Søger råd omkring 180l sydamerikansk biotop projekt

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1639

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 19/07-2015 21:13 19/07-2015 21:13
Hej

Jeg har skrevet herinde for nogle måneder siden, da jeg valgte at det var på tide, at få akvarie igen (jeg har haft et 250l malawi akvarie, men pga flytning var jeg nød til, at komme af med det) Men nu er der endelig plads til et 180l hjemme ved mig.

Jeg har brugt rigtig lang tid på, at kigge på artsbeskrivelse, opsætning af diverse biotoper.. Jeg kunne da godt tænkte mig, at høre nogle af jer mere erfarne omkring hvordan de setup's jeg har tænkt mig kan virke og om i måske har nogle ideer til ændringer, i fisk, planter, mm

Første setup jeg har tænkt på er.

Orinoco River Biotop.

Cleithracara maronii
mesonauta festivus
Panaque sp. L204
Cardinal tetra

Hvor mange af dem er jeg lidt i tvivl omkring endnu. Er der andre tetra som passer ind og er nemme til, at stime vil jeg da gerne have forslag og hvis der er andre maller der passer bedre kunne det være fint med nogle forslag på det også..

Når jeg kigger på diverse sider har jeg set mange forskellige måder og forslag til hvordan det kan se ud. Det virker dog meget plante fattigt og det er helt fint.

Jeg tænker på, at have sværd planter, Vallisneria og måske en enkelt Alternanthera reineckii pink.. men måske det bliver for meget? Derudover vil jeg smide et par trærødder i og muligvis en enkelt sten (kan se Maronii bruger den til, at yngle) ville også gerne have blade nede i akvariet for, at skabe mere realisme, men hvilke blade kan man bruge herhjemme fra og er det nemt, at holde ren, de går vel hurtigt i opløsning?

Til sidst vil jeg spørge omkring hvad folks erfaring er med ler i akvariet eller nogle af de produkter man kan købe (hvor der er ler blandet i) eller er ren sandbund fint nok for planterne ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 20/07-2015 15:33 20/07-2015 15:33
Hej.

Nu er jeg ikke så meget inde i biotoper, men går da selv med tankerne om et sydamerikansk, når pengene er til det.
Mht. planter skal du huske på, at alle de planter, du nævner, kan blive ret store. Vallisneria har det med at blive meget lang og derved dække overfladen. Alternanthera reineckii er ret lyskrævende, hvilket kan blive et problem, hvis vallisneriaen dækker overfladen, hvor den gror. Tag derfor højde for flowets retning og placering af disse to planter. Sværdplanter har det med at blive ret brede og også høje. Derfor kræver sådan en godt med plads omkring sig. De er også ret lyskrævende og især næringskrævende.
I stedet for at lægge et lag bundlagsgødning baseret på ler kan du bruge gødningskugler, der er lavet af det samme. Det gør det lidt billigere.

Af blade kan du bruge visne ege- og bøgeblade. De vil dog gøre vandet gulligt pga. tanniner - ligesom nogle trærødder. Min personlige erfaring er, at egeblade er langsommere om at gå i opløsning end bøgeblade, men de gør også vandet mere gulligt/brunligt.
Det vil selvfølgelig blive sværere at støvsuge bunden, når der ligger blade, men du kan altid bruge en pind eller lignende til at flytte rundt på dem, når du støvsuger, så du ikke får suget dem med op :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 20/07-2015 16:56 20/07-2015 16:56
Hej MSV

Tak for svaret.

Det kan være jeg skal overveje nogle andre planter så og måske bare beholde en sværdplante eller 2. Havde også overvejet Cabomba.

Er det bare alm gødningskugler til alm planter? for så tror jeg da det er det jeg skal ud i. Havde set sådan noget "gødningsbundlag" i en akvarie butik og tænkte det var ok, men jeg har intet erfaring med beplantet akvarie.

Det lyder ikke alt for svært, at have nogle egeblade dernede.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 28/07-2015 23:24 28/07-2015 23:24
Efter en masse research er jeg endelig kommet frem til mit setup. Jeg har allerede køb akvarie, planter, etc. mangler bare fisk til efter akvariet er helt startet op.

Regner med at lave en ny tråd når jeg er kommet lidt mere i gang.

