Artsbeskrivelser.... igen igen.

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 2331

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Unimati - 25/08-2007 02:10 25/08-2007 02:10
Hejsa

Er jeg den eneste, som ikke føler, at artsbeskrivelser omkring akvariestørrelse er god nok?

Tag f.eks. Cynotilapia afra.... den står til 128 L. Jeg har selv haft afra typer, som smadrede alt i et 250´er.

Eller Heros sp. "rot keil"...... de er da for høje, til at kunne trives i et 325´er.

Eller hvad med golden spec. i et 128´er??? Jeg ved da, at min VF han ville smadre alt.... hen er strid nok i et 750´er.

Eller Benthochromis tricoti.... jeg havde læst mig til, at de kun skulle have 530 L, indtil jeg fik at vide af en admin, at de skulle have mindst 1000 L.

Er det ikke på tide, at artsbeskrivelserne bliver kigget igennem med kritiske øjne, og så få fiskens tarv for øje, og IKKE de litermål, hvor de kan overleve?

Mvh Ole
Unimati

Jeg har før gjort opmærksom på dette "problem".... er et problem iflg. mig, da jeg diskuterer med folk hver uge, som har læst artsbeskrivelserne.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Akva Alslev igen - 25/08-2007 02:26 25/08-2007 02:26
#1 Jeg syns osse nogle af dem ikke er helt rigtige.. Men ang de Golden "spec" har jeg selv haft 4 dengang jeg havde malawi, de gik uden problemer i en 85 liters. :) Kender mange der har haft dem og de kræver ikk meget plads, efter min egen erfaring.. Men ok, din er VF så den er vandt til en åben sø.. Det kan være det har nogetm ed det at gøre. :) VF kræver vel noget mere plads end FX'ere?? :)

Men der burde blive kigget rigtig godt igennem på mange af dem. Det vil jeg give dig ret i. Jeg havde et daffodil par i en 250'er, det kørte ganske fint. Dem samme mand jeg fik dem fra, hærgede næsten en 530 liters.. Udover det ene tilfælde høre jeg faktisk aldrig at de bar banker løs på det hele, og at de er meget plads krævende. Så fordi enkelte fisk af en art kræver en masse plads, betyder ikke at alle gør det, når de fleste har det fint.. :) Men der er nu stadig nogen der burde blive lavet lidt om af de beskrivelser. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Unimati - 25/08-2007 02:32 25/08-2007 02:32
Ja, du har helt ret... der burde blive Kigget godt og grundigt igennem. Der skal dog ikke herske nogen tvivl..... holdte jeg mig til artsbeskrivelserne herinde, så solgte jeg nok dobbelt så mange fisk ;) Men sådan hænger min verden bare ikke sammen..... skulle det dog vise sig, at folk har gode erfaringer med arterne generelt indenfor de opgivne litermål, så vil jeg self holde mund..... det er bare ikke min erfaring ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Akva Alslev igen - 25/08-2007 03:18 25/08-2007 03:18
#3 Man kan jo egentlig osse kun holde sig til egne erfaringer, og det er jo osse hvad vi begge gør her :) Men godnat Ole, jeg kigger op til din forretning en dag, jeg SKAL bar se den :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Unimati - 25/08-2007 10:16 25/08-2007 10:16
#4 Det er sq langt at køre for så lidt :e :e :e

Men er der ikke andre, der har nogle indsprk til denne debat, eller er det bare mig, der er galt på den?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Dan (Inaktiv) - 25/08-2007 10:24 25/08-2007 10:24
En oplagt mulighed er - som nævnt i tidligere tråde - at få en mulighed for interaktivitet, så man kan kommentere på detaljerne i de eksisterende artsbeskrivelser i forholdt til viden og erfaringer for på denne måde at højne kvalitet og relevans af beskrivelserne. I stil med Wikipedia, hvor alle informationer er under konstant redigering af brugerne selv uden at det af den grund ender i ballade. Det burde vel også kunne lade sig gøre her! :e Og vil efter min mening også gøre beskrivelserne mere interessante at læse.

Mange hilsner
Dan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger soffi (Inaktiv) - 25/08-2007 10:25 25/08-2007 10:25
Jeg er så asolut enig med dig ole, der er noget der skal kigges efter, ikke mindst de afra.

