Hjælp, alle mine akvarieplanter dør!

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 4176

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 29/07-2015 12:07 29/07-2015 12:07
Indlægget er rettet 29/07-2015 12:08 29/07-2015 12:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har store problemer med mine akvarieplanter.

Jeg har købt 3 slags i en dyrehandel og da jeg kom hjem med dem plantede jeg dem bare i bundlaget.
Senere fandt jeg ud af, at det der rockwool-lignende noget der var om rødderne skulle af først *rødmer*

Jeg pillede planterne op igen, pillede det af og for et par stykker tror jeg, det gik ud over rødderne, men jeg er ikke sikker.

Jeg satte dem så tilbage igen, stille og roligt, men jeg synes alle 3 forskellige slags planter bliver mere og mere brune :(

Der er blevet google't til den store guldmedalje, men nu prøver jeg lige at høre jer erfarne akvarister herinde:

Hvad gør jeg? Skal jeg prøve at trække alle planter op og smide ud og plante nye? Eller forstyrrer det miljøet i akvariet for meget?
Skal de have gødning?
Skal jeg forsøge med et kraftigere lysstofrør?

Jeg håber på lidt hjælp, tak på forhånd ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger malibali (Inaktiv) - 29/07-2015 12:15 29/07-2015 12:15
Indlægget er rettet 29/07-2015 12:18 29/07-2015 12:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sikke da noget. Til en anden gang, kan jeg fortælle, at jeg plejer, at fjerne al rockwoolen (det tager sin tid), skyller rødderne for at få det sidste fnuller af og klipper rødderne til de er ca. 4-5 cm (mener det er for at undgå for mange knækkede rødder i bundlaget som så bare rådner). Derefter breder jeg forsigtigt rødderne mens jeg sætter dem i bundlaget, så der kommer rødder ud til alle sider i stedet for kun i een retning.

For at kunne hjælpe dig yderligere, så vil oplysninger om bundlag (grus/sand), lys (hvor meget og hvor længe), akv. størrelse og gerne hvilke planter du har købt, hjælpe os med at hjælpe dig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 29/07-2015 12:43 29/07-2015 12:43
Det er allerede gode råd, mange tak. Jeg tænker om jeg ikke bare skal købe nye og prøve igen som du beskriver det (y)

Men når jeg kommer hjem skriver jeg lige mere detaljeret om det hele - så må jeg hellere få lidt god hjælp og få gjort det hele rigtigt denne gang ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 29/07-2015 13:38 29/07-2015 13:38
Du behøver ikke at købe nye. Det er helt almindelgt, at planterne smider sine blade når de kommer ned i akvarierne. Næsten alle planter er dyrket ovenvands og har derfor brug for at danne nye undervandsblad. Så prøv at skrive hvad du allerede har, hvor stort akvariet er og hvor meget lys du har på... Hvis du vil have rigtig flotte planter på en rimelig nem måde så er gødning og CO2 en fordel, men det behøver ikke være et must.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Luna (Inaktiv) - 29/07-2015 14:40 29/07-2015 14:40
Indlægget er rettet 29/07-2015 14:56 29/07-2015 14:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her er lidt at læse om planter. Hvis du ikke har en masse lys og co2, så bare start med de lette der ikke kræver så meget. Så er der større chance for det lykkedes for dig.

Eksternt link http://tropica.com/da/planter/

Hvis du vil vide en masse om planter, skulle du gå herind og læse. :)

Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 29/07-2015 19:30 29/07-2015 19:30
Hej alle!

Så er der lidt svar på jeres spørgsmål ;)

Akvariet er på 54 liter.
Der fulgte et lysstofrør med på 1x15w som jeg bruger.

Bundlaget er grus, det må være det her: Eksternt link http://www.petworld.dk/akvastabil-merkur-akvariegrus

10 timer med lys hver dag (styres med timer)

Jeg har disse planter:

Echinodorus magdalenensis (3 stk)
Cabomba aquatica (1 stk)
Althernanthera reineckii (2 stk)

Der er temmelig mange brune blade, det er sket nogle gange hvor jeg f.eks. skulle fange en guppy at jeg er kommet til at skubbe til en plante, der så pludselig flyder rundt. Så det er som om de ikke har ordentligt fæste. Jeg ved ikke om det er normalt eller om det er bundlagets skyld?

