Malawikrabbe - vokser bedst i mørke ?

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 1769

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MOK (Inaktiv) - 17/08-2007 22:44 17/08-2007 22:44
Jeg kan simpelthen ikke lige se logikken, men vil selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt:

Jeg har de kære krabbeunger i ½-liters flasker i 3 forskellige akvarier:

Akvarie 1: De fleste af flaskerne har vandgennemstrømning via luftslange - se evt. tråden flaskekrabber: Eksternt link http://www.cichlids.dk/debat/vis/210391/
Akvariet står i et rum med 2 store vinduer (nord samt øst) lys stort set kun, når der fodres skiftes vand. Vandskift ca. 50% hver 2. - 3. dag. I hver flaske er der ud over krabben 2-3 tårnsnegle til at æde overskydende foder.

Akvarie 2: Akvariet de blev "født" i - der er stadig "løse" krabber i akvariet - derudover 9 flasker - vandskift i akvariet ca. 50 % hver 2. - 3.dag - via hul i bunden på flaskerne tømmes disse også halvt i forbindelse med vandskift, hvilket dog selvfølgelig ikke giver 50% frisk vand i flaskerne i forbindelse med opfyldning af akvariet. Lys ca. 10 timer dagligt. Kun en enkelt flaske med snegle i.

Akvarie 3: Akvarie, hvor der ud over flaskerne er lidt guppy og amanorejer - vandskift nok mere 50% hver 3. - 4. dag, men akvariet står stort set i mørke (står i en gang med en dør i den fjerneste ende - mod nord) ingen rindende vand - vandskiftet bliver derfor stort set som i akvarie 2. Kun en enkelt flaske med snegle i.

Men .....

Krabbeungerne i akvarie 3 er generelt større end dem i de øvrige akvarier.
Først tænkte jeg på sneglene - åd de for meget foder, men .... øh dem i akvarie 2 har heller ingen snegle i flaskerne.

Et indkørt akvarie - næ - akvarie 2 var også indkørt - der er bundlag, planter osv. og heller ikke de "fritgående" er væsentligt større.

Umiddelbart er den eneste forskel jeg kan se lyset - dette set i sammenhæng med Malawijans oplevelser af, at de krabbeunger, der blev sat direkte i spandpumperne, voksede bedst kunne måske indikere dette, men ....

Synes det er lidt for underligt - alle flaskerne tilføres det samme foder - mest røde myggelarver - derudover lidt reje, sumpskildpaddefoder tilsat kalk - de "løse" krabber i akvariet får også lidt tørfoder.

Jeg ved godt, at de siges at vokse uens, men kan det være et tilfælde, at jeg har fået 9 hurtigtvoksende i akvarie 3 - der er også 9 i akvarie 2 og pt. 30 i akvarie 1.

Skal jeg mørklægge alle akvarierne ?+( :00| :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jakobsen - 18/08-2007 17:40 18/08-2007 17:40
Hmm... Lidt af et projekt med sådan nogle krabbeunger hva' ? :e

Jeg har desværre ikke en pind forstand på dem... :(

Mvh.

Dennis.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MOK (Inaktiv) - 18/08-2007 18:54 18/08-2007 18:54
Ja - der er nok ikke nogen naturlig forklaring ud over naturens forskellighed :e

Og jo - det er lidt af et projekt, men et spændende et af slagsen - nu runder de snart de 2 måneder - som tiden dog går :00| :p

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jespers (Inaktiv) - 18/08-2007 19:04 18/08-2007 19:04
har ingen forstand på det men jeg tror at hvis de gør det så tror jeg der ville vær nogle flere her i mørke der opdrætter malawi krabber eller i det hele taget nogen (kommer fra en lille by der hedder mørke) :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MOK (Inaktiv) - 18/08-2007 20:59 18/08-2007 20:59
#4 - det kunne jo være at Mørke skulle være Malawikrabbemekka :e :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger M_ad_sen (Inaktiv) - 18/08-2007 23:20 18/08-2007 23:20
hva med temperaturen er den ens i alle akvarierne?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jespers (Inaktiv) - 19/08-2007 17:25 19/08-2007 17:25
18/08-2007 20:59 - MOK skrev :
#4 - det kunne jo være at Mørke skulle være Malawikrabbemekka :e :e

:e :e :e

Annoncører
Annoncører