Prinsesen af burundi, så er der ballade i baljen :(

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 1107

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Soes (Inaktiv) - 11/01-2016 22:57 11/01-2016 22:57
Jeg købte først 7stk ungfisk, 3 gik til pga en dårlig vandslange *rødmer* , så jeg købte 4 mere også ungfisk, og alt var godt.
1 er så "forsvundet", så var der 7, og alt var godt.
Indtil i går, der brød helvedet løs. nogle har fået unger og de unger har 3 bodyguards, de sidste 4 fisk er nu forvist op bag pumpen og hver gang de våger sig mere en 10cm væk fra den bliver de jaget tilbage. Ungerne befinder sig en en fordybning midt i akvariet, der er et 1m langt 120L, De skulle være flyttet her i weekenden til noget større, men et livligt armatur i bilen gjorde at det nye akvarie nu står og tørrer midt i min stue efter at have fået monteret ny bund *doh* , under alle omstændigheder vil jeg helst ikke begynde at flytte unger.

Men kan jeg flytte hele flokken, når altså ungerne er blevet større, eller skal jeg finde nyt hjem til de 4 eksil prinsesser?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 06:18 12/01-2016 06:18
Kan du ikke flytte reden nede i akvariet? Ud til den ene side og så bygge noget sten halløj op omkring reden?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 11:24 12/01-2016 11:24
Cichlide newb her, kan du skære ud i pap hvordan jeg flytter reden? *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 12:13 12/01-2016 12:13
Hvordan er deres rede? I en hule eller under en sten?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 12:46 12/01-2016 12:46
De har gravet en fordybning i sandet, og der vrimler ungerne så lystigt rundt fra bunden og ca 10 cm op i vandet. Det er kommet som en overraskelse for mig at der er unger, havde ikke forventet at de var klar til at yngle endnu og havde slet ikke observeret noget der lignede pardannelse eller leg. Ok det kan godt være jeg har været både blind og døv og de har haft gang i romantiske middage med levende lys og hygge på bjørneskindstæppet foran pejsen uden jeg har opfattet det. *rødmer* Cichlider er ikke lige mit speciale ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 12:54 12/01-2016 12:54
Nu med billede af hvad jeg tror der er de lykkelige forældre, der er så en noget større fisk der opholder sig over reden eller i imellem det par + unger og leger betjent og holder de resterende 4 i eksil

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 15:08 12/01-2016 15:08
Avs så kan jeg godt se at det ikke er nemt *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 17:03 12/01-2016 17:03
Ved fodrings tid er der ingen problemer der må de gerne komme frem og spise med (y) , og det er ikke sådan at de lammetæver hinanden, men de bliver tydeligvis hold på afstand af ungerne.
Ignorer det grimme grå savsmulds tapet bag akvariet det gør sig ikke godt på billeder *doh* men ellers viser billedet meget godt hvordan det kører pt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 18:15 12/01-2016 18:15
Det er meget almindeligt at de bliver hidsige når de har unger. Det er bare lidt sjovt at der er tre om at passe på de fire andre. .

Men der mangler ikke finner osv. På de fire boksebolde?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 18:41 12/01-2016 18:41
Nej alle ser fine ud, ingen skrammer på nogen af dem. Men de holder sig i et lille område omkring pumpen og planten, og når de får stukket næsen for langt frem ryger der lige en af "barnepigerne" op og viser en bredside, også smutter de pænt tilbage hvor de "hører til". Ingen voldsomme konflikter af nogen art, hvilket jo er positivt, synes nu bare det er lidt synd at 4 fisk deler noget der ligner L20xH40xD35 cm i et akvarie på 1m og 120L. Håber de får lov til at komme mere ud når ungerne er blevet større, har iøvrigt på intet tidspunkt observeret at eksil fiskene har forsøgt at æde ungerne, heller ikke under fodring.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 19:23 12/01-2016 19:23
Det lyder jo meget normalt.
Men på et tidspunkt ryger ungerne også ud af reden. For så vil de yngle igen. .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 20:38 12/01-2016 20:38
Godt at høre (y) så venter jeg bare på at ungerne bliver landsforvist, også er det store flytte dag for hele flokken. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator scn - 12/01-2016 20:57 12/01-2016 20:57
De har ry for at lade selv store unger blive, så det er en stor familie. De bliver vel først smidt væk af far når de små hanner begynder at kigge efter mor *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 12/01-2016 21:15 12/01-2016 21:15
Der bliver tryk på i det lille hjem :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Soes (Inaktiv) - 12/01-2016 22:00 12/01-2016 22:00
Jeg ved godt de laver kolonier, hvor ældre yngel får lov til at blive hængende og hjælpe med at holde fjender væk fra de yngre kuld, en af grundene til at jeg valgte lige præsis den fisk.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/01-2016 06:15 13/01-2016 06:15
Det er også meget interessant at følge de forskellige neolamprologus :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Soes (Inaktiv) - 17/02-2016 01:08 17/02-2016 01:08
Jamen "festen" fortsætter, for nu er jeg klar til at flytte fisk, og tror i ikke at de tåbelige wannabe guppyer har fået et kuld mere *doh* så tilbage til vente position, eller måske ikke.