Mit setup er pt blevet et Sydamerikansk Biotop (fokuseret på Orinoco)

Fisk

Cleithracara maronii 1 eller 2 par
mesonauta festivus - 1 eller 2 par
Corydoras Matae (bandit) 6 stykker
Rødnæset Tetra - 10-15 stykker

Har valgt fint Haley akvariegrus (så det er mørkt)

Planter

Til at starte med. Ville være sikker på, at det ikke blev for lidt, er lidt usikker på om jeg skal bruge alt. Ved også godt, at alt ikke er fra Orinoco (en del er) men :) det er sq svært.

2x Echinodorus palaefolius
2x Myriophyllum mattogrossense
1x Lilaeopsis brasiliensis
1x Vesicularia dubyana

En masse træroder og en flad sten.

+ 3d baggrunde.

Kommenter endelig på setupet og omkring hvorvid i synes Cardinal Tetra kan bruges i stedet for rødnæset (Rødnæset er lidt større og var lidt bange for om flag cichilden ville spise dem)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Luna (Inaktiv) - 29/07-2015 14:35 29/07-2015 14:35
Håber vi får det færdige resultat af se. Det er altid hamrende spændende at starte en akvarie op. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 29/07-2015 22:58 29/07-2015 22:58
Det går en smule tid inden der kommer lidt billeder, da jeg lige skal have klodset akvarie bordet op. men ja det er super spændende :) Håber jeg kan få de klargjort det meste inden weekenden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luna (Inaktiv) - 29/07-2015 23:38 29/07-2015 23:38
Lyder spændende. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 30/07-2015 16:39 30/07-2015 16:39
Nej, det er ikke almindelige gødningskugler til almindelige planter. Du kan f.eks. købe gødningskugler til akvarieplanter hos akvariegoedning.dk eller kigge efter JBL de 7 kugler (der er 20 kugler i pakken) i akvariebutikker. Begge slags kugler er baseret på rødler og indeholder både makro- og mikrostoffer, som planterne har brug for.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 31/07-2015 17:45 31/07-2015 17:45
#8 ok det vil jeg da lige tjekke.. fik af vide, at det var nok med "flydende" gødning den første stykke tid til de planter jeg har. Men vil da hellere have nogle sunde planter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 31/07-2015 18:25 31/07-2015 18:25
Jeg skriver videre på tråden her og viser hvordan akvariet skal se ud etc. da jeg kan se det var et no go, at lave en ny og flytte den til "mit Akvarie" debatten.. tænkte, at en admin måske kunne flytte denne her ? Kan godt se jeg har fået meget med herinde..

Dog kommer der lige lidt mere forneden. Da dette bliver det endelig resultat.

Hej allesammen.

Ville lige dele lidt af mit projekt herinde, så folk kan følge med :)

Jeg har valgt, at fokusere på fisk, planter osv fra Orinoco, det bliver ikke 100% boptop men dog tæt nok på til, at det ikke er helt skidt.

Mit setup.

Akvarie - Juwel 180 liter på et juwel akvariebord med en krydsfinerplade helt for neden.

Bundlag - Akvastabil haley - 1.5 - 2.5 mm

Planter

Echinodorus Palaefolius x2
Vesicularia Dubyana x1
Myriophyllum mattogrossense x2
Lilaeopsis brasiliensis x1-3

Ved godt at meget af Orinoco småt med planer, men har da set nogle få steder hvor der var en smule :)

Trærødder har jeg et par stykker af.

Fisk

Cleithracara maronii 1 eller 2 par
mesonauta festivus - 1 eller 2 par
corydoras Matae - 6
Rødnæset Tetra eller cardinal tetra - 10-12 stykker

Jeg har også sat nogle juwel 3d baggrunde i og det var sq svært! det passede ikke så godt som der stod og jeg var nød til, at bakse lidt sammen så det passede bare lidt.. Det blev ikke 100% men synes egentlig det er ok, også selvom det ikke blev perfekt. Har haft BTN i mine andre akvarier og det var meget nemmere og passede bedre.

lige nogle billeder af det hele. Kom endelig med råd, ris og ros.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Luna (Inaktiv) - 31/07-2015 22:18 31/07-2015 22:18
Indlægget er rettet 31/07-2015 22:20 31/07-2015 22:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Meget spændende at følge... Er spændt på at se det med vand i. :)

Har aldrig selv haft 3D baggrunde fordi jeg synes de tager for meget plads. Men flot ser det ud.
Du kan snyde lidt synsmæssigt ved at have gruset højere bagtil end foran i akvariet. Så ser det lidt dybere ud.... Det bliver spændende at se færdigt.

