Test af vandet.

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2239

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Spoows (Inaktiv) - 10/10-2015 20:17 10/10-2015 20:17
Der findes jo en masse forskellige mærker og måder at teste sit vand på..

Strip-test
Væske-test
Tablet-test
Elektronisk testsæt

Men hvilken måde, mærke, model vil i råde folk til når man skal ha testet de mest almindelige ting som, ph, ammoniak, nitrit og nitrat. Som vel er de vigtigste ting ?

1. Den bedste måde ?

2. Den nemmeste måde?

3. Den billigste måde?

4. Gør/køb aldrig den måde.

Begrund gerne.

Mvh spoows.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger malibali (Inaktiv) - 10/10-2015 20:29 10/10-2015 20:29
Jeg kan kun anbefale dråbetests.
De er til at betale, relativt nøjagtige (strips viser som vinden blæser!). Elektronisk måling er sikkert det mest nøjagtige (hvis udstyret er kalibreret), men spørgsmålet er om, du har brug for at få vist pH med en nøjagtighed på 0,1 eller kan leve med ca. 0,5 som flere dråbetests gør. Desuden afhænger det af, om du skal teste flere akvarier hver dag eller om det er en sjælden gang - for så er det elektriske udstyr dyrt. Derudover er det jo langt fra alt, du kan få elektronisk udstyr til.

Så i bund og grund - dråbetests, hvis ikke du har et særligt behov ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator scn - 10/10-2015 20:32 10/10-2015 20:32

1. elektronisk test

2. tjae... det m vel være strips, evt. elektronisk test

3. afhænger af hvor ofte du har tænkt dig at måle

Du glemte et punkt:

5. hvad har elendig målenøjagtighed (strips)

Hvis ikke du leger den lille kemiker, så ved jeg ikke hvorfor du vil lave alle de målinger.
ph i hanevand ændre sig sådan ca. aldrig, og den kommer ALDRIG under 7, for så bliver vandværket lukket. du kan finde målinger på vandværkets hjemmeside eller Eksternt link www.geus.dk/jupiter/vandkvalitet-dk.htm der giver dig ALT du kunne drømme om af målinger på hvad der kommer ud af hanen'

Nu googlede jeg lige ammoniak test til akvarium, og jeg kan da godt se at med beskriverlser som:
"Uden regelmæssige tests kan ammoniak niveauet i dit akvarium stige til et niveau, der er dødeligt for dine fisk." så lyder det som om man SKAL måle, for ellers dør fiskene. Det er jo en gang pjat. Et indkørt filter og passende vandskifte, så er der ingen grund til alle de der målinger som blot er spild af penge for langt de fleste akvarister.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Spoows (Inaktiv) - 10/10-2015 21:18 10/10-2015 21:18
scn skrev :

1. elektronisk test

2. tjae... det m vel være strips, evt. elektronisk test

3. afhænger af hvor ofte du har tænkt dig at måle

Du glemte et punkt:

5. hvad har elendig målenøjagtighed (strips)

Hvis ikke du leger den lille kemiker, så ved jeg ikke hvorfor du vil lave alle de målinger.
ph i hanevand ændre sig sådan ca. aldrig, og den kommer ALDRIG under 7, for så bliver vandværket lukket. du kan finde målinger på vandværkets hjemmeside eller Eksternt link www.geus.dk/jupiter/vandkvalitet-dk.htm der giver dig ALT du kunne drømme om af målinger på hvad der kommer ud af hanen'

Nu googlede jeg lige ammoniak test til akvarium, og jeg kan da godt se at med beskriverlser som:
"Uden regelmæssige tests kan ammoniak niveauet i dit akvarium stige til et niveau, der er dødeligt for dine fisk." så lyder det som om man SKAL måle, for ellers dør fiskene. Det er jo en gang pjat. Et indkørt filter og passende vandskifte, så er der ingen grund til alle de der målinger som blot er spild af penge for langt de fleste akvarister.

Har heller aldrig brugt nogen test. Men tror/frygter at mit vand ikke er optimalt og ville jo gerne tjekke op på det. Og ja google er skræmmende.

