Akvarie til børnehave/vuggestue, input søges.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1132

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/11-2015 11:09 11/11-2015 11:09
Min poders skønne integrerede institution skal have akvarie her efter nytår, og jeg har fået jobbet med at sætte det op og stå for pasningen af det, i samarbejde med et par af pædagogerne, som godt nok lige skal lære hvordan man gør, men på sigt er det meningen af de skal overtage pasningen helt :)
Det skal helst koste ingenting eller så lidt som muligt, så nogle af løsningerne bla filter afhænger af hvad jeg kan få fat i, håber på at de lokale dyre handlere vil sponsorere, planter, fisk og teknik.

Akvariet er et 140L h:40, b:50, l:70
Filter, baggrundsfilter eller hmf med powerhead, jo mindre vedligeholdelse jo bedre, også risikerer jeg ikke at en venlig sjæl vasker filteret og laver rod i balancen.
Bundlag sand, evt med lidt småsten
Indretning rødder og sten og en masse planter, så fiskene har rigeligt med gemmesteder for at mindske risikoen for stress.
temperatur 24-25 grader.
Vandet bliver hanevand, vi skal ikke ud i noget kompliceret med vandværdier, igen simpelt er godt :)
Ferier, heldigvis er det en af de institutioner som holder meget lidt ferie, så et godt vandskift og evt en foder automat så skulle alt være (y)

Fisk
Micky Mouse platyer, da min knægt gerne vil forære nogle af hans "babyer" til børnehaven, de yngler jo også villigt og det er jo altid sjovt med unger i akvariet.
Kuhliål, til at rode op i bunden og for at der er noget som ungerne skal kigge grundigt efter, for at få øje på.
Overvejer guppyer, men 2 fisk der yngler som rotter er måske ikke en god ide, input?
Tigerbarber, sjovt navn ungerne kan huske, spændende adfærd, skal nok være mere end heldig hvis noget yngel overlever, så det er en fisk hvor vi skal ud og hente flere på et tidspunkt.
Ancistrus, fordi maller bare er sjove og lidt ekstra hjælp til rengøringen kan man jo altid bruge.
Zebrafisk eller neonfisk, igen noget hvor der skal efterfyldes med fisk på et tidpunkt. vil dog næsten hellere skulle fjerne yngel end at tilføje nye fisk.
Så er jeg rigtig fristet til at smide et par kribensis i, da jeg tænker at deres yngelpleje må være et hit for ungerne.

Cleanup crew
Rejer RCS eller blue jelly, begge kan jeg finde i mine egne baljer.
Posthornssnegle eller zebrasnegle hælder mest til den sidste da jeg ikke behøver at bekymre mig om at akvariet bliver overtaget af yngel, måske begge slags?

Jeg er godt klar over at jeg ikke skal fylde alle fisk på listen i, for så bliver der overbefolket, og jeg vil hensyn til både fisk og vedligeholdelse hellere have det tyndt befolket, med noget der er underholdende.

Kommentarer, kritik og forslag modtages gerne :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 11/11-2015 11:46 11/11-2015 11:46
nu er det meget små børn vi taler om,
disse har ikke tålmodighed eller forståelse for alt det fede og specielle i kribensis,
derfor ville jeg personligt vælge en stak guppy, en masse flotte planter, med masser af gemmesteder til ungerne,
evt luft drevet bund filter,så er der INTET der skal laves service på, kun skift vand og tilfør mad. og evt støvsug bunden hver 3 md.
Guppy passer også rigtigt godt til børn, de kan se der er et par rigtigt tykke hunner, lidt som deres mor med lillebror,
og et par uger senere kommer der en masse små levende unger ud af guppyen, de bliver eldevilde.
start med bare 4 store hunner og 2 flotte hanner, så det virker meget underbefolket,
ungerne kan let lære at tælle dem og holde øje med antallet hver uge.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/11-2015 12:08 11/11-2015 12:08
Ungerne er i alderen 6mdr til 7 år, da det er kombineret vuggestue og børnehave, akvariet skal stå i fællesrummet så alle kan have glæde af det. Det er en institution der har meget fokus på dyr, de har bla congosnegle som er meget populære blandt ungerne, og er hvert år ude og fange div i de lokale søer som de så tager med hjem og bruger lang tid på at kigge på og snakke om.