Sjovt... Jeg har også tænkt på enten Nøglehul eller Flagcichlide til mit 250L jeg vil have op at køre. Jeg har haft Nøglehulcichlider før. Det er en dejlig rolig fisk.
Bare lige husk, det skal være afrundet grus til Panserbasserne.... Såe... Vi venter spændt. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 31/07-2015 22:28 31/07-2015 22:28

Så vid jeg ved er gruset afrundet :) så det burde ikke være slemt.
Du har ret det de 3d baggrunde tager en smule plads, men det ser super flot ud. Men om det bliver 1 eller 2 par af hver er jeg lidt i tvivl omkring grundet det.

Jeg har læst rigtig meget omkring begge fisk og har læst tonsvis af sider omkring nøglehuls cichliden og den virker meget spændende. Det tiltaler mig, at den er rolig og af hvad jeg har læst har de en sjov adfærd.

Regner med at lave 3 cm grus foran and 5-6 cm bagved for, at skabe dybde og til de lidt større planter som skal være bagved.

Håber på at kunne få vand i her sidst i weekenden. Fisk må dog nok vente en 2-3 uger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger MSV - 01/08-2015 15:15 01/08-2015 15:15
Få gerne fat i grus, der er maksimalt 1-2 mm i kornstørrelse, når du gerne vil have pansermaller. Du gør dig selv og fiskene en stor tjeneste ved det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Luna (Inaktiv) - 01/08-2015 15:41 01/08-2015 15:41
Jeg har fundet dette grus som jeg simpelthen må have. Har altid ønsket mig en brun bund. :D

Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/dennerle-crystal-quartz-gra...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kong Triton - 01/08-2015 15:46 01/08-2015 15:46

Jeg har selv Dennerle Crystal Quartz (bare i sort) i to akvarier. Det kan varmt anbefales, da det er meget småt (1-2 mm) i forhold til andet grus, samt afrundet, så det egner sig godt til både pansermaller og fx jordspisende cichlider :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 01/08-2015 22:35 01/08-2015 22:35

Det er 1.5-2.5mm fik af vide det skulle være ok til pansermallerne.. så det håber jeg.

Mon det er bedre til planterne end normalt :D der står det er co2 bestandigt.

Håber det andet går ellers må jeg overveje det andet der. må kigge nærmere på det når jeg åbner for posen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 02/08-2015 23:59 02/08-2015 23:59
Nu er akvariet kommet op og der er kommet grus, planter, etc i. Dog ingen fisk endnu :D

Her er et par billeder.

Hvad synes i ? er ikke sikker på jeg er helt færdig med, at rykke rundt på diverse ting endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2015 00:51 03/08-2015 00:51
Tillykke med det flotte akvarie. :)
Det bliver rigtigt lækkert når planterne vokser til. Jeg kan godt lide, du har lavet et stykke frit så vi kan se ind til baggrunden. Det giver en god dybtevirkning synes jeg.
Jeg ville nøjes med et par af hver (Flagcichlide og Nøglehulcichlide). Du har lavet 2 naturlige nicher. En til dem hver.
HVIS dit grus er afrundet, kan du jo tage 8-10 af Pansermaller i stedet for eller en lille flok Dværgsugemaller..... Bare en tanke. ;)

Jamen så er det jo bare at væbne sig med tålmodighed, til det er klar til fisk.... Men så er der jo også tid til liige at lave de sidste ændringer ikk. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 03/08-2015 01:12 03/08-2015 01:12

Tak :D

Jeg tænkte, at det var vigtig med noget fri svømme plads i midten og så synes jeg egentlig det gav et godt look. Jeg regner også kun med 1 par af hver, jeg skal jo også have 10 rødnæset tetra eller cardinal. så der skal nok komme liv nok.

Jeg er stadigvæk lidt usikker på hvorvid de to sjulesteder ved rødderne er nok. Skal jeg bruge flydende gødning med det samme ? eller skal jeg vente lidt?

Jeg har brugt bactozym for, at få akveriet lidt hurtigere igang med sin opstart. Aner ikke om det gør nogen forskel, da jeg ikke har haft akvarier med planter i før.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2015 01:44 03/08-2015 01:44
Du kan selvfølgelig altid tilføre flere rødder (jeg elsker rødder). Men jeg kunne også se et par mindre Cryptocoryner, som der er flere forskellige af og eller en Microsorum pteropus (javabregne) De vil give noget mere skjul til fiskene.
De siger, man skal vente i 14 dage, før du skal tilføre flydende gødning.
Jeg brugte også JBL de 7 kugler. Der skal 2-3 til hver plante ned i gruset ved rødderne. Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/jbl-de-7-kugler-13-868/
Vandforbedringen skulle ikke have indflydelse på planterne.

