Ang. nitrit i Malawi akvarie

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 3289

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Michaelkj - 14/09-2007 11:31 14/09-2007 11:31
Har for nyligt bevæget mig ud på akvarie området, og kunne godt bruge lidt expert viden. Min akvarie består af et 180 l Aquastabil med baggrund og indbygget filter bag ved baggrunden.
Efter godt et måned måler jeg stadig høj nitrit selvom jeg har isat endnu en filter pumpe for at forsøge at få nitriten ned. Endda også med en del 50 % vandskift.
I akvariet har jeg 10 fisk plus 1 hummer, så spurgte ved forhandleren da jeg også godt ved at akvariet er min. størrelse om det var den rette mængde fisk, hvilket skulle være passende. Sænkede fodringen meget her inden for de sidste par dage, men stadig ingen effekt.

Hvad kan jeg gøre for at få sænket Nitriten, nu hvor jeg mener at filter / pumpe materiel køre som det skal. Vandet fra hanen fejler intet, samt lav fodring og jævntlig vandskifte.

På forhånd tak

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Leif (Inaktiv) - 14/09-2007 11:34 14/09-2007 11:34
Hvis dine dyr ser sunde og raske ud, så skal du ikke gøre andet, end du allerede gør. Fortsat hyppige vandskift og meget forsigtig fodring. Og så hold øje med nitritten. Kan du få fat i noget filtersnask fra et kørende akvarium, så er det en fantastisk kickstarter for dit eget filter. Ellers er det bare at vente på, at dit eget filter kommer op at køre - det ´tager sin tid.
Mvh Leif

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Kasper Rossing - 14/09-2007 14:39 14/09-2007 14:39
Hej Michael
Er du sikekr på at det er nitrit og ikke nitrat?? Nitrit er noget fiskene ikke tåler så godt, hvorimod nitrat kommer af sig selv i et velfungerende akvarium og kan tåles i meget høje koncentationer af fiskene

VH

Kasper

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Michaelkj - 14/09-2007 15:09 14/09-2007 15:09
Hej, og tak for svarene allerede, men ja er rimelig sikker på det er nitrit. På testen står der nitrit, og nå jeg måler på et 56 liters akvarie jeg har stående, er værdierne normale. Undre mig af selv efter kort tid efter 50 % vandskifte, måler jeg stadig meget høj nitrit i akvariet.

Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Faaborg31 - 14/09-2007 15:46 14/09-2007 15:46
Hejsa Michael...

Er din baggrund sat rigtig i så pumpen til dit filter suger vandet igennem filteret ?+(

Er filteret bag baggrunden lavet rigtigt... Vandet skal ind i den ene side, igennem filtermat. og så en pumpe til at pumpe det ud igen i den anden side... ?+(

Hvor længe har de 10 fisk været i ?+(

Jeg kommer lige med et gæt :e du har kun haft fisk i i 7-14 dage ikk ?+( ?+( ?+(

Hvis dit filter er lavet rigtigt, så ville jeg lave et vandskift på en 30-40%, måle igen næste dag, og skifte igen hvis det ikke er ok... Hvis nitriten bliver laver, så laver du bare mindre vandskift... Altså skifte vand hver dag og en kun så meget at du har en nitrit som næsten er ok... Spar på fodret til dit filter kan klare opgaven, stop gerne helt en 3 dage, det kan dine fisk nemt tåle..

Mvh Thomas

PS. du må gerne ringe hvis du vil ha en snak... Mit nummer står i min profil...

OG ... Det er den måde jeg gør det på... En del har en anden mening :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Michaelkj - 14/09-2007 16:16 14/09-2007 16:16
Hej Thomas

'Umiddelbart vil jeg mene jeg har lavet mit filer system korrekt, sat den fast med silikone i siderne og i bunden. men fylder ikke hele tykkelsen som er på 1,5 til 2 cm. Omkring 1 cm silikone. der var ikke plads til at smide mere silikone i så smed et par små klodser i til at tage det væreste, som er ca. en halv cm. snakkede lidt med forhandleren som selvfølgelig sagde det ikke var helt optimalt.
Men ja. de har været der i 14 til 21 dage og den suger ind i den ene ender og så en pumpe i den anden ende. Da jeg fyldte det med vand i starten kunne jeg se små utætheder. sandet blev lidt vådt så jeg forsøgte af lappe på det, men der kan nok ikke undgåes der siver meget lidt vand ind. Umiddelbart ser det også ud til at søge direkte med indsugningen.
Har desuden sat en alm pumpe i med filter foran for at se om det ville give nogen effekt.

Håber det stadig er iorden med bare et vandskifte, da det formentlig ikke er det nemmeste at rette på nu

Annoncører
Annoncører