De små vil næppe se det sjove i kribensis eller have tålmodighed til at finde kuhliålen, men jeg er ret sikker på at de større børn vil finde det fascinerende med fisk der passer deres yngel. Kan da se herhjemme at knægten på 4 er dybt optaget af kampfiskenes skumreder, leg og ikke mindst ungerne, han tjekker hver dag Platy "børnehaven" og kan bruge lang tid på at stirre ind i baljen med killi yngel for at se om han kan få øje på dem. Jeg tror på at hvis man giver dem muligheden og fortæller hvad der foregår så forstår unger meget mere end man lige regner med. :)

Grunden til at jeg er lidt tilbageholden med guppyer er at mine poder på 1 og 4 år syntes de var kedelige, de elsker deres micky mouse og de er vilde med kampfiskene.

Bundfilter havde jeg også overvejet, men dels dur det ikke til sand og jeg kan også være lidt nervøs for at der bliver rodet for meget op i bundelaget når der fyldes vand på pga den lave akvarie højde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 11/11-2015 13:08 11/11-2015 13:08
tigerbarber bør undgåes for de er nogle lede sataner og æder nok de andre fisk. de egner sig kun til et artsakvarie

posthorn for at undgå unger... posthorn yngler helt vildt så....

enig med at børn ser intet fedt i kribensis men kribensis ser nok noget fedt i rejerne nemlig en fed frokost

bundfilter dur ikke hverken til planter eller sand
men det sand der skal ikke blive for fint for så pakker det sig og danner gasarter så ikke mindre end 0,5 i kornstørrelse helst 0,8

kuhliål: godt valg men køb ikke mere end 6 stk for de sviner ret meget

jeg er enig med at to slags ungeproducerende fisk er for meget

jeg tænker lidt på om et par dværgguramier ikke var noget? de er flotte og ikke så voldsomme, et godt alternativ til tigerbarber og kribensis. og de skal nok lade nogle rejer og unger være de er ikke så slemme. jeg har haft dem i et selskabsakvarie med mollyunger det gik fint 2 voksne mollyer producerede 30 overlevende unger trods 2 sommerfuglecichlider, 2 dværggurami og 4 kampfisk

med de rejer der så sats på rcs for jeg tror ikke at der er nogen der lige giver så mange blue jelly væk og lign. og jeg tror børnene synes at de er lige sjove om de er røde, hvide, blå eller gule. især hvis i holder bundlaget rimeligt lyst (ikke knaldhvidt så er det nemmere at se ål og rejer

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/11-2015 14:13 11/11-2015 14:13
Tak for tippet med at undgå tigerbarber, de er hermed pillet af listen. Sure fisk gider vi ikke, det skal være hyggeligt og fredeligt. :)

Dværgguramier, det kunne være et godt alternativ til kribensis, særligt hvis kribensis'erne vil lave mine rejer om til frokost ;( og min 4 årige vil sikkert elske at give fordrag om skumreder og hvad de bruges til, hvis man skulle være så heldig at de kommer i det humør :D

Rejerne er ikke noget problem både mine RCS og mine blue jelly yngler som om de blev betalt for det, og jeg haler gerne ud af egne baljer for at fylde børnehavens :)

Jeg regner desuden med at lave en lille bog med billeder om de forskellige dyr i akvariet, dels for at der lidt pasningsvejledning, men også for at børn, pædagoger og forældre kan se hvad der er i, det er jo altid lidt nemmere at få øje på noget hvis man ved hvordan det ser ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger moggeb - 11/11-2015 22:50 11/11-2015 22:50
Jeg ville smide følgende i.
10 rcs
5 Amano
4 snegle som ikke yngler (ikke zebrasnegle pga de lægger æg alle steder som bliver siddende i mange måneder)
Evt Helena rovsnegle som kan holde ændre snegle væk
6-7 Pansermallerner frem for kuhliål ålene er ikke særlig meget synlige
5-6 platyer eller Black molly
5 dværgsugemaller i stedet for ancistrus (ancistrus sviner mere end den rengøre og har stor hang til at æde planter)
5 blå guppyer
Samt en trio af en mindre chiclide at apistogramma cacatuoides ( til at regulere på yngel fra rejer, guppy og platy/molly