Jeg håber rigtig meget på I kan hjælpe, og tak for links, jeg går ind og læser dem nu ;) (y)
(y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger malibali (Inaktiv) - 29/07-2015 22:51 29/07-2015 22:51
Bum, bum, den var værre. Jeg havde lidt håbet, at du havde sagt, at du havde sand i akvariet, for så kunne jeg med det samme fortælle dig, hvad der er galt. Er det muligt for dig at lægge et billede op af planterne i akvariet? Så kan vi bedre se hvad der er galt.
Umiddelbart er der ikke noget at pege på, så mit bud er en af følgende:
1 som tidligere nævnt, så skifter planterne blade efter ankomst (det burde bare ikke gælde cabombaen)- i så fald skal de bare have tid, så kommer de igen.
2 dine planter er i en mangeltilstand (de mangler gødning) og får derfor alger, som kan få planten til at se mere eller mindre død ud.
3 temperaturen er ikke som planterne ønsker og de dør - ligeså vil nye indkøb.
4 dit lysstofrør er ikke egnet til planter og de dør derfor - nu er jeg begyndt at gribe efter halmstrå, for der skal virkelig meget lidt lys til!
Det er ret normalt, at planterne ikke lige får fat med det samme, især, hvis rødderne ikke trimmes lidt.
Hvor længe har du haft planterne, hvor længe er det siden du tog dem ud af rockwoolen og er det hele planten, der bliver brun eller kommer der nye skud?

Ved godt, at jeg spørger meget, men udelukkelsesmetoden kræver noget at udelukke ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 30/07-2015 08:20 30/07-2015 08:20
#7:

Jeg prøver lige at lægge et billede op senere :-)

Ad 1) Cambobaen er den sidst ankomne, den taber lidt "nåle" eller hvad det nu hedder :P men er ikke så brun. Men den har heller ikke stået så længe, så den har jeg nok ikke nået at slå ihjel endnu :D
Den havde nogle mærkelige, ikke-eksisterende rødder, synes jeg (men det er nok normalt), og i går da jeg foretog et vandskift røg det meste af den op i overfladen i processen, selvom jeg synes jeg var meget forsigtig. Jeg blev lidt irriteret og smed alt det ud, der gav slip fra bundlaget. Den sidste del står lidt bedre fast, så den får lov til at blive.

2) Jeg kan ikke se nogen alger overhovedet

3) Temp. sniger sig op på 25-26 (uden varmelegeme) i denne tid, er det for højt mon?

4) Er alle de planter jeg har mindre lyskrævende - så det er nok med det ene lysstofrør?

Jeg har haft akvariet et par uger, jeg satte dem i akvariet et par dage efter jeg havde sat dem op (inkl. rockwool) og så gik der vel yderligere 5 dage, før jeg tog dem op og pillede dem ud af rockwool'en.

Jeg har ikke umiddelbart set nye skud, men jeg kigger lige efter i aften. Det er alle de nederste blade der blev brune til at starte med og så breder det sig ligesom "opad", så nu er de kun grønne på de øverste blade.

Suk, jeg har ellers læst bøger, google't og alt muligt inden vi fik akvariet for at sætte mig godt ind i det, men jeg synes det er lidt svært at få styr på. Forhåbentlig lykkes det, jeg synes faktisk det er rigtig spændende. Muligvis også mere spændende end min datter, der egentlig var den der fik akvariet :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger MSV - 30/07-2015 16:52 30/07-2015 16:52
Hvor tykt et lag bundlag har du i akvariet? Til planter anbefales det at have minimum 4 cm - helst en del del mere.

Nu er sværdplanten (echinodorus) ret krævende mht. næring. Så jeg vil anbefale dig at kigge efter JBL de 7 kugler (der er 20 i pakken). Put gerne 2 kugler ned under bundlaget ved denne plantes rødder - ved hver af planterne.
Put 1 kugle ned til rødderne hos hver af dine alternanthera.

Ud fra din beskrivelse af planternes udseende vil jeg sige, at der er tale om næringsmangel. Få gerne fat i noget flydende gødning også og dosér et par ml af det hver aften inden, du går i seng. Mærket er sådan set lidt ligegyldigt, da de fleste indeholder næsten det samme - og med gødningskugler (JBL de 7 kugler) får dine planter adgang til de næringsstoffer, som den flydende gødning kan mangle.

