Hvad skal et akvarium indeholde?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1183

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger lykkechristine (Inaktiv) - 28/01-2015 17:24 28/01-2015 17:24
Hej alle

Jeg er helt ny med fisk og har lige fået et akvarium. Jeg er dog i tvivl om hvilke diverse pumper et akvarium skal indeholde. Lige nu har jeg et varmelegeme, et filter/pumpe og en grøn slange med en lyserød sten for enden der giver ilt og laver bobler op igennem hele akvariet. Er alle disse ting nødvendige?

Eksternt link https://www.google.dk/search?q=iltning+akvarie&safe=off&espv=2&bi... den jeg beskrev er noget lignende det på det her billede.
Den larmer bare utrolig meget.. Er den nødvendig? Kan jeg evt. slukke den tre timer hver aften så jeg kan falde i søvn for den??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersen01 - 28/01-2015 17:28 28/01-2015 17:28
Indlægget er rettet 28/01-2015 17:30 28/01-2015 17:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

iltstenen er ikke nødvendig at have overhovedet... den er kun god som backup i tilfælde af at ens fisk går i overfladen og gisper efter vejret.

Du kan sagtens nøjes med bare at have pumpen sat til men sørg for at den sidder højt i akvariet dog uden at lave luftbobler i overfladen.. så får du rigeligt med ilt i akvariet og kan nemt falde i søvn.. :)

varmelegmet er kun nødvendigt hvis dit akvarie ikke kan holde tempraturen selv... og tempratur skal helst ligge på de 23 - 26 grader

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 28/01-2015 17:32 28/01-2015 17:32
Ja som ovenstående siger er det ikke nødvendigt med iltstenen, så længe udstrømningen fra filteret laver god bevægelse i vandoverfladen.
Hvis det er filteret/pumpen der larmer kan det være fordi der er luft fanget i den.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann (Inaktiv) - 28/01-2015 17:35 28/01-2015 17:35
Korrekt som #2 skriver - det bør måske lige tilføjes, at årsagen til at pumpen/filteret skal sidde højt er, at der skal dannes bevægelse i overfladen. Det er denne bevægelse, som sikrer ilttilførslen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lykkechristine (Inaktiv) - 28/01-2015 18:28 28/01-2015 18:28
Tusind tak for alle jeres hurtige svar! Lige nu er det boblerne fra iltstenen der larmer og en "pumpe" der sidder på den uden for akvariet. Lige nu sidder mit filter, så det kun netop lige er dækket af vand, der er 2-3 cm vand ovenover.
Varmeren på mit akvarie er lige nu sat til at varme det til 23 grader. Kan vandet godt blive for varmt? Hvis det er et varmt rum akvariet står i? Og i så fald, kan varmelegemet kun varme eller kan den også køle??

Jeg vil tage iltstenen ud og holde øje med, om de er i overfladen og gisper, og hvis de gør det, så må de lige få noget ekstra! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger lykkechristine (Inaktiv) - 28/01-2015 18:32 28/01-2015 18:32
Indlægget er rettet 28/01-2015 18:36 28/01-2015 18:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det virker bare slet ikke som om der er i gang i filteret/pumpen. Den siger ikke en lyd og det ligner ikke umiddelbart der sker noget i vandoverfladen. Skal den tændes på en speciel måde? Jeg har bare sat den i stikkontakten og så regnede jeg med det var det?

Fandt ud af det :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Helpfish (Inaktiv) - 28/01-2015 22:16 28/01-2015 22:16
Indlægget er rettet 28/01-2015 22:18 28/01-2015 22:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Super. Hvis du kigger lidt oppe fra og fra siden, skal du gerne kunne se små krysninger på overfladen. Det er vigtigt at de er der, fordi det er netop disse bevægelser, der får ilt ned i vandet.

