spørg ind til mere info, hvis du ikke føler at sagerne den anden vej er klart og tydeligt nok,
samt lever altid fuld navn og tlf og tilbyd telefonisk kontakt, for sådan noget er meget lettere,
så kan man hurtigt blive enige om alting.

til #2
HELT andet emne, men ja og ak ja,
folk er tosser og tror ting er det samme eller mere værd end butikkerne,
samt hvis de finder en butiks pris med totalt gakket overpris, og de sælger samme type fisk,
så tror de at det er fair pris, samtidig kan jeg så finde sådan en fisk til 1/3 af prisen
hos en anden meget billigere forhandler, så da det er privat salg, uden garanti eller købe lov på,
vil jeg jo kun byde halvdelen i forehold til mindste prisen hos den billigste forhandler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
BettaEinstein (Slettet) - 20/12-2014 23:56 20/12-2014 23:56
Jeg synes at den triste udvikling i folks moral og omgangsmåde omrøring salg er til at le og græde over på samme tid.
Efter en længere periode med ufatteligt mange ting til salg har jeg oplevet lidt af hvert men generelt er min opfattelse blevet at. De fleste købere opfatter sig selv som kongen af handlen og den der kan bestemme det hele.
De vil afhente ned det passer dem - også selvom der er aftalt et tidspunkt allerede, nu passer det ikke lige så godt. Så nu skal det tilpasses egen røv.
Når kæber så tramper op efter den 4. Aftale og 1-2 timer for sent så vil han eller hun squ have rabat på tingen som i forvejen blev prissat til 40-50% af butiksprisen og med yderligere prisfald ved første aftale.
Det synes jeg er at tage røven på folk og være komplet ligeglad overfor andre mennesker. Fordi MAN SELV vil have det når det passer en og til den pris der passer en
Og 20-30% af butiksprisen for noget let eller ubrugt brude squ ikke være acceptabelt for en sælger
Men danskerne er blevet mere egoistiske og vil have det hele til ingenting og fuld service oveni, det mægter jeg som sælger at finde mig i og så vil jeg hellere være 4 måneder om at sælge ordentligt end 2 uger til en jubelnar

Jeg kender i øvrigt godt til dem der tror deres hobby er en pengemaskine, men jeg vil da ikke klarificere mig selv som en. Kunne jeg sætte prisen på mine ting ville det nok være omkring de 60% af nyprisen og mindre ting 50% det synes jeg er fuldt ud rimeligt. Det er ikke guld men det er heller ikke en foræring

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 21/12-2014 00:16 21/12-2014 00:16
Det er altid svært at gøre alle glade.
MEN : Er man som køber utilfreds med prisen,
kan man vel på bedste høflige og venlige maner gøre rede for sine ideer og foreslag,
afslår sælgeren, er det bare igen at være pæn og høflig, og sige nej tak.
Hvis man ikke vil dette, kan man bare holde sig helt væk til at starte med.
Hvis sælgeren ikke får sin vare solgt, kan der være flere årsager, enten står ingen og mangler en sådan dims, eller også er prisen for høj.

Man kan også komme ud for at sælgeren har ret høje ideer om varens stand, og via tlf eller email
har man aftalt en pris og selvklart hørt om stand og alder,
men når man så dukker op personligt, så ligner det noget fra 1900 tallet,
det har jeg selv prøvet, også var det enten at prøve at aftale en ny pris,
eller køre hjem uden varen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 21/12-2014 08:00 21/12-2014 08:00
Bruger ksb ca hvert 3 år...synes der er fyldt med kedelige arter/ting og oftest til vanvittige priser. Har prøvet at sælge nogle gange. Erfaringerne har været dårlige...uendelige skriverier om prisen, købere som ikke er dukket op osv...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 21/12-2014 08:52 21/12-2014 08:52
Nyt akvarieudstyr er som at købe en ny bil . Når bilen har forladt forhandleren , så er de første 25 % forduftet ifht. nypris.

