Ødelægger vi det naturlige hos rovfisk?

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 1937

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Unimati - 11/08-2007 09:57 11/08-2007 09:57
Jeg har jo haft en del rovfisk, og generelt har det vist sig, at de lader yngel være i akvariet, hvis ynglet gik der før rovfiskene kom i. Jeg ved også, at Sandsilden har leptosomaer til at gå med sine frontosa, og da leptosoma er hovedkilden til foder hos frontosaer, studser jeg over, at de kan gå i fred. Leptoerne gik i akvariet inden frontosaerne kom i.

Er det generelt, at rovfisk mister deres instinkter, når de kommer i vores akvarier, og mere eller mindre forfalder til det tørfoder, vi nu giver dem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 09:59 11/08-2007 09:59
kan det være et udtryk for at de ikke kan komme til at jage deres normale bytte på den måde de ville gøre det i naturen...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Unimati - 11/08-2007 10:17 11/08-2007 10:17
Det var også noget i den dur, jeg tænkte på..... dvs. vi opfylder ikke deres krav, og dermed holder de sig til tørfoderet ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 11/08-2007 10:18 11/08-2007 10:18
Jeg vil snarere tro, at det skyldes, at det er byttefiskene der tilpasser deres adfærd, så de nærmest bliver umulige at fange. Hvis Frank f.eks. sætter nye byttefisk ned til Frontosaerne, vil de sandsynligvis blive ædt,inden de når at falde til.
De fleste rovfisk benytter sig jo af overraskelsesangreb, men den går naturligvis ikke overfor et bytte der er vant til deres umiddelbare nærhed altid.
Man skal dog ikke regne med at dette altid er gældende, da der er stor forskel, både artsmæssigt og individuelt.

Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 10:23 11/08-2007 10:23
ikke desto mindre svømmer Leptosomaerne rundt imellem Fronserne som det mest naturlig i verden, og fronserne ignorerer dem fuldstændig, og den kan skyldes han de har opgivet et attentat på forhånd ved jeg ikke, men det virker som om fronserne uden problemer ville kunne tage en efter behov

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Unimati - 11/08-2007 10:24 11/08-2007 10:24
#4 Ja... helt klart. Smider man nye fisk ned til dem, så bliver de ædt, inden de rammer vandet ;)
Det er jo også forståeligt nok, da rovfiskene ikke skal bruge specielt mange kræfter på, at æde nye fisk..... det der undrer mig er, at de umiddelbart ikke gider at æde de "foderfisk", som går i akvariet fra starten af..... i søen/floden bruger de jo lidt tid på at overliste et bytte, hvilket ikke virker til at være tilfældet i vores akvarier.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 11/08-2007 10:47 11/08-2007 10:47
Det ville undre mig, om en rask leptosoma ikke til enhver tid kunne udmanøvrere en Frontosa, hvis den er klar over faren. I naturen tager Frontosa iøvrigt deres bytte lige efter solopgang, medens byttefiskene stadig er lidt omtumlede af overgangen fra mørke til lys. Resten af dagen gider de ikke forsøge, da de åbenbart ved, at de ikke har en chance (kilde: "Tanganyika cichlids in their natural habitat" af Ad Konings). Dine Leptosoma har åbenbart fundet en metode til at undgå forfølgelse i den kritiske periode om morgenen.
Spørgsmålet er jo, om de alligevel ikke lurer på en chance. Vi kan ikke se det, men det betyder jo ikke at det ikke er det der foregår.
Jeg har selv oplevet at sætte A. calvus ned i et akvarium hvor der ved et uheld var blevet efterladt en L. caeruleus unge. Akvariet var indrettet som et typisk Mbuna akvarium, med masser af skjulesteder, og den pågældende unge trivedes tilsyneladende godt med de skumle naboer, og jeg så dem aldrig gøre noget åbenlyst forsøg på at få fat på den. Ikke desto mindre, var den alligevel, efter lidt over en måned, pludselig væk.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 10:50 11/08-2007 10:50
ja, du har højst sandsynligt ret, alle leptoerne hænger oppe under hængemodulerne når det bliver mørkt

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vesti (Inaktiv) - 11/08-2007 10:51 11/08-2007 10:51
Først vil jeg sige fed debat.

Jeg tror ikke rovfiskene "glemmer" deres instinkt, jeg tror bare at vi som akvarister gør det for nemt for rovcichliderne at få deres foder, prøv at lade være med at fodre i en uge, og så tror jeg at deres naturlige fødeindtagelse bliver mere "rovagtig".

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 10:53 11/08-2007 10:53
Hmm, tror jeg beholder leptoerne og fodrer viderer på fronserne :) men du har sikkert ret, en sulte periode vil helt sikkert sætte gang i jagt forsøgene

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 11/08-2007 10:54 11/08-2007 10:54
Noget andet er, at de fleste rovdyr, og herunder vel også rovfisk, primært går efter de svage/syge/tilskadekommende byttedyr, og dem er der jo forhåbentlig ikke mange af i et akvarium. Men det er jo nok også rigtigt, at vi ødelægger deres motivation, med regelmæssig fodring. Jeg gad sgu heller ikke at arbejde for lønnen, hvis jeg vidste at den kom alligevel :e
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Unimati - 11/08-2007 10:57 11/08-2007 10:57
#7 og #9 Det fører os så frem til det næste spørgsmål i den uendelige række af spørgsmål, jeg har :e

