Gurami Experter søges, adfærds undersøgelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 1211

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/01-2015 11:40 27/01-2015 11:40
Denne tråd handler om en lidt sjov adfærd jeg har set hos mine Perle Gurami.

De rokker eller gynger frem og tilbage, mens de bliver stående på samme sted,
det kan både ske i toppen af vandet (mest hyppigt)
men det kan også ske alle mulige andre steder.

Det er KUN perle typen der gør dette, og kun en gang i mellem,
typisk nogle minutter ad gangen, og så kan det gentage sig et par gange pr time,
jeg har endda set hele 4 stk gøre det på samme tid.

Her er et par videoer af fenomenet :

Eksternt link https://vimeo.com/117733262

Eksternt link https://vimeo.com/117733580

Jeg har selvklart søgt ret længe og grundigt på nettet for info om dette,
det er noget ret mange har set og undret sig over,
Der kan efter hvad nettet siger være mange forklaringer på dette,
desværre ingen der direkte VED noget, det virker som om folk bare gætter sig frem.
Derfor søger jeg efter Danske Gurami experter, der evt måtte VIDE noget og kunne komme med en bedre forklaring.

Her er lidt af de gæt jeg har fundet på nettet :
Parring (søger efter partner)
Helt normal adfærd, betyder intet.
Stress
For meget vand cirkulation
For mange andre fisk
For mange andre artsfæller
Sygdom, her af flere typer beskrevet.

Da jeg kom frem til info om sygdom, har jeg udført et forsøg med Esha2000, dvs den normale 3 dages kur,
dette er nu 5 dage siden, og denne adfærd er komplet uændret, intet har ændret sig af at give denne type medicin,
dvs teorier sygdom kan udelukkes, eller det er en sygdom som denne medicin ikke har nogen effekt på.

Lidt mere om akvariet :
det er 2.7m bredt, og indeholder 900 liter vand, der er 100 liter i sump så jeg har 1000 liter i alt.
Der er en del flow i overfladen, specielt i den ene ende hvor vandet kommer ud,
men alle mine Gurami typer befinder sig over alt som det passer dem,
dog bruger de mest samlet tid i nærheden af overfladen.

Der er mange fisk i dette akvarie, det ses også på videoerne,
også rigtigt mange Gurami

Temperaturen er 26 grader
Rent vand bliver tilført 2 gange hver dag, 2 timer før lyset tænder og 2 timer efter lyset slukker,
det løber ind med 6 liter pr time, dvs 24 liter rent pr dag.
Jeg kan ikke måle nogen former for sager i vandet, det måler som postevandet på alle parametre.

Jeg har ikke specielt mange overflade planter, måske det er dette de "brokker" sig over ?
måske maven er fuld af æg ? og de savner en mulighed for at komme af med dem ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/01-2015 12:02 27/01-2015 12:02
Indlægget er rettet 27/01-2015 12:20 27/01-2015 12:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er ikke fordi jeg ønsker at de skal holde op med denne type adfærd,
ikke nødvendigvis, det ser meget sødt ud,
jeg ønsker bare at forstå hvad det evt betyder,
og om der måske kunne være grund til glæde eller bekymring.

Det kan også godt være at de altid har gjort dette,
jeg har bare fornyeligt fået meget mere tid til at studere mine fisk,
og lære hver eneste bedre at kende, og opdager derfor hver en lille detalje.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Wision (Inaktiv) - 27/01-2015 13:21 27/01-2015 13:21
Det ser da meget besynderligt ud, det har jeg aldrig set hos mine perlegurami...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 27/01-2015 22:58 27/01-2015 22:58
hvor mange Gurami har du ?
evt flere typer ?
og hvad størrelse akvarie går de i ?
evt et billede ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Wision (Inaktiv) - 28/01-2015 13:12 28/01-2015 13:12
Jeg har tre perlegurami (1 han og 2 hunner), der går sammen med diverse tetra og rejer i et 220-liters akvarium.