Jeg synes så bestemt heller ikke at golden hører til i en lille vandpyt, de behøver lidt svømmeplads, og min han kan så bestemt også være meget strid, prøvede at sætte en ekstra han ned til dem da de var i mit 960L og det gik bestemt ikke godt, så det er ikke kun din golden der kan gakke ud

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 25/08-2007 10:28 25/08-2007 10:28
Artsbeskrivelserne er af meget svingende kvalitet, men det er mit indtryk at de vil blive ændret i den kommende ændring af c.dk, så vi kan da håbe på, at problemet løser sig selv.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Unimati - 25/08-2007 10:35 25/08-2007 10:35
Da jeg pointerede akvariestørrelserne overfor en admin, så fik jeg bare ikke det ventede resultat. Nemlig at de skulle ændres til noget større.... tværtom forsvarede vedkommende de opgivne mål, der allerede er i beskrivelserne...... det synes jeg er lidt synd....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 25/08-2007 10:41 25/08-2007 10:41
men heldigvis, kan jeg og jeg ved at du Ole, spørge til hvilken akvarie størrelse, køberen forventer de nye fisk skal i og ud fra svaret vælge ikke at sælge vedkommende fisk :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Kjaer91 - 25/08-2007 10:41 25/08-2007 10:41
Det er da også svært at lave en artsbeskrivelse fordi at for nogle har det gået fint at have fx Golden spec. i et 85 liters medens det for andre ikke har gået godt. Fisk er forskellige fra individ til individ så det er svært at generalisere. Men hellere angive en for stor akvariestørrelse en for lille vil jeg mene.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Unimati - 25/08-2007 10:47 25/08-2007 10:47
#10 Jo jo... og det gør jeg da gerne.... det er bare belastende, når folk har læst artsbeskrivelserne, og jeg hører på det hele tiden.... jeg fremstår jo som idiot :(

#11 Self er det individuelt. Jeg havde f.eks. to flokke flavus til at gå på et tidspunkt. Den ene flok ville jeg gerne sælge til et 325´er, mens den anden flok skulle have et 530´er. Der er meget stor forskel på forældrene samt aggressionsniveauet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger soffi (Inaktiv) - 25/08-2007 10:53 25/08-2007 10:53
generelt ville jeg aldrig stoppe voksne malawi i mindre end 250L, og gerne større, det er jo generelt fisk der kræver lidt svømmeplads

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 25/08-2007 10:56 25/08-2007 10:56
25/08-2007 10:47 - Unimati skrev :
.. jeg fremstår jo som idiot :(

.

Den kommentar er helt for egen regning :)

Men det er vel ikke værer end at jeg anbefaler størrer Ph end du gør :e :e :p ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Unimati - 25/08-2007 10:56 25/08-2007 10:56
#13 Jeg siger så 325 L..... hvilket jo egentligt også er for småt til helt udvoksede malawier, men man kan have dem til at gå der i mange år..... når folk spørger, så er mit minimum også 250 L med det forbehold, at de nok skal regne med at fiskene alligevel bliver for store til det akvarie.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Unimati - 25/08-2007 10:57 25/08-2007 10:57
#14 Jeg kan klare det, kan jeg..... men kan fiskene? ;) ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 25/08-2007 10:58 25/08-2007 10:58
:e :e :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Esben (Inaktiv) - 25/08-2007 12:46 25/08-2007 12:46
Jeg har haft Afra i et 85 l. uden problem. Det er altid et spm. om hvilken sammensætning man tænker på. Skal arten gå parvis, trio, flok eller sammen med andre fisk.

Jeg har ikke faldet over nogle artsbeskrivelser som jeg ikke kunne forestille mig en sammensætning i af den pågældende art.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger TEXXXAZZ (Inaktiv) - 25/08-2007 13:07 25/08-2007 13:07
ja nu vi taler om fisk og liter vand, mig bekendt er 85 gallons ca 323 liter vand? 1 us gallon = 3.8 liter !
Tjek her hvad der er skrevet som værende nok til Frontosa..
Behavior
As in nature C. frontosa are gentle to other tankmates. The tank size therefore does not need to be put in relation to their maximum size. Even if C. frontosa can successfully be kept in a 42" long tank (approx. 85 gallons); a larger tank is be preferred. :o

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KimJ - 25/08-2007 13:26 25/08-2007 13:26
Minimumsstørrelser på akvarier, løber som oftest af sporet, fordi Vi ikke alle har samme succes-kriterier. Dette er jo i høj grad et holdningsspørgsmål, som afhænger af, hvad er skal til for at man er tilfreds med sit fiskehold. Jeg er enig i, at de opgivne størrelser, både her og i f.eks. BTN`s bøger er meget optimistiske, hvis man er ude efter noget der ligner naturlig adfærd, men mange andre er tilfredse med at fiskene overlever og yngler.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 25/08-2007 13:28 25/08-2007 13:28
#20 forklaringen sidder lige i øjet :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Jan Fredsholt - 25/08-2007 13:42 25/08-2007 13:42
Helt enig!
Tag f.eks. en Tropheus moori, hvor nogen mener 25 fisk i 250 l er passende, andre siger 750 liter og igen andre der mener fisken er uegnet som akvariefisk - altså umuligt at give et entydende korrekt svar.

