Scalare gider ikke at yngle

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 579

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jonatan klit - 11/08-2016 20:20 11/08-2016 20:20
Hej, jeg har cirka haft mine 5 Rio nanay Scalare i et års tid, men aldrig har de haft ynglet *blink* . De har massere af planter der er fine til det, og en temperatur på omkring 26 grader. Der skiftes vand en gang i ugen (30%). Akvariet er 325 liter :) .
Kender folk nogle gode tricks til at få dem igang? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 12/08-2016 00:53 12/08-2016 00:53
Du nævner ikke noget om pardannelser - er du sikker på, du har nogle af hvert køn?

Såfremt det er, som det skal være og de ydre rammer er i orden (lyder det umiddelbart som om), så er der foderet tilbage.

Hvad fodrer du med?

Består foderet af tørfoder kombineret med lidt frosne myggelarver ved lejlighed, så finder du sikkert årsagen her.
Sørg for at fodre varieret og meget gerne med levende foder. Der er rig mulighed for at fange dette en stor del af året, dine fisk vil elske dig for det og du vil kunne se en markant forskel.
Har du fanget for meget, kan det tilmed fryses ned - lav nogle tynde plader, så kan du nemt brække passende stykker af.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/08-2016 09:18 12/08-2016 09:18
Indlægget er rettet 12/08-2016 09:26 12/08-2016 09:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

post nogle billeder af dit akvarie.
hvordan er deres adfærd ?
er alle rolige hele tiden og bare svømmer pænt rundt ?
eller har du store eller små kampe ?
holder nogle evt sammen ?
går to og slikker det store brede blad rent ?
har du meget flow ?
scalare vil vælge et sted med svagt lys og laveste mulige flow,
samt hvor de føler de kan være sikkert i fred,
store bredde blade på feks amazonas planter er rigtigt gode.
har du ikke disse ting, virker det ikke for dem.
har du andre fisk ? eller kun de 5 scalare ?
Er de helt udvokset ?
noget helt andet : scalare er meget kræsne par dannere, det er ikke nok at have hanner og hunner,
de skal ligesom selv finde sammen, når dette er sket og alt andet også er i orden, og de ligger æg,
så kan de sagtens finde på at gøre det hver eneste md.
som hoved regl skifter de derefter ikke partner, men holder sammen resten af livet.
De er ikke kun ved æg lægning, hvor de holder extra meget sammen, men også i det daglige,
hvor de andre lige skal sættes på plads, så kan de finde på at arbejde sammen om dette, og fremstår derfor meget stærke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jonatan klit - 12/08-2016 18:04 12/08-2016 18:04
#2 hmm.. ved faktisk ikke om jeg har nogle af hver køn, men vil næsten gå udfra det da dyrehandleren bare stak nettet ned og fange 5 stykker :) .
jeg fodre med flere slags flagefoder, levende rcs rejer, samt noget hjemmelavet noget :) ..

#3 finder nogle billeder senere.
deres adfærd: tja, de svømmer roligt rundt, dog har de i perioder nogle slåskampe der går lidt udover finnerne :P *blink* . om der er nogle der holder sammen ved jeg faktisk ikke da de slåsser når jeg ikke er hjemme ;) .
og nej, der er ingen der renser blade.
jeg har et hjørnefilter med en justerbar powerhead jeg har set ned til at trække omkring 600 liter i timen, så jeg vil ikke kalde det for meget flow :) .
Lyset er i forvejen dæmpet, og har lidt gult vand, for at få det til at se mere naturligt ud :P :D .
i den modsatte ende af hvor pumpen er står der en echinodorus bleheri.
den står også en mindre echinodorus bleheri et andet sted ;) .
Jeg har 6 kilepletbarber, helena snegle, kobberpansermaller, og ancistrus maller.
når jeg ser dem lægge æg første gang bliver de flyttet til et lidt mere stille akvarie ;) ..
de er endnu ikke helt udvokset, men fra 20 til 15 cm. høje vil jeg skyde på :) .

Takker for svar :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/08-2016 19:51 12/08-2016 19:51
Du har 4 gange så meget flow end jeg har,
Tror i hvertfald at selve befrugtningen kan blive et problem, samt at finde et velegnet sted med ro nok.
Samt hvis de ikke er helt voksne, er det også et problem, giv dem mere tid, mine var ca 2år gamle før de gik i gang.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 12/08-2016 20:47 12/08-2016 20:47
Indlægget er rettet 12/08-2016 21:36 12/08-2016 21:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lyt til Thomas han har lavet masser af scalare :) Man kan dog sagtens have cirkulation i vandet men det kræver at de er områder med stille vand, og planter kan ikke bremse vandet nok, med mindre du har rigtig mange. En anden mulighed er at sænke pH til under 6,5, give dem vand med en lav kh og så hæve temp. til 28 grader i nogle uger. Man behøver ikke lav kh og lav pH for at yngle scalare, men det kan godt hjælpe på vej, særligt hvis det er wf.
Men vigtigst er et trygt akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jonatan klit - 12/08-2016 21:33 12/08-2016 21:33
Tak for alle svarene, pumpen spytter vandet direkte ud på ruden, og Scalarene virker bestemt ikke påvirket af det :) .
Svaret må næsten være de ikke er gamle nok, de de har prøvet mange planter, lidt planter, stor cirkulation, lav cirkulation, høj temp, lav temp, osv. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/08-2016 22:34 12/08-2016 22:34
Indlægget er rettet 12/08-2016 22:35 12/08-2016 22:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du vil have dem til at udvikle sig hurtigere, så kan temperaturen sættes en del op, så kan de fodres mange gange om dagen, typisk opdrætter trick, også sådan jeg har speeded æg udviklingen, for at opnå flest overlevende, for det er lidt en kamp mod tiden, og svampen, fra æg til micro frit svømmende fisk, mine resultater går lige fra 0 stk ! Til 500 stk. Alt efter hvordan jeg har gjort de små detaljer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/08-2016 23:07 12/08-2016 23:07
læs i øvrigt denne tråd, der er lige fra pinlige mislykkede forsøg,
til akvarier prop fyldte med scalare unger,
meget lærerigt og underholdende:

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1620973

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Jonatan klit - 13/08-2016 13:23 13/08-2016 13:23
Så ryger temperaturen op på 28 igen :D
(y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 13/08-2016 17:45 13/08-2016 17:45
God ide, for dejligt varmt elsker scalare, men husk dog lige at check om de andre fisk du også holder er lige lykkelige for det ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jonatan klit - 13/08-2016 21:34 13/08-2016 21:34
Godt du minder mig om det, skruede for en månedes tid siden temperaturen ned, da flere af mine kobber pansermaller var døde *rødmer*
Jeg går ud fra det er den høje temperaturs skyld, da det kun er 5-6 stykker over 10 måneder :P

Annoncører
Annoncører