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger NKR (Inaktiv) - 11/11-2015 23:29 11/11-2015 23:29
Guppyer og Valisneria, så kører det helt af sig selv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/11-2015 23:40 11/11-2015 23:40
Ja helena'er var nok en rigtig god ide, og den smule yngel der kommer fra dem er jo til at håndtere også er der jo nærmest garanti for at der ikke kommer en invasion af skidt snegle :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger swoop (Inaktiv) - 15/11-2015 16:33 15/11-2015 16:33
Min kommentar er ikke så meget rettet med hvilke fisk eller planter du putte i akvariet, men mere om vedligeholdelse, rengøring og inddragelse af børn.

Min 3 årige datter hjælper til med mit akvarie og naturligvis er det enklere når det bare er et barn og ikke 15 stks. Hun har været aktiv i hvert fald siden hun var 2.

Jeg har skrevet op på en liste hvad der skal gøres på de enkelte dage i ugen, f.eks. mandag er det grundfoder (flinger) og piller til rejerne, tirsdag skal de have frysefoder, onsdag noget andet osv. Jeg har så markeret hver del sin farve og sat et klistermærke i samme farve på de enkelte foder. Endelig har jeg gjort et skema med hvornår de enkelte foder skal bruges, og hun kigger ivrigt på skemaet og hjælper med at finde hvad der nu skal bruges i dag. Omtalte skema kunne udvides til at inkludere rengøring.

Rengøring gøres søndag hvilket hun hjælper til med (tager langt længere tid end ellers men hun er med). Særlige ting gør jeg når hun sover.