Jeg har besluttet at de 4 eksilfisk skal sælges, jeg har en gruppe der fungerer og yngler i vildskab +´alt deres afkom, men flyttes det skal de (har andre planer med deres nuværende balje) er det helt uansvarligt at flytte de voksne uden at tage ungerne med, også lade ungerne vokse op uden bodyguard, risikerer jeg at de bliver til voksne problemfisk der har glemt hvordan man klarer yngelplejen, eller skal jeg finde en smart måde at få indfanget alle, noget der nok kan blive et sjovt projekt da ungerne gemmer sig i sandet så snart jeg åbner låget. Vil de overhovedet kunne finde ud af at genetablere gruppen efter en flytning, eller ender ungerne som frokost?

Hvis jeg skal flytte alle på en gang så nogen gode forslag til hvordan jeg får indfanget specifikke fisk og ikke mindst alle baby'erne.
De er vældig ok med at der sker ting på den anden side af glasset, men i samme øjeblik jeg piller toppen af så er der ikke en fisk at finde, så jeg er ude i noget med at tømme helt for dekorationer, er bare bange for at jeg får fanget og solgt de "forkerte" fisk. Har set de fiskefælder man kan købe (av de er dyre) og colaflaske modellen er ikke stor nok i åbningen, med mindre jeg laver noget med at gøre den større og finder en måde at sikre at de ikke kan skære sig.

Ja så kan jeg lære at ikke alle fisk er ligeså nemme at flytte rundt på som mine kampbasser *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger dave (Inaktiv) - 17/02-2016 08:37 17/02-2016 08:37
Hej... står med nogle Neolamprologus Helianthus som jeg også gerne vil skille ad,men de er ret hurtige til at gemme sig. Jeg tænker at fjerne al dekoration undtagen en lille hule/sten hos forældrene. Så vil jeg se om jeg kan få dem til at gemme sig der, hos ungerne og forhåbentlig holde de andre væk... Så burde de kunne skilles ad.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Soes (Inaktiv) - 17/02-2016 09:26 17/02-2016 09:26
#18 det var da en smart ide, de burde jo lave en naturlig opdeling da forældrene bestemt ikke vil have resten i nærheden af ynglet og der er ikke plads til alle fisk i mine små huler. om ikke andet så holder forældrene sig vel tæt ved hulen, så de er til at "se" forskel på (y)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 17/02-2016 12:19 17/02-2016 12:19
Det er da helt genialt:-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Soes (Inaktiv) - 21/02-2016 17:11 21/02-2016 17:11
Nu fik jeg så fjernet størstedelen af hulerne, og jo de deler sig godt nok op, har efterladt en hule i den ene ende af akvariet og det meste yngel + barnepiger har samlet sig der, resten af ynglet er spredt for alle vinde og de stakkel underbetale barnepiger farer rundt for at få dem gennet tilbage til flokken. Nu får de lige et en gang i aften til at få styr på tropperne også sætter jeg en filtermåtte ned som skillevæg, så burde det bare være at tappe en 20-30L af, så de ikke kan svømme over væggen når jagten går ind. :)
Har sat et andet akvarie op de kan gå i til de skal med på auktion, godt jeg gik i gang allerede nu med den mængde fisk jeg skal have med til Viborg er det vist ikke et sekund for tidligt at jeg begynder at få sorteret, det her er jo et flerdages projekt. *doh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator Sponsor ken kætbak - 21/02-2016 17:37 21/02-2016 17:37
Genialt altså. God fornøjelse med fangsten :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Soes (Inaktiv) - 23/02-2016 11:27 23/02-2016 11:27
Det gik jo nemt og smertefrit at få indfanget de rigtige fisk.
Efter at have givet dem nogle timer til at falde til ro efter mit roden rundt i baljen, satte jeg en filtermåtte i, igen fisk over det hele, så tilbage til venteposition, hulen i venstre side havde jeg sat ned for at alle havde en mulighed for at gemme sig, dårlig ide den ene af forældrefiskene indtog den straks så den måtte op igen. *doh*
En times tid efter lyset var slukket havde alle fundet sig til rette i hver sin ende af baljen, eksil fisk i den tomme ende forældre og det meste yngel i den anden, det sidste stykke filtermåtte blev sat i så der var adskillelse fra bund til top, og dagen efter var det så bare at fange de ønskede fisk, og få smidt alle hulerne i igen. Ok det har taget en del tid og arbejde, men bestemt nemmere end at forsøge at fange de rigtige fisk når alle fræser rundt i mellem hinanden og har massser af gemmesteder.Også er det jo en god undskyldning for at flytte lidt rundt i baljen :)

Annoncører
Annoncører