Jeg har før haft knurrende dværggurami, heller ikke her så jeg noget i den retning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 28/01-2015 15:50 28/01-2015 15:50
noget helt andet jeg har set de sjove Gurami gøre,
er at stå i overfladen bagerst i akvariet, ALLE på en lige linje, og ALLE med hovedet den samme vej !!
De er pænt fordelt med lige meget afstand i mellem dem,
dette er set ca hver anden dag, og de har altid gjort dette.
husk på jeg har ca 15 gurami i alt i dette akvarie, disse typer : Perle, Blå, Guld, Måneskin,
de vender altid hovedet ud mod have døren, om det er fordi der kommer lidt lys ?
eller om det er fordi vand retningen så kommer bagfra ved jeg ikke,
kan kke rigtigt ændre på noget af dette for at se hvorfor de altid vender den samme vej.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger helene (Inaktiv) - 16/02-2015 23:14 16/02-2015 23:14
Jeg har set det før, - hos guldguramier, - og jeg undersøgte det også, - og fandt ikke helt svaret, - men jeg mener at det tætteste jeg kom på det var det var en slags stress.
Jeg er ikke sikker på ihvertfald at jeg ville betegne det som en adfærd der giver et signal om en positiv tilstand. En fisk som har det godt, er tryg og veltilpas vil færdes rundt i akvariet og undersøge foskelligt spiseligt og så videre, - at stå stille et sted over længere tid og udføre sådan lettere mekanisk bevægelse ville jeg ikke umiddelbart tage som et helt sundt tegn.
Hermed siger jeg bestemt heller ikke at du skal blive voldsomt urolig og tænke at der er noget helt galt, - men måske kunne det være at der er lige rigeligt med fisk i akvariet for en perlegurami - det er trods alt et ret sky gurami art som måske trives bedst med ro.

Jeg mener at min gurami som udviste det samme i sin tid ændrede adfærd efter en ændring i akvariet.

Jeg kan godt se at det kan være nemt at tro at der kunne også være noget sygdom over - men jeg ville bestemt ikke begynde at behandle for noget. Man stresser ofte fiskene endnu mere med behandling med medicin og sådan.
Det ser rigtig fint ud - dit akvarie, og super med så meget frisk vand, så det burde bestemt være gode forhold mht det. Men der er rigtig mange fisk i, og guramier er jo territoriale og mange sammen kunne være en stressfaktor måske. Overfladeplanter eller flydeplanter kan være en god hjælp at have til guramier, - de elsker det og jeg tror det giver dem en naturlig tryghed.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/02-2015 23:52 16/02-2015 23:52

Her et nyt billede af akvariet,
jeg er ved at gro de ønskede overflade planter, tålmodighed eller en masse penge ville nok gøre det,
men de er på vej, så kommer der også lidt mørke og fred oppe baggerst,
ja de er lidt anderledes mht adfærd de perlegurami, og de er super flotte.
Men de bruger heldigvis også det meste af deres tid på at tuller rundt og udforske sagerne,
man skal trods alt sidde og kikke en del før man kan opdage dette sjove fenomen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/02-2015 23:55 16/02-2015 23:55

når jeg roder rundt med at flytte lidt planter eller klippe ned,
så sker det så stille og roligt at de kommer hen og smager på mine fingre
ingen af mine fisk er bange for mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/02-2015 23:57 16/02-2015 23:57

En af mine perler :-)

En af de Blå

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/02-2015 23:58 16/02-2015 23:58

En af mine nye Færsken farvede.

En af mine Cosby

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 16/02-2015 23:59 16/02-2015 23:59

En af mine MåneskinsGurami

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 17/02-2015 07:44 17/02-2015 07:44
Interessant opdagelse du har gjort dig vedr. dine 'perler'..
Jeg er selv meget interesseret i Labyrint fiskene, og har en forkærlighed for de skønne Gurami..
Der ud over vil jeg da lige benytte lejligheden til at sige, at jeg syntes dit 900 l akv. er sindssygt flot..
Super indretning, skøn beplantning, masser af skjul - et akv. lige i min ånd, savle savle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger helene (Inaktiv) - 17/02-2015 10:42 17/02-2015 10:42
Det eneste problem med flydeplanter er jo at de tager lys fra planter på bunden, - men hvis du kan begrænse det til et område ville det jo være super. Det er et rigtig flot akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Wision (Inaktiv) - 17/02-2015 10:50 17/02-2015 10:50
Lækkert akvarium!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 17/02-2015 15:15 17/02-2015 15:15
takker, ja hele ideen er at få de store flyde planter aller baggerst, hvor der aligevel ikke er direkte lys over,
de bliver også brændt helt ned af at ligge direkte under lyset,
lidt tålmodighed og nedklipning og flytning bør fikse det, over de næst par md.

Annoncører
Annoncører