Udover at hun er med og vi har en god stund sammen lærer hun også en del om de forskellige dage, i dag søndag er noget andet end i morgen mandag osv.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Soes (Inaktiv) - 15/11-2015 18:19 15/11-2015 18:19
Foderskema med klistermærker, den ide snupper jeg, hopper så over rengøringen, da det nok vil blive for meget "hjælp" hvis ungerne skal være med, synes jeg har rigeligt at holde styr på når min 4 årige er med til at ordne baljer herhjemme . :D tør slet ikke tænke på det kaos der kan opstå med 10-15 børns "hjælp", måske man kunne finde ud af noget med at opdele de større børn i små grupper på 2-3 stk der så skiftes, men det må være op til pædagogerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 15/11-2015 18:59 15/11-2015 18:59
Indlægget er rettet 15/11-2015 19:02 15/11-2015 19:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ancistrus maller kan få smag for planter og så ripper de bladene totalt. Desuden skider de helt vildt og kræver et godt filter. Jeg taler af erfaring. Jeg blev træt af dem til sidst og forærede dem til den lokale dyrehandel. Jeg stemmer helt klart for platy og rejer, da de begge der ret hårdføre. Jeg ville vælge afrundet grus af den lidt større type og nemme, ikke lyskrævende planter som vallisneria, Hygrophila polysperma, Echinodorus bleheri, Anubias og Cryptocoryne varianter. Fiske afføring og foder ryger ned mellem gruset og kan optages af planterne. Lad det gerne gro godt til, mange planter giver en god biologisk balance og mulighed for fisk at gemme sig lidt, hvis der bliver for meget aktivitet foran tanken. Det største risiko jeg kan se, som der også nævnes, er overfodring fra velmenende pædagoger som synes, at alle poderne skal have lov. En plan med et stramt fodre regime og gerne varieret foder er vejen frem. Mht. sugemaller og alger, så æder Platy alger så det er en lyst og rejer finder fodrer rester i bunden, så de kan godt klare sig en weekend uden foder el. måske en uge i sommerferien.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger swoop (Inaktiv) - 15/11-2015 22:10 15/11-2015 22:10
Soes - jeg kan tilføje at hun også hjælper til med div målinger af vandkvaliteten. Det er spændende at se når / om vandet i glasset skifter farve. Jeg hiver 5 ml vand op og hun får lov at presse det ned i glasset, derefter giver hun antal dråber og ryster rundt. Jeg har på forhånd meldt om den bliver f.eks. grøn er det godt for fiskene og rød er det skidt for dem. Så derfor er det med stor spænding når hun prøver at finde samme farve på kortet som hun har i sit glas.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/01-2016 12:17 11/01-2016 12:17
Lidt update på børnehave akvariet.
Så er vi i gang derovre, i dag blev filter installeret, jeg landede på et hmf hjørnefilter, grimt ja med planterne er strategisk placeret så med tiden skulle det gerne forsvinde i en plante jungle :)
Bundlaget er en blanding af strandsand og lyst grus, ungerne var vilde med at det var sand ligesom det på stranden. Jeg har haft god hjælp fra de ældste af børnene til at bestemme placeringer af planter og deco, lidt plast dims røg der i, et sunket skib og nogle tønder, så der er lidt gemmesteder til rejerne, ud over den voldsomme mængder planter tropica og private har doneret til projektet. Der er lavet jungle langs hele bagsiden, foran filteret, og en lille jungle i hjørnet modsat filteret, så der skulle være masser af muligheder for at fisk og rejer kan gemme sig, på det frie stykke er der anlagt "græsplæne" og et stykke med bart sand, det er også der dekorationerne er placeret.
Jeg glemte kameraret hjemme, så billeder må lige komme senere.
Jeg snyder lidt og smider en indkørt pumpe i senere i dag, den er stor nok til akvariet, og jeg tænker den kan køre sammen med hmf filteret i en mdr tid, til det er helt i gang, så kan der flytte fisk i lidt hurtigere end hvis jeg skulle vente på at hmf'en var klar.
Men hold op det var hyggeligt at sidde og dekorere akvarie med en flok meget interesserede unger på sidelinien, vi måtte lave en afspærring ellers havde jeg haft dem helt oppe i akvariet :D og der jeg var færdig kunne man slet ikke komme til at se noget, så mange stod der og kiggede og snakkede om at den plante dufter og den plante skal ikke være i bundlaget...jow jow jeg har rigtigt haft gang i indoktrineringen :P flere forældre kom også og fortalte at deres børn har snakket meget om det nye akvarie de skulle have. Det står godt i et hjørne hvor det ikke bliver udsat for sollys og hvor der er plads til at der kan ligge madrasser, så ungerne kan ligge og kigge på fisk og slappe af. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/01-2016 17:28 11/01-2016 17:28
Tillykke med et godt projekt :)

Vær dog opmærksom på at nye planter og rejer kan være en farlig cocktail.

Og en erfaring fra vores tidligere børnehave. Undgå varmelegeme. For duften af et 56 liter der har stået 12-13 timer på 46grader. Den er ikke rar kl. 06,30 :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/01-2016 18:37 11/01-2016 18:37
#14 er det hvad man kalder slowcooked fisk? Var det nogen der havde pillet ved varmelegemet eller var det bare gået amok og havde overophedet?

Der er godt nok varmelegeme i, placeret sådan at selv det mest ihærdige barn får svært ved at komme til det, da det er institution med meget åbne døre pga børn der suser ind og ud og glemmer at lukke, jeg får sat et termometer på i morgen, så vi kan holde øje med temperaturen, det hjælper selvfølgelig ikke i weekenderne.

Rejer og nye planter? hvad kan problemet være der, gift af forskellig art? de er fra henholdsvis tropica eller private akvarier med både snegle og rejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/01-2016 19:50 11/01-2016 19:50
Det er simpelthen bare en dunst af rådden fisk. Den hænger i snuden hele formiddagen *skeptisk*
Faktisk var det et varmelegeme der bare var ploppet i, og en opmærksom rengørings mand havde så sat det i stikket i en god gerning. Det gik helt galt :(

Visse planter fra feks tropica er simpelthen dyppet i snegle gift. Det har også en effekt på snegle. Men det er ikke alle nye planter altså :)

Annoncører
Annoncører