Mythbuster : Flere apistogramma arter i samme akvarie ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1796

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger jacob - 20/11-2015 22:54 20/11-2015 22:54
Så er det tid til endnu en mythbuster :

Spørgsmålet er ganske enkelt : Kan man have flere Apistogramma arter i samme akvarie ?

Gennem tidens løb har der været delte meninger om det. Nogle mener ja og andre nej. Det afhænger selvfølgelig af akvariet størrelse, indretning, hvilke Apistogramma arter der sættes sammen, kønsfordeling, er der yngle adfærd hos arterne osv osv

Kom med jeres meninger, meget gerne krydret med personlige erfaringer. Skriv så detaljeret som muligt.Korte svar som "ja det kan man godt" eller "nej det går galt" har ikke den store værdi. Sæt i gang :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger M.A - 21/11-2015 11:51 21/11-2015 11:51
jeg har da både et par apistogramma viejita og 1.2 apistogramma cacatuoides double red i mit 112 liter akvarie hvor der er maser planter i. plus kokos huler i. og mine apistogramma cacatuoides double red har da ynglet i akvariet men jeg også fjernet hulen hvor æggen blev lagt i. så jeg vil mene at man kan godt have flere apistogramma arter sammen hvis indretning i akvariet har masser af planter og huler. men skal bare planlægge det godt så de har i hvert deres lille stede hvor de kan få fred

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 21/11-2015 12:04 21/11-2015 12:04
Fantastisk emne :)
Jeg kigger med, for langt ude i fremtiden skal jeg altså have et scalare/apistogramma akvarie. Og der er så mange smukke apistogramma at jeg ikke kan vælge hvilken :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 21/11-2015 13:48 21/11-2015 13:48
Personlig erfaring:
Jeg har kun holdt apistogrammaer parvis, men det er fordi jeg ikke har afsat et stort nok akvarium til at holde flere par.

Jeg kom for år tilbage i et hus hvor der var et 200 liters akvarium, og der var der ingen problemer med at holde 2 par apistogrammaer. Den ene art var Apistogramma nijsseni, kan ikke huske den anden art. Akvariet var tæt beplantet, og en del rødder, så der var ikke frit udsyn fra den ene ende til den anden.

Overhørte en samtale ved en forhandler en gang:
Forhandleren snakker med kunden om apistogrammaer i et tæt plantet 250 liters akvarium. Kunden har kig på to forskellige arter.
Forhandleren fortæller at der maks kan gå 3 par i akvariet. Kunden misforstår og tor det er 3 par af hver. Så kan meder om 3 par apisto... og ekspedienten står allerede klar med nettet, men så tilføjer kunden "og 3 par apisto..." hvorefter ekspedienten lægger nettet og forklare at det ar 3 par i alt. Først da kunden var overbevist om at kan ikke skulle købe mere end 3 par begyndte ekspedienten at fange fisk.

Det er sgu skønt når en ekspedient siger nej til sådan ca. 400,- ekstra salg for at give kunden en god oplevelse ,men så kommer kunden nok også tilbage i fremtiden.