Ellers kan du gå ind i min profil og se hvad jeg havde af planter. De skulle alle være nemmere og ikke så lyskrævende.

Ellers kik her og tag dem der ikke er lyskrævende, hvis du ikke har ekstra lys og co2 på.
Eksternt link http://tropica.com/da/planter/soegning/?mode=search&sew=&dif=Easy... = :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 03/08-2015 01:53 03/08-2015 01:53

Tak for alt hjælpen. Den er jeg rigtig glad for.
Jeg har så vid som muligt forsøgt mig, at holde mig til "orinoco" så det er lidt biotop agtig (ved godt jeg har mange planter i forhold til standardedn)

Jeg overvejer også nogle flere af de små rædder.
Så vil jeg lade være med, at tilføre gødning, tænkte bare det var vigtig nu hvor der ikke er fisk eller foder. Jeg overvejer at købe tropicas gødnings tabletter, men der står de efterlader ikke nedbrydelig kugler af harpiks etc. Det er vel træls at fjerne. Forsvinder de adre der af sig selv?

Tænker på, at jeg altid kan tage en af de der Myriophyllum mattogrossense hvis de skulle gå helt galt med planter til sjul.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2015 02:07 03/08-2015 02:07
Nu må du endelig ikke tro jeg er ekspert. Hehehe Jeg har bare givet dig mine personlige erfaringer.

Det jeg tænker med at have skjul er, det er mindre stressende for fisk hvis de kan søge skjul, når de bliver forfulgt. I naturen kan de bare svømme væk. det kan de ikke i vores akvarier. Så det må vi gøre med rødder,sten eller planter.

JBL´s kugler forsvinder ikke. Du kører bare med den gødning du vil have.

Her er et par billeder af mit 180L Dværgcichlide akvarie. Det er desværre nedlagt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 03/08-2015 10:56 03/08-2015 10:56

Det ser super godt ud :D håber lidt på jeg kan få de snoede rødder, i den forretning jeg skal købe fiskene, for jeg kan ikke få dem her i den lokale.

Hvordan fjerne man de rester gødningskuglerne giver ? støvsuger man dem bare op? eller lader man det ligge sammen med gruset?

Jeg har så vidt som muligt forsøgt, at lave det lidt ligesom Orinoco, alle planterne,fish etc jar har er til stede der. Der er nok mere plantefrit end i mit akvarie! men fiskens velvære kommer først. Men planterne jeg har bliver forhåbentlig meget større.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2015 11:38 03/08-2015 11:38
Tak skal du have :)

Gødningekuglerne skal ned i gruset så rødderne kan nå dem og de skal fornys ca. hver 4 måned. Dem der er brugt, lader du bare være. Du kan ikke se dem alligevel.

Jeg håber du finder de rødder du kan lide. Om ikke andet finder du dem med tiden. Så kommer der jo også lidt nyt engang imellem i akvariet.
De kan være svære at få til at synke til bunds. Der kan gå op til en uge, lidt efter hvor tætte de er. Så kan du holde dem nede med en sten i starten.

Det er fint nok. Jeg får aldrig et Biotop akvarie. Der er for mange planter jeg vil have. *rødmer* :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 03/08-2015 20:15 03/08-2015 20:15
Har købt gødningskugler og de var nemme, at få ned. Så håber jeg det bliver godt.
Jeg har ikke vildt travl med, at alt skal være 100% perfekt så det går nok og ja det er dejligt med lidt nyt i ny og næ.

Jeg overvejer dog, at skippe Festivum parret, mange skriver de både æder og rykker planter op for sjov og det orker jeg ikke. *skeptisk* men så er det meget svært, at finde noget der kan passe ind i en "Orinoco" biotop sammen med de andre fisk, skal jeg helst have lidt farver kontra de ander knap så farverige.

