Mundrugere og opdræt?

Postet under : Cichlider - Amerika - Discus - Generelt
Visninger : 3887

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Mafl - 04/09-2007 21:40 04/09-2007 21:40
Hejsa! Jeg er ret ny på cichlide-området.. Har haft et par mundrugere før, men det er noget tid siden efterhånden.. Men det er sådan at jeg altid har været fascineret af at skulle opdrætte de fisk jeg kunne, og da de mundrugere jeg for et par dage siden, i hvert tilfælde af hvad jeg kunne forstå, ikke er så svære at få til at yngle, har jeg prøvet at sætte dem i et 12 L yngleakvarie. Nu er jeg så også MEGET utålmodig, og vil helst gerne have ting sker dagen før jeg kommer på det, men all in all, synes jeg nemlig ikke der sker så meget, de svømmer bare stille og roligt rundt, for det meste ved siden af hinanden dog, men det virker ikke som om der er noget mellem dem når det er.. Nu glemte jeg selvfølgelig at notere hvad de hed, for de havde kun et latinsk navn på skiltet, men de ligner i hvert tilfælde den der er på det her billede: Eksternt link http://www.cichlids.dk/Billeder/vis_billede.cfm?ImgID=51317 . Har dog bidt mærke i at den ene er mindre end den anden, men tænke at det måske bare var en af kønsforskellene, selv om jeg dog slet ikke kan skelne deres køn... Eller måske bare fordi den ene er ældre end den anden? Men er der nogle specielle forhold de skal have? Indtil videre har jeg sørget for nogle små "huler" i form af potter der er slået ud i store stykker, og så er der en luftpumpe, da der ikke rigtig er så meget plads til en alm. pumpe, altså medminde fiskene ikke skal have noget plads ;) Men det kunne være super hvis der er nogen der har nogle gode råd! På forhånd tak :)

MAFL

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Mafl - 04/09-2007 21:54 04/09-2007 21:54
P.S
Det virker dog som om de nogle gange kæler for hinanden, da de rimelig ofte svømmer op af hinanden, altså gnider sig lidt op af hinanden, så det kunne måske være tegn på leg?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Fam.Krebs - 04/09-2007 22:34 04/09-2007 22:34
12 liter - det var ikke meget .. ..

Jeg har min trio til at gå i et 54L, hunnerne har skiftevis skuffe med et par ugers mellemrum ..
Jeg gør ikke noget særligt for at få dem i leg - udover at fodre jævnligt og skifte vand samt give hunnerne en masse planter at gemme sig i, huler har ingen betydning for fisken - det er jo en mundruger, ikke en huleleger .. ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Mafl - 04/09-2007 22:43 04/09-2007 22:43
Nej det er ikke så meget, men har ret mange fisk i det andet akvarie, så ved ikke hvor meget leg der kunne komme ud af det... Men er der noget med at hunnen er større eller mindre end hannen? Men nogle gange kommer den største af dem hen til den mindre, og det virker lidt som om det godt kunne være noget, men den mindre flytter sig bare tilbage af... Men med de 12 L.. De er ikke så store igen, men hvis det er du siger de sagtens kan yngle i det store, så kan jeg jo prøve det, tænkte bare det måske var meget rart at de kunne være alene siden der bliver spyttet æg ud, nu ved jeg selvfølgelig godt at de tager dem i munden med det samme, men alligevel :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Mafl - 04/09-2007 22:45 04/09-2007 22:45
Hov ja, er der nogen speciel måde, hvorpå man sådan rigtig kan se forskel på kønnene, hvis altså det ikke er størrelsen? Den ene har i hvert tilfælde nogle meget utydlige mørke prikker langs siden, og den anden har næsten ikke noget, den er for det meste bare sådan sølvfarvet...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Fam.Krebs - 04/09-2007 23:09 04/09-2007 23:09
kæberne er kraftigere på hunnen end på hannen, hunnen er brun/gul - hannen har mere metallisk blå farve Eksternt link http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=97
Eksternt link http://akva-net.hjem.myinternet.dk/pmulticolor.htm

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Fam.Krebs - 04/09-2007 23:12 04/09-2007 23:12
Dit 12L kan du fange hunnen op i når hun HAR skuffen fuld - du skal have mere end een hun pr han, ellers jagter han livet ud af hende i sin iver ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Mafl - 04/09-2007 23:24 04/09-2007 23:24
Okay, tja der sker ikke så meget, og det er efterhånden snart en uge siden jeg har købt dem, men det er ikke den lille mundruger, det er jeg 99,99% sikker på, for der er heller ikke nogen af dem der har et blå skær, men spurgte nemlig efter de Ægyptiske, og den lille, men det her var en der lignede de to ret meget, og så var de ikke så agressive når der er unger... Men må prøve at anskaffe en hun til så, trods der ikke er meget flirt mellem de to, så er det i hvert tilfælde ikke når jeg er der ;)

Forresten, tak for svarene :)

Annoncører
Annoncører