Så kan man altid snakke om 3 par er for meget til 250 liter og det burde være 2 par, det aner jeg ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 21/11-2015 15:35 21/11-2015 15:35
Her er et område, hvor jeg desværre har noget erfaring. Jeg har holdt forskellige typer af apistogrammaer i snart de sidste tyve år. Jeg har bedst erfaring med at holde en type per akvarie, men jeg har dog løbende forsøgt mig med flere typer i samme akvarie
Jeg havde for snart 20 år siden et 450 liters med seks forskellige arter, en trio af hver. Knap et år efter havde jeg tre trio’er tilbage og et par løse hunner.
For en fem seks år siden havde jeg et 325 liters med et par A. Agassizii og A. Hongsloi det fungerede faktisk ganske udmærket. Der kom dog ingen unger.
For et par år siden havde jeg i mit 530 liters stueakvarie tre trio’er A. Borellii, hvilket faktisk fungerede ganske godt. Da jeg så tilsatte et par Mikrogeophagus Ramirezi og to trioer A. Nijsseni var balancen totalt ødelagt og jeg mistede faktisk både Borelliierne og Nijssenierne. Mikrogeophagus Ramirezi parret har jeg stadig og de lægger regelmæssigt æg.
Jeg har i mit nuværende 840 liters har jeg to A. Trifaciata hanner, der ser ud til at have genfundet magt balancen, ca. ni hunner. Flokken har jeg haft i over et år og jeg startede med seks fisk og har nu elleve, så det er jeg rigtig godt tilfreds med!
I akvariet har jeg også en trio med A. Viejita. Dem ser jeg ikke så meget med jeg ved at de har haft æg et par gange. Endelig så har jeg det tidligere nævnte Mikrogeophagus Ramirezi par. Det ser ud som om der er fire territorier med en del subterritorier som hunnerne passer. Akvariet har kun stået i 2½ måned, men indtil videre har alle arter haft æg og der er kommet to halvstore trifaciata unger.
Min erfaring er dog, at det sjældent er de første tre til seks måneder, der er problemer, så jeg er spændt på hvad fremtiden bringer. Jeg har frem til nu haft rimelig dårlig erfaring med at have flere Apistogramma typer i samme akvarie i over et år, men jeg håber, at 840 liter er nok til fire grupper og jeg har valgt Dværgcichlider, der er ret forskellig og det virker umiddelbart også som om de ikke er specielt interesseret i hinanden og de kan fint svømme igennem hinandens territorier.
Mine akvarier er altid med planter og jeg er ikke til sparsomt indrettede akvarier.
Jeg har generelt en oplevelse af, at der er tidsperspektiv man skal forholde sig til. Så når nogen fortæller mig, at de har erfaring med mange dværgcichlider i samme akvarie så efterlyser jeg altid tidsperioden, og er det mindre end et år, så er jeg kritisk :) Sunde Apistogrammaer burde minimum kunne leve 3 år og nogle typer meget længere.

Herunder et par billeder af mine Trifaciata Hanner. Det første er et ældre billede fra det tidligere akvarie. Så kan man samtidigt se forskellen mellem at holde dem under LED lys og lysstofrør. Første billede er LED lys :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 21/11-2015 17:05 21/11-2015 17:05
Super gode indlæg ! Det er lige præcis den slags indlæg, jeg har savnet her på siden. Håber der kommer meget mere, ikke bare i denne tråd!

Mine egne erfaringer inden for emnet er meget begrænsede
Jeg husker dog at have læst at man faktisk kan holde Apistogramma i kolonier. Sådan lidt i stil med kaos princippet hos Mbuna (min viden om den slags fisk er endnu mere begrænset...) er der nogen der ved mere om det ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger maejo - 21/11-2015 19:25 21/11-2015 19:25
Satte for et par uger siden 5 Mikrogeophagus Ramirezi (Electric blue) ned i akvariet, hvor der i forvejen gik en han og hun A cacatuoides.
Og det satte gang i cacatuoideserne! Jeg forstår ikke hvordan de kan vide at de er konkurrenter, for både farve og form er jo forskellig, men cacatuoides-parret er blevet meget mere opmærksomme på hinanden, og hannen rejser finner og ser fantastisk ud. Begge cacatuoides jager sommerfuglene ned i den anden ende - især hannen - og sommerfuglene giver efter, men virker i øvrigt ikke særlig undertrykte.
Akvariet: 360 liter med rødder og huler og nogle planter.
Og nej - det er kun 3-4 uger, så ved ikke hvad der sker på længere sigt :|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 25/11-2015 11:28 25/11-2015 11:28
Blev der en konklusion?
Nu er det snart jul, og jeg tror at svigerfar ønsker sig en 200 liter med scalare og to apistogramma ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kristian Paaske - 25/11-2015 12:10 25/11-2015 12:10
Jeg ved ikke om der er nogen konlussion... Du kan formodentligt godt have to forskellige typer apistogramma trioer i et 200 liters, men tror du ikke, at han vil få meget større glæde af sine scalare i et 325 liters?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Meng (Inaktiv) - 25/11-2015 23:07 25/11-2015 23:07
#8: hvis du vil have et apistogramma/scalare akvarie, burde du nok kigge efter et 530'er som minimum, da scalarerne har brug for højde i akvariet, og apistogrammaerne nok vil være glade for at scalarerne er i et andet niveau end dem, så det ikke kommer til konflikter. Jeg har haft scalarer i et 350 liters med en højde på 60 cm, og det er slet ikke for meget til denne fisk, når den først får lov til at vokse...Mine blev ca 20 cm i højden på 1 år....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2015 04:32 26/11-2015 04:32
Det er helt sikkert at en større balje var bedre. Der er så bare en svigermor-faktor *skeptisk*