Så skal bruge nogle test til de mest nødvendige værdier så jeg kan tjekke en sjælend gang i mellem så der er styr på vand kvaliteten og ha mulighed for at rette ind efter det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 21:35 10/10-2015 21:35
Den nemmeste den billigste og ikke mindst bedste måde at teste sit var på er at kikke på sine fisk... Vil til hver tid kunne se på mine fisk hvis det er noget galt i mit akvarie, Og så skifter jeg vand en gang om ugen for det meste. Det er der så flere gode grunde til 1. jeg minimer risikoen for dårligt vand 2. mine fisk vokser hurtigere 3. de yngler mere (Y)
Bruger ikke nogen form for test ud over at se på mine fisk ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Spoows (Inaktiv) - 10/10-2015 22:13 10/10-2015 22:13
#5. Hvor meget vand ? 20 % ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 22:21 10/10-2015 22:21
#6. Ja som minimum og gerne 30% ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger westermann (Inaktiv) - 10/10-2015 22:39 10/10-2015 22:39
Det var dog det mest tåbelige argument jeg længe har hørt.
Så vil du vel også påstå, at du kan se på dine fisk hvad der eventuelt måtte være galt (NO2, NO3, PH, gH osv osv)?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 22:49 10/10-2015 22:49
# 8.
Jeps jeg vil til hver tid kunne se om mine fisk trives.... så nej det er på ingen måde tåbeliget argument er der for meget at det ene eller det andet så viser fiskene det længe før det bliver forsent at gøre noget ved det... og alt det der test er kun til fordi folk ikke ser på sine fisk. Fiskene er de første til at mærke der er noget galt og deres adfærd vil vise det... så nej der er fakta !!!!!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
fredrik (Slettet) - 10/10-2015 22:56 10/10-2015 22:56
Vil så samtidig sige at mine fisk ikke går i blødt vand og ved ganske alm hanevand så det med gH og PH er noget helt andet i snakker om... Har man fisk der kræver specielt vand er det klart man teste... men som jeg forstod spørgsmålet så var det ikke den snak der drejede sig om :P men almen trivsel

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Vil så samtidig sige at mine fisk ikke går i blødt vand og ved ganske alm hanevand så det med gH og PH er noget helt andet i snakker om... Har man fisk der kræver specielt vand er det klart man teste... men som jeg forstod spørgsmålet så var det ikke den snak der drejede sig om :P men almen trivsel

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/10-2015 23:23 10/10-2015 23:23
Jeg vil nu også påstå at man kommer langt ved bare at kigge på sine fisk..

Mvh. Ken

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger westermann (Inaktiv) - 11/10-2015 01:32 11/10-2015 01:32
Nu handler det jo ikke om at konstatere, at ens fisk ikke trives - det vil selv en nybegynder kunne se.
Derimod er det særdeles interessant at vide HVORFOR de ikke trives (og dermed iværksætte de rette foranstaltninger, som kan afhjælpe problemet hurtigst muligt).....men desværre er det ikke alle, som har fredriks synske evner

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
fredrik (Slettet) - 11/10-2015 12:50 11/10-2015 12:50

Synske evner.... Ja man kan meget hurtigt bliver latterlig gjort her på siden.....

Men ok du bruger din test og jeg kikker på mine fisk. din teste siger der for meget nitrit og mine fisk opføre sig ikke som de plejer.

Hvad gør du så ?

Jeg starter med et vanskift og holder ekstra øje med dem og bliver de normale igen så er den ikke længer. bliver det ikke bedre så får de et vand skifte mere og jeg går mine filtre igennem..

hvad er så bedst, billigst og mennest ?