Det samme gælder for akvarier - Når der har været vand og fisk i , så er vi nede på 50 % af nypris efter få mdr.

Jeg køber hellere et bedre brugt akvarium , og omfuger om nødvendigt . Akvarier med Algemagneter er allerede "banned" fra start .

Jeg har haft 20-30 år gamle akvarier , der har stået rimeligt ridsefrie. Men jeg har så sandelig også set få mdr. gamle akvarier , der var totalt skamferet pga. algemagneter og 0 respekt for hvordan man behandler et akvarium .

Underligt nok er det for det meste Cichlide-akvarister , der sælger de mest ødelagte akvarier . Tilkalkede møgbunker hvor man kan bruge flere dage på rengøring og afsyring . Spandpumperne mere eller mindre ødelagte af det yderst finkornede cichlide-sand der har ødelagt rotor og rotorhus.

Jeg skærer ikke alle over en "kam" For jeg har også købt nogle yderst pæne akvarier , hvor der har været Malawi eller Tanganyikaer i .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Hugo - 21/12-2014 09:04 21/12-2014 09:04
Man kommer langt ved bare at forære det væk. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 21/12-2014 09:57 21/12-2014 09:57
Jeg syntes det er okay at forhandle om prisen,jeg prøver ALTID at få tingene billigere og kan overhovedet ikke se noget galt i at man prøver at forhandle lidt?
Vi behøver jo heller ikke være sippede og sælger er jo i sin fulde ret til at sige nej!

Ang priserne på fisk så vil man selvfølgeligt gerne have sine nye fine fisk så billigt som muligt,omvendt vil jeg heller ikke bare forærer mine fisk væk til ingen ting.
Vi sælger 10 yngel i 3-4 cm for mellem 250-350 alt efter art.det syntes jeg er billigt,til trods for jeg kan sidde på gul og gratis og se nogle sælger deres til halv pris. Vi bruger ekstremt meget tid på vores akvarier og fisk Og går meget op i at folk er fuldt ud tilfredse når de går ud af døren. Og det vil stadig være dyrere at gå i en dyrehandel og købe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger jacob - 21/12-2014 10:12 21/12-2014 10:12
Det er okay at forhandle lidt, men gider dælme ikke skrive frem og tilbage i evigheder. Jeg vil langt hellere sprede overskud af arter til andre mednørder, for en beskeden pris/gratis/eller bytte. For mig har ksb her på siden ingen værdi.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 21/12-2014 10:18 21/12-2014 10:18
Men så er det vel også bare at tage det valg som du har gjort. Ingen salgs annoncer,og vælger man nu at gøre det og står med en køber som du nævner,så meld ud og sig man ikke gider det.skal du købe eller ikke,Og prisen er.!
Man vælger jo selv om man gider.
Vi har da også mange sjove og langtrukne henvendelser,men så får man måske lært noget nyt,eller endnu vigtigere,får lært noget videre :-D
Man styre jo selv hvor langt tingene skal strækkes ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 21/12-2014 10:21 21/12-2014 10:21
Og selvfølgeligt ville jeg da også helst have mine nye fisk gratis eller bytte.men ender vi alle sammen med at forærer vores fisk væk,for at dele vores hobby,så ender fisk med slet ikke at have nogen som helst værdi,og det ville da være brand ærgeligt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger jacob - 21/12-2014 10:42 21/12-2014 10:42
For mig er det meget vigtigere at mine arter kan blive bevaret i hobbyen, og de kommer videre til dygtige folk. Penge betyder ikke det store i den sammenhæng.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 21/12-2014 10:57 21/12-2014 10:57
til dels kan jeg godt forstå hvad du mener.MEN...
Det er vel lidt lige som katte,de bliver foræret gratis væk idag som havde de ingen værdi overhovedet.
Hvis vi bare forærer alle vores fisk væk,så ender man i noget der ligner, At fisk ingen værdi har.
Selvfølgeligt har vi også foræret fisk væk til folk vi kender,eller sat en billigere pris ved nogle vi bla har fulgt her inde,og som man ved virkeligt går op i sine fisk. Men aldrig i livet om jeg vil begynde at forærer mine fisk gratis væk.Folk tænker sig også om en ekstra gang hvis tingene koster penge,det er min erfaring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Ole H (Inaktiv) - 21/12-2014 11:26 21/12-2014 11:26
Generelt set tror jeg ikke at folks moral ændre sig blot fordi det drejer sig om handel med akvarieudstyr eller fisk :-)