Men man skal måske over 60 cm. I højde for at det rigtig går? Det bliver jo ikke nemt..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Michael B - 26/11-2015 09:45 26/11-2015 09:45
@Ken

Aquabase har en 430L model der er 130x55x60 (lxbxh) eller en 350L på 100x50x70 (lxbxh) begge til lige godt 2000 kr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2015 12:06 26/11-2015 12:06
det er da lidt interessant:-)
Nu havde jeg jo bare en hel bunke af de 200 liters ;)

Jeg har godt læst at 200 liter er til den lille side til de scalare ..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Meng (Inaktiv) - 26/11-2015 17:05 26/11-2015 17:05
Selvfølgelig kan det 200 liters gå, hvis du køber Scalarerne fra små, så tager det jo et år eller to før deres finner skraber hen ad bunden ;-)
Om det er klogt at have Apistogramma sammen med Scalarer i et så lille akvarie, vil jeg ikke lægge hovedet på blokken om...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2015 17:17 26/11-2015 17:17
Tjae.
Jeg må læse lidt op...
Bpde apistogramma hongsloi og apistogramma panduro er jo vildt smukke :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Kristian Paaske - 26/11-2015 17:52 26/11-2015 17:52
Hvis det var mig ville jeg vælge A. Panduro og og så sammen med eksempelvis A. Trifaciataen eller A. Borellii. På den måde får du ikke nogen, der ligner hinande ret meget. Der kommer jo nok ikke mange unger i det akvarie :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Administrator Sponsor ken kætbak - 26/11-2015 17:53 26/11-2015 17:53
Hongsloi og panduro er da helt forskellige?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger maejo - 26/11-2015 22:12 26/11-2015 22:12
Havde et 200L med 1 han og 1 hun cacatuoides, der ikke kunne finde ud af om de ville være et par eller ej.
Satte 2 A. Borelli derned - så kom cacatuoideserne op på dupperne, gav sig til at yngle, og slog A. Borelli-hannen ihjel.
Desværre slog Cacadu-hunnen også hannen ihjel, og efter ca. 10 dage opgav hun at passe på yngelen alene, så den blev spist af alle andre.
Dette i et 200L med rigtig mange huler, rødder og planter.
Så min (begrænsede)erfaring er: Flere par Apistoer kan stimulere til pardannelse og yngelpleje, men også til drab på de andre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/11-2015 05:49 27/11-2015 05:49
Jeg har lige bladret i ciklid bokan andra utgaven. Og der er et kapitel om dværg cichlider af en kaj Madsen.

Der står lige præcist om apistogramma, og meget udførligt :)

Han skriver at et etableret par apistogramma kan trives og yngle i et akvarie på 40*30*20cm.
Til en flok apistogramma på 1,5-6 stykker ELLER to flokke af forskellige arter på 1,2-3 stykker kræves et akvarie på 120*45 cm. Højden er ikke så vigtig.

Der er også listet en masse kriterier for at de yngler optimalt.
Der skal være mørkt fint bundlag. En hule til hver af hunnerne indenfor hannens territorium . Gerne med en stor små-bladet plante udenfor indgangen til hulen.
Det må heller ikke være for lyst i akvariet. Han anbefaler flydeplanter til at bryde lyset med. .

Hvordan synes i det lyder?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Hugo - 27/11-2015 11:13 27/11-2015 11:13
Jeg har i flere omgange forsøgt med 2 par, både samme art og forskellige arter i 250L.

Selvom mine akvarier indeholder en del planter (man kan ikke se på langs igennem pytten og man kan max se ½delen af baggrunden) Så er det aldrig gået godt på sigt, med unge fisk er det gået fint i starten( 2-4 måneder) Der efter er det ene par altid blevet jaget ihjel.
Når der er blevet forsøgt med trio, så er det også altid endt op med at den ene hun blev jaget ihjel af den anden hun.

På den anden side , så har jeg tit ynglet med et par i 75L , ungerne har jeg så været nødt til at fjerne , når de er 1-1½CM, fordi forældrene lagde an til nyt kuld og ikke længre tolerede ynglen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/11-2015 18:38 27/11-2015 18:38
Jeg har læst lidt videre. Og han skriver at to forskellige arter apistogramma kan gå sammen med scalare. Og i afsnittet om scalare at disse kan holdes som flok i akvarier på 120 *50*50. Dog 120*50 *60 i højden for altum scalare.