Men ja jeg er jo bare en synsk klovn :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger jacob - 11/10-2015 13:03 11/10-2015 13:03
Tester aldrig mit vand...det eneste jeg måler er pH og salinitet. kender hårdheden på mit hane vand, og fortynder eller bruger udelukkende regnvand til de arter som kræver det. Bekymrer mig aldrig om nitrat, nitrit og ammonium...vandt engang et kæmpesæt med alverdens vandtest i, brugte det aldrig...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger westermann (Inaktiv) - 11/10-2015 23:04 11/10-2015 23:04
#15 ...jeg har hverken kaldt dig 'klovn' eller latterlig gjort dig - det er kun dig selv, der bringer de påstande på banen.
Jeg synes imidlertid stadig at det er fantastisk, at du blot ved at kigge på dine fisk kan fastslå at der er tale om en nitritforgiftning.
#16...jeg tester heller ikke mit vand særlig ofte. Det sker faktisk kun når jeg (i lighed med fredrik) kan se på fiskene, at noget er galt. I de tilfælde tester jeg altid vandet for at kunne udelukke problemer i vandkvaliteten og derved bedre kunne identificere det faktiske problem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/10-2015 05:42 12/10-2015 05:42
#17 det et også den bedste måde tror jeg.
Jeg kan altså heller ikke se hvad der måtte være galt med mine fisk. Kun at der er et eller andet..

Det er måske også afhængig af hvilke fisk man har, hvorvidt det er nødvendigt med avanceret test udstyr?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 12/10-2015 09:11 12/10-2015 09:11
Når jeg har haft brug for at teste vandet, så har jeg altid brugt Tetra dråbesæt.
I den tid jeg har haft forretning, har jeg set et salg der lå cirka 50/50 mellem Tetra og JBL dråbesæt

Tetra: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/group.asp?group=625
JBL: Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/group.asp?group=627

Det er da langt fra alt man kan se på fiskene. Hvis den er gal med affaldsstoffer i akvariet, vil man kunne se det på fiskene, men spørgsmålet er, om man ikke kunne se det noget før med en måling af vandet.
Jeg har haft en del fisk, hvor æggene kræver blødt vand for at klække. Fiskene svømmer fint rundt og de lægger også deres æg, men æggene klægger bare ikke, hvis vandet er for hårdt. Man kan altså ikke se det på fiskene, men æggene vil ikke klække.

Jeg har haft en kunde i Taastrup, som havde for høj nitrat værdi i sit vandhanevand, han kunne ikke se noget på fiskene.
En kunde på Østerbro (Kbh.) havde clor i vandet (kan ikke lugtes). Hans fisk døde hvis ikke han brugte Tetra AquaSafe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Bjarke Holst (Inaktiv) - 25/08-2016 14:00 25/08-2016 14:00
læste tråden igennem. da jeg selv overvejer at købe tests.Så kunne det jo rart at vide, hvilke der var bedst.
Når jeg ikke har skiftet vand i 2 mdr. og mine fisk fortsat ser ud til at trives. ja så tænker jeg en test ville være på sin plads. for hvor ofte er et vandskifte egentlig nødvendigt? (har nu skiftet alligevel)

Der er jo ingen grund til hovedløst at skift vand en gang om ugen, hvis det ikke er nødvendigt.

har bestilt JBL dråbetest.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 25/08-2016 16:06 25/08-2016 16:06
Jeg melder mig i koret af dem som aldrig har eller kommer til at bruge tests. Jeg skifter vand 1 x gang om ugen, fodrer moderat og har 20 L spandpumpe. Jeg kigger skam også på mine mine fisk (det er det man har dem til) og kan se at de stortrives i mit 720 L. Mit selskabs akvarium er skam ikke så avanceret at jeg behøver kemi tests. Jeg tænker da nok at special el. opdræt akvariums kunne være relevante til kemi tests.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Bjarke Holst (Inaktiv) - 25/08-2016 17:09 25/08-2016 17:09
kan sagtens forstå argumentet. jeg syntes bare det kunne være lidt sjovt at følge med i.

men lige nu kunne det være rart at have en test. har som sagt ikke skiftet vand i over to mdr. da jeg har smadret mit knæ. og pt. hopper rundt på krykker.

i aftes valgte jeg så at skifte 1/3 vand. her til morgen ligger der så en fisk i overfladen uden hoved og en stor del af resten af bestanden går ved overfladen. øv.

da jeg ikke har fået mine tests endnu. ja så skifter jeg igen vand. og må se om det hjælper.

krydser fingre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Alpina - 26/08-2016 23:43 26/08-2016 23:43
Hvad mener I om JBL Proscan ?

Så vidt jeg kan se er det en strimmeltest, som fotograferes.
Er den at sidestille med de udskældte strips ?

