Hjælp søges til spørgsmål om stillestående vand i moduler

Postet under : Cichlider - Andet - Dekoration
Visninger : 881

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger daizuke (Inaktiv) - 31/07-2015 19:10 31/07-2015 19:10
Hej Cichlids.dk

Nu har jeg læst og læst i flere dage, på stort set alle sider jeg kan finde på nettet, agn. stillestående vand i akvarie/moduler.

Da jeg står og overvejer at købe nogle BTN moduler til et nyt akvarie, læser jeg flere steder, man kan undlade at fuge modulet 4-5 cm i top og bund, så vil modul vandet blive skiftet når man fortager vandskift, MEN så kommer jeg frem til mit spørgsmål, hvad så med de moduler der ligger lavere en de 30% jeg ugeligt skifter i mine akvarier????
Der vil vandet aldrig blive skiftet, og vil derfor bare stå stille.

Og det er ikke kun BTN moduler jeg sætter spørgsmål ved, også Rockzolid modulerne, når man presser dem under vand, fylder de sig selv med vand, gennem nogle meget små huller, og med mindre man løfter dem op, og tapper dem for vand, ved vandskift, ligger der også meget stillestående vand i disse.

De steder hvor der ikke kan komme noget form for cirkulation, vil jo blive iltfattige miljøer, og en tikkende bombe for sygdoms udbrud eller hvad???

Håber nogle kan komme med en ordenlig forklaring, da jeg indtil videre har fundet 100 forskellige svar... ;(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 03/08-2015 18:09 03/08-2015 18:09
Tror ikke det giver de store problemer. Er mest i saltvand det er et problem med stillestående vand hvad jeg ved. De fleste jeg kender har stillestående vand i deres moduler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger daizuke (Inaktiv) - 03/08-2015 18:59 03/08-2015 18:59
Indlægget er rettet 03/08-2015 19:00 03/08-2015 19:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har fundet et interview med Jesper Taustrup, som er/var en anerkendt, aquascaper, som gjorde meget i moduler, så mon ikke han ved hvad han snakker om ??

Citat fra interview
Den nemmeste måde, at sætte moduler fast på, er at lægge modulet eller få en til at holde det, mens man ligger en tynd fuge. Ved montering af moduler på bund og sideruder kan det anbefales, at bore nogle små huller så der kan komme vand ind i modulerne og vandet kan cirkulere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 03/08-2015 21:44 03/08-2015 21:44
Jo Jesper er nok den der har mest styr på det i dk.

Annoncører
Annoncører