Brugerne på siden bør være klar over at visse oplysninger i Artsbeskrivelserne kun er vejledende.
En mulighed er lade punktet udgå og folk må begynde at tænke selv 8)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
pikaya - 25/08-2007 14:36 25/08-2007 14:36
Det må jo altså også være op til ejeren at bruge sin sunde fornuft og ikke mindst interesse for fiskenes velfærd. I modsat fald skal vi så også indkorporere i artsbeskrivelserne hvor meget dkoration der er i baljen. Hvis du således har en Rocky baggrund i må du regne med at X liter er for lille til den pågældende art. Mange andre steder i verden oplyser man heller ikke litermål, men feks længdemål som fisken bør have at svømme på. Det er min mening at dette ikke er et område hvor der er et endeligt facit. Der bør endvidere tages højde for akvariets øvrige beboere, og hvilke indvirkninger de måtte have på andre fisks behov for at søge skjul, danne revir mm.

Jeg kan komme i tanker om andre ting ved artsbeskrivelserne der er mere relevante at få udbygget og opdateret, end lige hvor mange liter vand som fisken PRÆCIST skal have.

Bedste
Peter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger KimJ - 25/08-2007 15:06 25/08-2007 15:06
Jeg mener nu at en angivelse af akvariestørrelse er ret vigtig, da det må være noget af det første man som begynder vil se efter, hvis man bruger registret til at finde ud af, hvad man kan/vil have i sit akvarium. Man kunne forestille sig at der ved angivelsen fra hver art, var et link til en fælles artikel om den pågældende fiskegruppe, hvor der blev redegjort for, hvilke generelle kriterier der ligger til grund for angivelserne, og gjort opmærksom på hvilke forhold der kunne resultere i at tallet evt. skal justeres op eller ned. I min verden vil dette være bedre at bruge tiden på, end at beskrive diverse obskure arter af cichlider, som de fleste akvarister aldrig kommer i nærheden af ;)
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Esben (Inaktiv) - 25/08-2007 15:11 25/08-2007 15:11
Meningen er at alle verdens cichlider skal beskrives. Både dem som er til at få fat på, dem som ikke er og dem som er uddøde.

Som flere har har skrevet ovenfor, så er det den enkeltes forfatter af artbeskrivelsen erfaringer eller formodning om, hvor meget plads at denne art kræver.

Sådan har jeg ihvertfald gjort det, for jeg her selvfølgelig ikke selv holdt de 850 arter som jeg har beskrevet.

mvh
Esben

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KimJ - 25/08-2007 15:16 25/08-2007 15:16
Et prisværdigt mål :)
Hvis c.dk sigter på at være til mest muligt gavn for brugerne, vil det nok alligevel være en god ide, at prioritere mere nærværende oplysninger højere, og så ordne prestigelisten når der er tid :)
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Esben (Inaktiv) - 25/08-2007 15:21 25/08-2007 15:21
Hvad er det for nærværende oplysninger som du mener ikke er gode nok?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KimJ - 25/08-2007 15:42 25/08-2007 15:42
Jeg formoder Du har læst debatten ?+(
Ud over det, ville det efter min mening, være godt, hvis der blev lavet en række artikler, der dækkede over de mest stillede spørgsmål, om f.eks. sammensætning af fisk, opsætning af forskellige akvarietyper, de grundlæggende pricipper for filtrering, etc. etc. Den kunne man så også linke til, i de tilfælde de var relevante for den enkelte fiskeart. Et eksempel, kunne være en artikel i stil med denne: Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/mbunaartikel1.htm som der kunne linkes til fra Mbuna-artsbeskrivelserne, og nogle tilsvarende til de andre fiskegrupper.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Isdal (Inaktiv) - 25/08-2007 15:44 25/08-2007 15:44
Egentlig synes jeg at det handler om at gøre artsbeskrivelserne så ensartede og neutrale som muligt, uden at være "farvet" af succeskriterier, som det har været nævnt før. Det er selvfølgelig meget svært at give et eksakt minimum af antal liter vand som en fisk skal have, men en god tommelfingerregel siger 1 liter vand pr. cm. fisk - og er det store fisk på ca. 25 cm. størrelse, må man slet og ret skrive at akvariet bør være minimum 160 cm. langt, så fisken kan få et stykke at svømme på.

Det er ikke nemt at lave den perfekte artsbeskrivelse, men en god begyndelse ville være at holde dem på et neutralt niveau, og så udbygge dem efterhånden som der efterspørges efter flere detaljer - og stadig sørge for at artsbeskrivelsen vedbliver at være en neutral sådan.

Mvh. Kim Isdal

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Esben (Inaktiv) - 25/08-2007 15:59 25/08-2007 15:59
#28 Du mener måske også at man skrive en neutral str. på hver enkelte art? Idéen med artiklerne er ikke tosset, men så skal det være artikler som er her på siden, hvor at linket skal laves som en evt. knap om f.eks. mbuna generelt.