Fodrer vi vores fisk for meget? Er vi for flinke ved dem? Jeg ved, at Gissel har et 900 L akvarie i hans showroom med trewavasaer, hvor han ALDRIG fodrer.... de lever af de alger, der er i akvariet (han har også HQI lys over akvariet... mener jeg). Er det ved at være tid til at vi kigger indad, og forsøger at holde fiskene mere naturligt, fremfor at servere maden foran snuden på dem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 11:12 11/08-2007 11:12
ja det synspunkt kan jeg da godt forstå du har Ole, specielt når det gælder rovfiskene.. :e har du mange foderfisk du skal have solgt :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Unimati - 11/08-2007 11:14 11/08-2007 11:14
Nøhhh..... der var et kuld, jeg var i tvivl om, men de er væk nu. Længe leve rov :e :e :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 11/08-2007 11:16 11/08-2007 11:16
jeg scanner nu dine akvarier for sandsild til mine fronser :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Unimati - 11/08-2007 11:24 11/08-2007 11:24
Fair nok :e

jeg skal godt nok til bryllup idag, men jeg glæder mig til at se indlæggene i den her her debat i morgen..... det er et rigtig interessant emne, synes jeg ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
steffen - 11/08-2007 11:44 11/08-2007 11:44
mennesket var jo også et rovdyr... så kom civilisationen... så kunne vi bare gå en tur til slagteren og købe kød som vi kunne tilberede... så kom fastfood da vi ik gider lave mad... hva bliver det næste??? hehe dovne fisk og dovne mennesker-det er min teori! :i :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger TEXXXAZZ (Inaktiv) - 11/08-2007 12:00 11/08-2007 12:00
Fra før mit skift til Tanganyika havde jeg 6 vf Compressiceps som gik fint i mit akvarie, de stod ind imellem i deres skrå " jeg skal hapse dig stilling" mellem mine valleseneris, så købte jeg på et tidspunkt omkring 2.5 Blå ahlii i en 3-4 cm str, og de blev snuppet selvom jeg var lidt rundhåndet med foder osse, de spiste dem ikke, men bed dem istykker og forsøgte sig så med en ny.
michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Landon - 12/08-2007 10:16 12/08-2007 10:16
Jeg har prøvet forskellige fisk sammen med mine C.Frontosa. først kom der 3 stk. Lamprologus ocellatus, det gik godt ind til den første blev træt ca. efter 2 år. Så forsvandt de lidt efter lidt. I samme periode prøvede jeg med 7 stk. Xenotilapia sp. "kilesa" det gik hurtigt fra 7 til 3 men de 3 som overlevede, overlevede ca. 1,5 år så fik min C.F. igen smag for dem igen, det tog ca. 2 md. så var de væk. Jeg har se begge arter blive snuppet og det virker meget tilfældigt hvornår der bliver snuppet en lille mellem mad. Et lille eksempel mine "kilesa" kunne svømme lige foran snuden på min store C.F. han, intet skete, dagen efter var han en del mere aktiv som om han var blevet tricket af et eller andet og vupti der røg en mellem stor "kilesa" han. Jeg prøvede dog den dag at rede den hvilket lykkedes men det gjorde det til gengæld og så for min C.F. andre dage ;) .

Mvh Landon

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger morsboel (Inaktiv) - 12/08-2007 22:17 12/08-2007 22:17
Nu har jeg ikke fået nærlæst hele tråden, så jeg ved ikke om I har været inde på det. Men da jeg var nede og dykke i Malawi lagde jeg mærke til at rovfiskene (typisk nigriventer, macrostoma og linni) svømmede ganske stille og roligt rundt mellem masser af mbunaer og og andre potentielle bytterdyr. Og det skete vel og mærket uden at de jagtede fiskene rundt, eller at de andre fisk vist frygt for dem. Kun en enkelt gang eller to så jeg en reel jagt. Så måske sætter jagtinstinkterne først ind når rovfiskene bliver sultne. Og det når de måske ikke rigtigt at blive under akvarieforhold?

- morsboel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
tohameac (Slettet) - 12/08-2007 22:47 12/08-2007 22:47
20# jamen de spiser vel også kun når de er sultne ... ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Kjaer91 - 12/08-2007 23:16 12/08-2007 23:16
Jeg har set en film med gedder og der ser man også at aborrerne svømmer rundt lige ved siden af dem.
Det samme gælder når man fisker. Man kaster ud et sted og får en aborre og når man kaster ud ca samme sted igen får man en gedde. Men byttesdyrene må da være lidt dumme når de ikke flygter?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 12/08-2007 23:53 12/08-2007 23:53
Faktisk gør byttedyrene det eneste de kan gøre. De kan jo ikke flygte hver gang de ser en rovfisk, så ville de aldrig få tid til at søge føde. De forlader sig tydeligvis på, at kunne se på en rovfisk, om den er på jagt. Det glipper så ind imellem, typisk for de individer, der ikke er i topform.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger lindum (Inaktiv) - 13/08-2007 11:30 13/08-2007 11:30
for år tilbage havde jeg frontosa sammen med leptosoma, og andet jeg ikke kan huske hvad var+ frontosa var langt større end de andre beboere (22-28cm) det gik godt i ca 1.5 år derefter forsvandt hele bestanden ca 20-25 stk leptosoma på rekord tid,, måske de pludselig fik smag for dem ??
steen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Peter B (Inaktiv) - 13/08-2007 19:05 13/08-2007 19:05
:)

Annoncører
Annoncører