I forhold til varmelegeme: Et varmelegeme kan måle på vandet og varme det yderligere op, når der er brug for det. Der er altså en termostat i. Du kan så indstille hvor varmt det skal være. Som regel er der ikke overensstemmelse mellem de tal der står på varmelegemet og hvor meget det rent faktisk varmer op, så det er vigtigt at bruge et termometer til at indstille det. Det tænder og slukker afhængigt af indstillingen af det og vandets temperatur. Når det er slukket falder vandtemperaturen langsomt, sålænge vandet er varmere end luften omkring det. Så nej, et varmelegeme kan ikke køle og ja, det kan godt blive for varmt.

Nogle fisk har slet ikke brug for varmt vand, mens andre fisk har brug for over 30 grader. Så det kommer jo igen an på, hvilke fisk du skal have i dit akvarium. Der går jo nogle dage før et akvarium har de rette bakterier til at huse fisk. I den periode kan du indstille varmelegemet til den rette temperatur.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Andersen01 - 28/01-2015 23:52 28/01-2015 23:52
evt en beskrivelse af hvor mange liter det er på hvad du havde tænkt dig at have af fisk vil gøre det nemmere at svarer på mange af dine spørgsmål. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lykkechristine (Inaktiv) - 29/01-2015 12:00 29/01-2015 12:00
Der er bevægelser i vandet lige nu og man kan også høre lidt bobler. Er det så fint? :-)

Årh okay, jeg må have mig et termometer så jeg kan finde ud af hvor varmt vandet er.

Ja det er jeg klar over. Jeg har et 54 liters akavarium, og lige nu er der en lille gubbi i, som kom med akvariet. Hun har desværre haft det lidt hårdt, men den ser ud til at trives lige nu. Når vandet dog er blevet lidt mere fiskevenligt, skal jeg have mig nogle flere. Jeg regner med 3 gubbihunner, en gubbihan, tre hi fin platy hunner, en hi fin platy han og 2 små maller. :) :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Lauritzen94 (Inaktiv) - 29/01-2015 12:27 29/01-2015 12:27
lykkechristine skrev :
Der er bevægelser i vandet lige nu og man kan også høre lidt bobler. Er det så fint? :-)

Årh okay, jeg må have mig et termometer så jeg kan finde ud af hvor varmt vandet er.

Ja det er jeg klar over. Jeg har et 54 liters akavarium, og lige nu er der en lille gubbi i, som kom med akvariet. Hun har desværre haft det lidt hårdt, men den ser ud til at trives lige nu. Når vandet dog er blevet lidt mere fiskevenligt, skal jeg have mig nogle flere. Jeg regner med 3 gubbihunner, en gubbihan, tre hi fin platy hunner, en hi fin platy han og 2 små maller. :) :)

Så lang tid du kan se, at der er noget bevægelse i vandet skulle det være ok, og så selvfølgelig være opmærksom på hvordan fiskene har det.

Ellers er der bare et gyldent råd, man bør følge både for en selv, og for fiskene.

Læs, læs, og læs.

Alt held, og lykke med det. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 29/01-2015 13:01 29/01-2015 13:01
hej hej og velkommen til en sjov hobby,
læs evt lige disse artikler:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/?Type=27

hvis du udfylder dig profil, med i det mindste din by eller landsdel,
du behøver ikke skrive din fulde addresse..
så har det mange foredele, feks så skriver du at du drømmer om lidt flere guppy,
vi er mange der har lidt for mange, og vi giver dem tit væk til nye folk,
så de har lidt gratis øve fisk at starte op på, samtidig er de rigtigt flotte og fin underholdning når de så yngler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger lykkechristine (Inaktiv) - 29/01-2015 20:13 29/01-2015 20:13
Tusind tak!

Har allerede været i gang med at læse en masse, synes bare ikke at jeg netop kunne finde svar på disse spørgsmål :)

Tak! :)
Det vil jeg gøre! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Foslund (Inaktiv) - 29/01-2015 20:18 29/01-2015 20:18
Det skal ihvertfald indeholde vand :P

Annoncører
Annoncører