Moralen herinde afspejler vist meget godt den almene moral, der i mine øjne er for nedadgående.

Forventningsafstemning er nøglen til al handel og i øvrigt al menneskelig omgang, og mestre man dette gør det livet meget meget lettere :-)

God handel alle :-)

Ole H

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger brib - 21/12-2014 12:01 21/12-2014 12:01
#21: Det er nemlig sådan det er , og det bliver bestemt ikke bedre med tiden .

At # 19 mener at vores K-S-B er værdiløst , vil jeg nu ikke give ham ret i . - Penge er ikke alt , hvis man har nok af dem . Der kommer af og til nogle "guldkorn" i K-S-B , men der er efterhånden langt imellem dem .

At man "prutter" om prisen , er helt normalt . Men jeg kender også de der uendelige pber hvor man kan diskutere i dagevis om prisen på et par fisk og udstyr .

Så jeg må med skam erkende at jeg bruger facebook.dk og dba.dk når jeg skal købe og sælge .

Mht. moral. Kan jeg da kun tilføje : At i de snart 18 år jeg har hængt på "pinden" her på siden , så har den egentlig ikke ændret sig ret meget . Jeg har stadig min Sorte bog ( min mobil ) hvor der står : Soen 720.l ( her havde jeg holdt et 720.l tilbage i 3 mdr. og vedkommende dukkede ikke op ) Plus diverse andre som også har spildt min tid . Nu er jeg heldigvis blevet mere tålmodig med alderen , og tager tingene mere stille og roligt. Solgt , er når køber har afhentet.

Hvis livet kun drejede sig om at man bliver "bøffet" så er det jo kun bagateller ifht. hvad man kan forvente i fremtiden .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Superbruger jacob - 21/12-2014 16:31 21/12-2014 16:31
#20 som allerede skrev et der vigtigere for mig at arterne bliver spredt videre til dygtige folk. Har fx prøvet at sælge nogle Betta unimaculata her på siden, faktisk flere gange. Der var ikke eneste som skrev og vist interesse....har istedet foræret dem til en anden Betta entusiast.

#22 skriver at ksb ikke har nogen værdi for mig. Eftersom der er jo er en del annoncer (ved dog ikke om der hverken færre eller flere end der plejer....) så har det jo da sikkert en værdi for mange. Jeg holder udelukkende nørdfisk, og de ses aldrig på ksb. Derfor har det ikke nogen værdi for mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Hugo - 21/12-2014 16:34 21/12-2014 16:34
#20 Du har ret, når vi snakker alm. (ligegyldige) fisk som kan hentes i nærmeste dyrehandel.

Jacob snakker interesante fisk, som kun få i europa er i besidelse af, her er penge ikke så vigtig.
Den reele værdi vil mange gange slet ikke kunne betales aligevel.
Jeg vil heller ikke bruge min tid, på at pride og vise akvarier frem for 25 eller 50kr, men har solgt fisk til 25kr/stk til en nørd og også foræret nogle væk, hvor status var: De eneste i landet.

Bevarelse af arter er vigtigere.