Du skriver ikke noget om, hvor længe du har haft planterne. Det kan godt tage planter op til 3-4 uger inden, de er helt tilvænnet i akvariet. Så det kræver en del tålmodighed og ikke mindst stædighed.

Du kan med fordel sætte lystiden ned til 8 timer eller mindre. Planterne prøver at vokse i al den tid, lyset er tændt, og det er ikke særligt godt, når de ikke har næringen til det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 31/07-2015 11:18 31/07-2015 11:18
Jeg kiggede på bundlaget i går og kan se at det er fra 2-5 centimeter. Så jeg skal da nok have mere på!

Jeg vil prøve at købe det gødning, du nævner.
Er der ikke noget med, at rejer ikke tåler plantegødning så godt? Jeg har haft rejer og regner med at købe nogle flere snart.

Jeg har haft akvariet i et par uger, så jeg må vist væbne mig med tålmodighed og stædighed :P

Check, jeg vil prøve at sætte lystiden ned ;)

Tak for alle jeres input, det er et super forum, det her (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 31/07-2015 11:21 31/07-2015 11:21
Hvordan planterne håndteres kan du se her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

og vedligeholdelse/tildels formering Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Gødningerne er med 100% sikkerhed forskellige både på indhold og sammensætning, der er 1000vis af måder at sammensætte gødning på, den du skal have fat i skal have alle makrostoffer uden undtagelse.. det er ikke så kritisk med mikrostofferne, de er som oftest mere end rigeligt repræsenteret i gødningerne, men de gør langtfra alene...
Det er også en god ide at forsyne med nogle lerkugler som Mette skriver... et allerbedste er at forsyne akvariet med en rødlersbaseret bundgødning i forbindelse med opstart.. men den fase er du ovre, så der må kompenseres med nogle lerkugler...

Men det er ikke her "hunden" er begravet så vidt jeg kan skønne...
jeg er ret sikker på at dit lys er hovedproblemet.. 54 liter er forsynet med 15 watt rør og det er for lidt til langt de fleste planter og den ene af dem du har valgt Althernathera er ret lyskrævende, og det har E. magdalenensis også brug for, det er en lav plante som skal have et rimeligt lystilskud, lyset aftager gennem vandsøjlen og der er af den røde del af lyset næsten intet tilbage når det når bunden.. har selv kørt med 54 liters akvarier og en god størrelse på lyset, er 2x 18 watt lysstofrør og altså ca. det dobbelte af hvad du har nu... man må bare erkende at akvarieproducenterne ikke sælger lys til planter sammen med deres akvariet, hvilket formentlig er for at de kan holde prisen nede og dermed lettere sælge akvarierne.. så må folk selv om lyset...
Sæt lyset til 9,5 time.. det er den tid der går ved de fleste planter hvor de har fotosyntese ... de lukker selv ned for lysoptaget når de har fået nok og det ligger i snit deromkring... du kan ikke øge belysningslængden for at øge lystilførslen, sådan fungerer det ikke, det er mængden/intensiteten af lyset der er afgørende for om planterne får nok... lyset er akkumulerende hedder det vist, dvs. fremfor som jeg nævner i eksemplet skal du have 36 watt lys over det kan gøres med et enkelt rør på 36 watt eller 2 stk. a 18 watt... men du kan sikkert ikke finde plads over akvariet til et 36 watt rør, så det er ret praktisk at det så er mindst lige så godt at anvende 2 kortere rør og få samme resultat ud af det...
Du kan yderligere forbedre lyset, ved at investere i et par gode højglanspolerede reflektorer, de øger belysningen med en faktor 1,5 idet de vender den del af lyset der stråler modsat af hvor vi ønsker det..

Så det er altså ikke korrekt som Mette(MSV) skriver at planterne vokser i belysningstiden, de vokser rent faktisk når lyset er slukket og mest i timen lige inden daggry... de vokser nærmest ikke noget synderligt mens de belyses... de opsamler energi i den periode og så går den kemiske fabrik i gang når planten har fået lys nok ...