Øksefisk er sikkert heller ikke så smart og skakbræt cichlider er svære, at holde tror jeg (ved ikke om de også er for store)

Så har folk nogle ideer til mig som passer ind er de velkommen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Superbruger jacob - 03/08-2015 20:23 03/08-2015 20:23

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 03/08-2015 20:30 03/08-2015 20:30
#26 tak det var der noget af en liste :D den må jeg lige kigge igennem og se efter om der er noget der bedre kan svare sig en festivum.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2015 23:40 03/08-2015 23:40
Indlægget er rettet 04/08-2015 00:50 04/08-2015 00:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Man må sige, du har kørt på med krum hals.
Ja. Kuglerne skal lige have et tryk med pegedrengen. :D

Tænkte lige på, om du vil have yngel af Nøglehulcichliderne? For jeg kommer lige i tanke om, at mine Røde Neon var perfekte æggetyve. Når mine Scalare lagde æg på et blad, kom hele flokken på en gang og tømte det. Det tog kun et par minutter. Scalarene prøvede begge at holde dem væk, men det var ikke muligt for dem....Måske det er en Tetrating.
Ved ikke om jeg bare var uheldig eller det er naturligt for dem. Men du kan jo høre om andre har haft samme oplevelser herinde.

Bum og Jacob holder dig nu beskæftiget de næste dage med at kikke fisk ud. (y)

Apistogramma macmasteri. En køn mindre sag http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13473
https://www.youtube.com/watch?v=rufouKyryL4

Hvor er du forresten henne i landet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 04/08-2015 01:02 04/08-2015 01:02

Nej jeg behøver ikke for yngel ud af det og sker det er jeg helt ok med, at de fleste bliver spist i akvariet.

Jeg har både set på Macmasteri og Laetacara curviceps. De virker ikke lige som en fisk jeg kan finde heromkring og heller ikke der jeg overvejer, at købe. Jeg har også overvejet om det bare er sommerfuglscichlider jeg skal have sammen med dem, de kommer jo også fra Orinoco f.eks. Men de er vist ret sarte.

Jeg bor i Vestjylland, men jeg tager et smut til Odense for, at købe fisk (har boet i Odense og har handlet der da jeg havde Malawi)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Luna (Inaktiv) - 04/08-2015 11:24 04/08-2015 11:24
Indlægget er rettet 04/08-2015 11:25 04/08-2015 11:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du vil have de smukke Sommerfuglecichlider vil jeg anbefale du tager dem i til sidst. Når akvariet kører godt.

Havde helt glemt. Hvis du vil vide en masse om dit akvaries kemi (hvad der er vigtigt for fisk og planter) og planter, kan jeg varmt anbefale Ullits side. Han skriver så selv jeg forstår det.

Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 04/08-2015 14:43 04/08-2015 14:43
Det var min også min tanke, det er nok ikke godt at smide dem ned med det samme, men de andre burde være ok.

Jeg har læst ret meget inde på den side og fandt den ret god. Men må nu erkende, at det er rart nok at høre erfaringer her fra også.

Akvariet køre fint pt og igår var den sådan lidt "mælkehvid" dog meget meget tyndt. så processen er vel gået godt igang, selvom sidst jeg havde akvarie blev det næsten helt hvidt vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 11/08-2015 18:35 11/08-2015 18:35
Akvariet har ændret sig en lille smule og vandet er blevet the farvet (mine trærødder) synes selv det begynde, at ligne noget. planterne har også vokset en smule.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 16/08-2015 19:02 16/08-2015 19:02
Så er der kommet fish i akvariet.

Jeg har overvejet meget omkring hvad der skulle i og til sidst lave jeg også lidt rundt på det. Jeg turde simpelthen ikke få sommerfugle cichliderne og derfor valgte jeg i stedet Viejita.

Rødnæset Tetra - 12
Otocinclus - 5 (burde nok have været et par stykker mere)
Nøglehuls cichlider - 4 (ender nok med et par når de er vokset lidt)
Apistogramma Viejita - et par (kunne have fået flere hunner måske, men de har det fint lige nu)

Nøglehuls cichliderne virker meget bange og ser stresset ud. De er ret hvide i farven og ligger helt stille for, at gemme sig. De andre fisk ser ud til, at være meget aktive og hygge sig! rødnæserne er dog lidt statiske, men har svømmet rundt et par gange.

Lige et par billeder.

Håber Nøglehul's cichliderne falder bedre til i de næste par dage. De andre fisk har været ude og svømme rundt og virker slet ikke sky.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger DrSahl (Inaktiv) - 16/08-2015 20:08 16/08-2015 20:08
Lige et par billeder mere.

Nogle Nøglehuls cichlider er begyndt, at finde sig til rette.

Rødnæser

Viejita

Det burde vist være nok for nu :) Kommentere endelig på både setup, indretning etc.

Annoncører
Annoncører