#22 : #19 Siger kun at KSB er værdiløst for ham, ikke at det er værdiløst for alle. Jeg vil give Jacob ret ksb er meget lidt spændende

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger maistro (Inaktiv) - 21/12-2014 17:01 21/12-2014 17:01
Solgt et flot 530 liters Aqua-stabil akvarie med originalt dobb. armatur samt originalt kabinet + stort varmelegeme for 2000 kr. Da vedkommende som købte akvariet, så det sagde han. Ja, jeg gider overhovedet ikke at prutte om prisen. Det er super flot til prisen. Der var kun 1 køber som henvendte sig, i den tid annoncen stod på ksb og han var glad og godt tilfreds. Vi skriver og snakker tit sammen og mødes af og til, til lidt akvarie snak.

Var ude og se en del akvarier, imens jeg afventede salget af mit. Folk tror generelt, at det er guld de sælger. Nogle af de akvarier jeg så, var i så ringe og dårlig stand at jeg ikke ville ofre 1000 kr. på dem. Dog skal de siges, at 1 af akvarierne indeholdt en flot og dyr baggrund, men priserne på brugte akvarier og diverse tilbehør falder utroligt meget, selv over kort tid. Ja, bare de har forladt forretningen er prisen betydeligt reduceret. Har investeret i et nyt Move akvarie. Pris alt incl. 12000 kr. Jeg tror at jeg skal være heldig at få 6000 kr. her 2 1/2 måned efter det er købt. Tænk over det når du sælger dine akvarier + udstyr. Man kan købe guld for dyrt. Hellere få solgt, end have det stående i månedsvis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger daltiny (Inaktiv) - 21/12-2014 17:49 21/12-2014 17:49
Indlægget er rettet 21/12-2014 19:49 21/12-2014 19:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hej

hvis køber og sælger er glade er det en god handel

jeg regner ikke noget for solgt før jeg har pengene i hånden

kan man blive i "dårligt" humør af diverse skam bud og useriøse henvendelser skal man nok lade være med at handle med folk

man kan da få et gratis grin af useriøse køber/sælger

mvh bjarne og god jul *santa* *santa"santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger brib - 21/12-2014 18:55 21/12-2014 18:55
daltiny skrev :
her
hvis køber og sælger er glade er det en god handel

jeg regner ikke noget for solgt før jeg har pengene i hånden

kan man blive i "dårligt" humør af diverse skam bud og useriøse henvendelser skal man nok lade være med at handle med folk

man kan da få et gratis grin af useriøse køber/sælger

mvh bjarne og god jul *santa* *santa* *santa*

Enig .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Administrator Sponsor ken kætbak - 21/12-2014 19:04 21/12-2014 19:04
#26 helt vildt enig!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Shortey (Inaktiv) - 22/12-2014 08:06 22/12-2014 08:06
kan kun gi #24 ret!
Vi sælger ud af vores mere "almindelige" fisk herhjemme for at få hele det til at køre rundt.
(og det er bestemt ikke noget man bliver millionær af da)
Og så er der visse arter som er af den mere sjældne slags vi kun beholder til os selv, og piller yngel fra til os selv. Og når der så en dag skal "sorteres" ud i dem også så ryger de også videre til en anden entusiast der har samme holdning. Det ville være synd og skam at begynde at sprede dem ud i hele landet til alle og enhver som så vil ødelægge arten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger brib - 22/12-2014 08:49 22/12-2014 08:49
Indlægget er rettet 22/12-2014 08:50 22/12-2014 08:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#: 29-30-31-32 slettet - Da personangreb ikke er tilladt her på siden .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Hugo - 22/12-2014 13:21 22/12-2014 13:21
*LOL* #35 bliver også slettet, da debat om sletninger ikke er tilladt her i forum *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger ThomasBallerup - 22/12-2014 13:59 22/12-2014 13:59
hvor står det ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Hugo - 22/12-2014 14:52 22/12-2014 14:52

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/12-2014 15:27 22/12-2014 15:27
:D

Annoncører
Annoncører