#29 Vi vil jo aldrig kunne blive enige om hvilke arter der kræver hvad. Nogle er rolige og kan gå i mindre antal liter pr. cm. Mens andre er nogle aggressive bæster der kræver noget større akvarier. Du bliver nødt til at uddybe hvordan at du vil beskrive dem på et neutralt niveau? Jeg mener ikke at der er nogen af artsbeskrivelserne der er farvet af succeskriterier.

mvh
Esben

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Isdal (Inaktiv) - 25/08-2007 16:11 25/08-2007 16:11
Det som nok ofte er problemet, er når man holder f.eks. sneglehuscichlider smman med et par gule leleupi (Neolamprologusa leleupi), så kan de begge snildt gå i et 80 liters alene. Problemet opstår først når man skal holde flere arter sammen, som alle er beskrevet til at kunne gå i et 80 liters akvarie. Her er 80 liter jo pludselig aaalt for lidt. Man kunne måske også lave en lille liste ud for hver art med andre fiskearter som man kunne holde sammen med den man sad og kiggede på, for det oplever jeg ofte at folk spørger om.

Jeg må lige surfe lidt, og finder jeg en site med et godt artsbeskrivelses-system, vil jeg poste et link her i debatten. Det kunne alle jo gøre, så vi kunne få lidt inspiration til at strikke det endelige system sammen, som admin-gruppen så kunne votere om. :i :)

Mvh. Kim Isdal

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger KimJ - 25/08-2007 16:12 25/08-2007 16:12
Det er nok umuligt at finde en "neutral" angivelse, men hvis den omtalte atrikel nu gav en forklaring til hvordan man generelt er nået frem til det aktuelle tal (jeg er iøvrigt enig i, at akvarielængde er bedre end liter, men ideelt set, kunne det være begge dele), og, som nævnt, gav nogle hints om hvad der kunne flytte tallet op/ned, ville man være godt hjulpet.
Naturligvis skal linket føre til en artikel som c.dk har fuld kontrol over, d.v.s. at den skal ligge på C.dk. Den nævnte artikel var blot et eksempel.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Esben (Inaktiv) - 25/08-2007 16:18 25/08-2007 16:18
#31 Der kan højest komme nogle tilføjelser til artsbeskrivelsen og nogle ekstra funktioner. Det er umuligt at skal til at lave noget om. Jo mindre at der er nogen der gider at bruge flere timer på at flytte ting frem og tilbage.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Unimati - 25/08-2007 16:41 25/08-2007 16:41
Ideelt set vil en angivelse af akvariets længde, samt det vand den enkelte fisk skal bruge, være at stile efter. Det er selvfølgeligt et kæmpe arbejde at starte op på, men det ville jo være noget, vi alle kunne hjælpe med til. Problemet er så..... hvem er dommer til at afgøre, om den sammensætning vi anbefaler går godt? Jeg vil da til enhver tid gerne skrive, hvilke arter, og i hvilken størrelse, jeg har til at gå, og om det går godt eller skidt..... gjorde vi alle det, så burde der opstå et mønster på et tidspunkt. Vi skal bare have en kontaktperson, som gider at sammenkoble disse informationer. Men igen... at afgøre om fisk går godt eller bare overlever, er jo en skønsspørgsmål :00|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Unimati - 25/08-2007 16:44 25/08-2007 16:44
For at kunne sammenligne arts sammensættelser kontra akvariestørrelse, skal der oprettets en 3 dimensionel matrix til disse oplysninger, og det kan jeg squtte huske, hvordan man gør.... ellers vil jeg da hjertens gerne påtage mig det job. De timer jeg bruger på at diskutere om ugen, kunne jeg med fordel ligge i det her projekt ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Unimati - 25/08-2007 16:56 25/08-2007 16:56
Nu tænker jeg lige højt her; langt de fleste brugere herinde på c.dk har styr på deres fisk og akvarier..... kunne vi ikke lave en oversigt over, hvad fisk de har gående sammen og i hvilken størrelse akvarie? En kontaktperson (eller systemet, alt efter hvor meget Anders kan trylle), skulle så tage imod disse oplysninger ukritisk, og lægge dem ind i et diagram. Derefter kan folk selv se, hvordan vi andre har fiskene til at gå..... de optimale sammensætninger vil så være mest fremtrædende, og man kan derfor henvise til dem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger kac (Inaktiv) - 25/08-2007 17:19 25/08-2007 17:19
Man skal huske at passe på, da nye inden for hobbyen læser artsbeskrivelser som lov (som du selv har oplevet). Derfor kun man hurtigt blive udstillet som dyreplager, har set det ske på akvariesiden, hvor folk går meget op i hvad de har læst om en fisk, og det bliver det eneste rigtige :00|

Annoncører
Annoncører