Med hensyn til lysrørene, så brænder de ud i løbet af 10 mdr. og der bør de skiftes ud til ny...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 31/07-2015 11:23 31/07-2015 11:23
Her iøvrigt en "kortfattet" artikel om hvad der skal til for at holde planterne i vigør...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger MSV - 31/07-2015 21:13 31/07-2015 21:13
Tak for korrektionen af min fejlagtige information, Jørn. Det er altid godt at lære noget nyt :)

Lyt hellere til Jørn og sug så meget af hans viden til dig, som du kan, Anna. Det er fra ham, at jeg har fået styr på planter og alger i mine akvarier uden at skulle ud i en masse kemikalier :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 04/08-2015 08:38 04/08-2015 08:38
#11: Mange tak, det var en god og grundig gennemgang :-)

#13: Det er godt at høre, at du har fået hjælp, Mette - så er der håb forude.

Jeg må i gang! I går ville jeg fange en guppy der ikke så ud til at have det godt, og jeg strejfede bare lige en af planterne, der så slap sit tag i bundlaget og flød op til overfladen.
Så helt godt er det ikke. Men jeg tænker på to ting lige nu:

1) skal jeg smide de nuværende planter ud og prøve igen? Med bedre lys osv.

2) Kan jeg komme mere bundlag ovenpå nu, hvor akvariet er etableret? Hvordan gør jeg det bedst?

Tak på forhånd, I er til stor hjælp ;) (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 04/08-2015 13:30 04/08-2015 13:30
Hvis du har mod på det og alligevel vil til at rode med bundlag, så vil jeg anbefale dig at ligge en sådan her bund under gruset Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...
så skal du sådan set ikke spekulere på den del mere... og hvis du etablerer den øverste del med insektnet i den øverste del som illustreret her nederst Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Så er det nemt at fjerne det øverste lag grus uden det bliver blandet sammen med bundlagsgødningen, hvis du skulle komme i tanke om et større akvarium eller lignende, så kan du slet og ret flytte det...
det bundlag har mange fordele men en af dem er at det selv danner en hel del co2 på lidt forskellig vis, det vil tage ca. 45 dage inden det kører på maximum ydelse hvad co2 angår... så slipper du også for lerkuglerne ... sådan et bundlag holder for lerets vedkommende evigt, og den organiske del holder 12-15 år og formentlig længere....
og får du så 2x18 watt lysstofrør over, så skal du bare se dine planter gro,men også sætte rødder ...

Rødderne kommer til at se ud noget i denne retning Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/Mit-Akvarium/2000-U...
når de gror i sådan en rødlersbund...
så skal du bare have en god flydende gødning der ud over, som kan forsyne med alle makro og mikro-dele af gødningen, så kan planterne slet ikke lade være med at gro... ;)

Om du skal smide planterne ud, ... det kommer an på hvor slemt de har det, du kan smide et par billeder op, så er det nemmere at vurdere om de er værd at gemme på...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 04/08-2015 13:32 04/08-2015 13:32
og Mette... Du skal nu nok komme efter det... hele... B) Rom og akvarier bygges som oftest over flere dage ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 10/08-2015 22:09 10/08-2015 22:09
Indlægget er rettet 10/08-2015 22:12 10/08-2015 22:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så kommer en lille update. Det hele endte med, at jeg er blevet enig med mig selv om, at min datter skal have et 100 liters akvarium i stedet for 54 liter. Det får hun om en måneds tid, når hun flytter til større værelse. Det nye akvarie vil jeg prøve at etablere med planter efter dine forskrifter, USB_akvariegødning.

I mellemtiden har jeg tilføjet en hel del grus til bundlaget i det gamle akvarie, skiftet det gamle lysstofrør og rengjort reflektoren jeg opdagede sad i, den var nemlig ret kalket til, og så smed jeg de gamle planter ud og skiftede til nye, så lidt lyskrævende som muligt. Så må det gå indtil det nye er på plads. Det nye skal have god tid til at etablere sig med planterne før fiskene holder flyttedag ;) B)

Stay tuned for flere spørgsmål :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger MSV - 11/08-2015 13:24 11/08-2015 13:24
Det lyder som en super god idé (y)

Du og din datter skal nok blive rigtig glad for et 100 liters. Det vil også give fiskene mere plads til at udfolde deres naturlige adfærd :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Diamanten (Inaktiv) - 11/08-2015 19:15 11/08-2015 19:15
Indlægget er rettet 11/08-2015 19:17 11/08-2015 19:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jep, jeg kan jo godt se på diamant tetraerne, at de gerne vil suse rundt. Der er fuld drøn på (y)
Så de skal da have en længere bane at svømme ræs på! :D B)

Annoncører
Annoncører