Det lyder da næsten for fantastisk?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ssm2k (Inaktiv) - 29/11-2015 01:36 29/11-2015 01:36
Indlægget er rettet 29/11-2015 01:40 29/11-2015 01:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har et akvarie på 112 liter.

Har 3 kakadu og 2 styk af en anden art jeg ikke kan huske navnet på.

Det går fint nok.

Egentlig var der 4 kakadu, men den ene han blev jagtet ihjel af den anden.

Der er en del planter, flere rør og en stor rod.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger maejo - 20/12-2015 19:09 20/12-2015 19:09
Indlægget er rettet 20/12-2015 19:21 20/12-2015 19:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tjae, jeg har så skrevet forkert i denne tråd. De der fisk, jeg troede, var electric blue sommerfugle - de voksede lidt rigeligt, og faconen var også lidt mærkelig... - nu mener jeg faktisk, at det er nannacara anomala. Så det er ikke 2 forskellige apisto'er, jeg har (sommerfugle er heller ikke apistoer), men dog 2 forskellige dværgcichlider. Og det er stadig apisto'erne der styrer, selv om de andre er større, - ja den største nannacara er lige så lang, og dobbelt så tyk, som apistohannen. *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Rasmus91 - 20/12-2015 20:12 20/12-2015 20:12
Jeg skriver lige her til senere brug *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Hugo - 21/12-2015 10:41 21/12-2015 10:41
ssm2k skrev :
Jeg har et akvarie på 112 liter.

Har 3 kakadu og 2 styk af en anden art jeg ikke kan huske navnet på.

Det går fint nok.

Egentlig var der 4 kakadu, men den ene han blev jagtet ihjel af den anden.

Der er en del planter, flere rør og en stor rod.

Hvor længe har de gået sammen og hvor gamle er fiskene.............spørger fordi netop det at den ene han er jagtet ihjel, modsiger jo at det går fint

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Kristian Paaske - 21/12-2015 13:13 21/12-2015 13:13
Det kunne i det hele taget være spændende med lidt løbende update fra de forskellige, der holder apistogrammaer sammen i samme akvarie.
I mit akvarie er der som for en måned siden 2,9,0 A. Trifaciata og 1,2,0 A. Viejita. Min ene sommefuglecichlide (hun) er desværre død ca 2½ år gammel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger HECHR - 21/12-2015 18:47 21/12-2015 18:47
Jeg har også igennem en del år, holdt mange forskellige Apistogrammaer, i forskellige miljøer og sammensætninger. Bl.a Cacatouides og Steindachneri med Scalarer i et 325 liters. Ikke på samme tid dog. Steindachnerien har ry for at være en af de mest aggressive Apistogrammaer og de havde intet problem med at sætte tingene på plads i det akvarium. Jeg har få gange forsøgt at sætte 2 arter Apistogramma sammen, men det har aldrig virket optimalt. Jeg har altid syntes at de mest rolige og afbalancerede akvarier jeg har haft, har været akvarier hvor kun en Apistogramma har gået eks. med lidt tetra og corydoras. Jeg har haft cacatouides gående 1.6 i et 160 liters, hvor de 3 af hunnerne stod med hver deres kuld på samme tid. Det syn bør man ikke snyde sig selv for og sætter man en ekstra spiller ind, som en art mere, så skaber man en uro, som jeg personligt godt kan undvære i et Apistogramma akvarium. Det forholder sig muligvis anderledes hvis man bruger et 7-800 liters akvarium. Når jeg snakker Apistogramma, så tænker jeg 1-200 liters akvarier og der vil jeg personligt holde mig til en enkelt art.

Hvis den artikel er af ældre dato, så er det meget vel derfor.
Jeg har læst ældre akvarieartikler hvor 100 liter bliver anset som velegnet til Scalarer.
Idag er man blevet lidt mere obs på akvariestørrelser.
Og ja, så er det måske også subjektivt hvad man oplever som trivsel, når man ser på sine fisk.
Jeg vil uanset hvem der skriver det, ikke sætte Apistogrammaer i et 40x30x20 cm akvarium.

Annoncører
Annoncører