Jeg tester kun for nitrat (dråbetest) så jeg ved hvor meget vand jeg skal skifte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Administrator scn - 27/08-2016 17:43 27/08-2016 17:43
Hvorfor ikke bare skifte vand, frem for at måle og så skifte? De tester er jo dyre, så i min verden er det noget man gør hvis man har et "problem", ikke noget jeg kunne drømme om at gøre jævnligt.

Det med at lade en app klare aflæsningen hjælper en smule, men selve metoden ved strips er ikke den mest nøjagtige. Så til det du tænker dig, der vil jeg sige drop det.

Se eks her:
Eksternt link http://discusforum.dk/forum/viewtopic.php?p=50785&sid=6fcbd3eab62...
Med så store udsving i test, så kan man ikke bruge det til en skid, men det er sikkert sjovt at lege kemiker :-)
Frem med dråbetest.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Alpina - 27/08-2016 20:15 27/08-2016 20:15
#24 Et dråbe-testsæt til nitrat koster omkring 100 kr. så det kan jeg godt overkomme økonomisk.

Det vil være som med bind for øjnene hvis man skifter samme mængde vand "som alle de andre".
Derfor mener jeg at man skal teste for at finde det niveau for vandskift som passer til det konkrete akvarie. Det kan jo være 20%, 50% eller noget andet. Når man har styr på niveauet er der selvfølgelig ikke grund til at blive ved med at måle.

Jeg er siden 27/5 2016 begyndt at sætte JBL BioNitratEx i mine spandpumper, for at reducere nitrat biologisk. For at konstatere virkningen af BioNitratEx har jeg i en periode foretaget ugentlig måling af nitrat. BioNitratEx ligger i poser og der har jeg også testet forskellige placeringer af poserne.
Med BioNitratEx kan jeg nøjes med at skifte vand 1 gang om måneden, mod tidligere 1 gang om ugen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger ThomasBallerup - 27/08-2016 22:38 27/08-2016 22:38
jeg syntes det er nogle ret interessante problemstillinger
i taler lidt hen over hovedet på hinanden, jeg tror faktisk de fleste mener det samme,
det er bare beskrevet på hver sin måde.

1 hvorfor skifte for meget vand, hvis det ikke er nødvendigt.
2 kan man skifte for meget, hvis det allerede er rent nok.
3 kan man måle nok om alt, for at få den fulde sandhed.
4 kan man måle sig til mere optimalt at vide om man skifter for lidt eller for meget ?
5 kan man skifte for meget ? hvad man gider og orker, og har råd ?
6 de fleste kan godt forstå at hvis man skifter for lidt eller for lange intervaller,
så kan fisk mistrives, blive syge, eller dø.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger søren svensson (Inaktiv) - 28/08-2016 12:58 28/08-2016 12:58
Vi har alt for forskellige akvarier
filter fisk og foder forskelliget
jeg er også en af dem der stort set ikke måler på mit vand
Har gjort det det og der var stort set ingen forandringer så det var der ingen grund til at forsætte med
Måler hvis der er grund til det som ph til co2 eller når jeg laver lidt yngel

Min mening er hvis man har et godt filter på sit akvarium og man skifter vand en gang om ugen Ca 20% eller mere så er der ingen problemer men det der går galt er at mange ikke holder deres akvarier og så går det stille og roligt galt med døde fisk og så videre

Jeg syntes nyt vand er noget fiskene elsker og det gør en masse gode ting som fiskene de vokser meget hurtigere og ens akvarium køre problem frit

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Bjarke Holst (Inaktiv) - 28/08-2016 17:01 28/08-2016 17:01
Så fik jeg JBL dråbetesten hjem.

Efter 2 vandskift i ugen så fiskene ud til at have det fint.

Men testede Alligevel

Mit nitrit tal lå på 0.

Min Nitrat tal lå for højt.lige over grænsen ifølge brugsanvisningen. men fiskene så ud til at trives.

Det siger mig at mit filter fungere perfekt.
Og at jeg var nød til at skifte vand en gang til,selv om fiskene så ud til at trives fint.

Så 2 mdr. uden vandskift er for meget. Men er da også kun sket grundet sygdom.
Nu må jeg se om jeg kan finde det optimale leje for mit akvarie.

Bjarke

Annoncører
Annoncører