Rød ved gattet - balance problemer

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Sygdomme
Visninger : 1786

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
tholmbo - 30/07-2007 20:52 30/07-2007 20:52
Jeg har akut brug for hjælp. Jeg har netop anskaffet nogle flagtetra til mit ene akvarie (købt lørdag) - igår søndag sneg en hun sig op mellem glas og indv. filter, baksede rundt, men kom fri.
Idag: (ved ikke om det er den samme hun)
Ligger der en hun og hviler (nu på 4. time) på de 2 sugekopper der holder varmelegeme og indsugningsrør. Hun svømmer ganske lidt, har ikke set hende spise, og hun er temmelig rød omkring gattet, og det ser ud til at hun ogs er rød "indeni" - Er hun blevet klemt og har fået indre blødninger?
Hun har mistet lidt "skel" på den ene side, tror det er slid af at ligge der, men er ikke sikker.

Kan nogen hjælpe, hvad kan det være, som jeg ikke har tænkt på.
Hvis det er blødninger, skal jeg aflive hende, eller give hende lidt tid?

På forhånd tak
Hilsner Tinna

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
tholmbo - 30/07-2007 22:10 30/07-2007 22:10
efter 1 time - havde hun fået det meget værre, mere rød og lå og rodede rundt på bunden. Ingen koordinering, og blev "torpederet" af de andre (der er temmelig aktive) - så jeg tog beslutningen, om at ende det.
Bagefter, åbnede jeg hende, og der var store indre blødninger.
Trist måde at slutte sin mandag på, men det skal jo gøres, når det er, men god til det bliver jeg sgu' aldrig.

Hilsen Tinna :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
vedelsby - 30/07-2007 22:15 30/07-2007 22:15
Øv lyder ubehageligt!

Ved desværre ikke hvad det er for en sugdom, har du læst sygdommene igennem, det kunne jo vøre rart at identificere sygdommen, så du ved om det smitter og du derfor skal medicinere.. :|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Esben (Inaktiv) - 30/07-2007 22:16 30/07-2007 22:16
Det lyder umiddelbart som en forstoppelse. Evt. bugvattersot. Var den hævet eller oppustet ved maven?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Esben (Inaktiv) - 30/07-2007 22:18 30/07-2007 22:18

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
tholmbo - 30/07-2007 22:21 30/07-2007 22:21
det underlige er, at hun ikke var hævet ved bugen. Ved ikke med forstoppelse - ville det give koordineringsbesvær, og roden rundt på bunden (flyde som strømmen tager den)

Umiddelbart hælder jeg til indre blødninger / skader, da jeg tror hun har taget nogen drøn (fra de andre efter hun blev klemt) - sot har jeg haft en enkelt gang (én fisk i et andet akvarie) - helt andre symptomer end denne gang. Dette er kommet på 1 døgn - og rødmen ved mave regionen blev værre og værre (indre). Ingen kræfter til at svømme, så det er slut nu.

Jeg holder slevfølgelig øjne med de andre det næste længe stykke tid.

/Tinna

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
tholmbo - 30/07-2007 22:23 30/07-2007 22:23
har læst side op og ned dom bugvattersot, da min corydoras fik det. Dette minder ikke om det, synes jeg.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
tholmbo - 30/07-2007 22:27 30/07-2007 22:27
hvorfor tror jeg ikke det var bugvattersot:

- alm. afføring (som noget af det sidste jeg så hende gøre, mens hun flød rundt på bunden
- ingen hævet mave / rejste skæl

hvad det så kan være, hvis der er tale om sygdom, ved jeg ikke.. håber bare det var et enkelt tilfælde..

Input er stadig velkomne, da det som #3 skriver vil være rart at få klarlagt hvad det egenligt var..

/Tinna

Annoncører
Annoncører