Fuldt modulært kontrol system - Vil du bruge det?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1129

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DPedersen (Inaktiv) - 14/10-2016 20:10 14/10-2016 20:10
Jeg har længe gået og overvejet at lave et modulært kontrol system til akvarier, som er økonomisk ansvarligt og kan udvides efter behov. Tænker alt skal være småt og kompakt, og være trådløst, hvor det er muligt. Strøm ledning til pumpe eller varmelegeme kan ikke undgås, men temperatur måler, ph måler osv kan laves trådløst. Tænker at lave enkelt server, som består af et embedded system med "lokal hjemmeside" hvor man kan indstille ALT på systemet.

Ideen startede lidt da jeg overvejede at lave et system, der kunne ud fra algoritmer emulere vejret hver dag, så det meget virkelighedsnært. F.eks. ville systemet pludselig vælge, at der de næste 3 timer skulle være overskyet, hvorefter en 20 minutters tordenvejr og så solskin om aftenen. Herfra tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne udbygge det med alt andet der kan kontrolleres. Skal være modulært så man køber en server, og derfra køber man bare modulerne man ønsker tilslutte dem med det trådløse "radio" system. Moduler vil blive udviklet efter behov og hvad "kunder" ønsker.

Alt det trådløse vil blive opereret på batterier, og "kun" sende data til serveren, som behandler disse og sender instruktioner retur. Hver enhed vil nok blive udstyret med trådløst ladefunktion, så de kan oplades når batteriet går tomt (skal bare tages op af akvariet og lægges på pad). Har hovedregnet det til ca. hvert 6 måned for normal enhed. Nogen længere. Hver komponent vil derfor kunne bruges, til hardwaren går i stykker eller softwaren til serveren opdateres så meget, at ældre versioner ikke længere supportere nye.

Som nogen her ved, så er jeg uddannet elektro-ingeniør og arbejder fuldtid som software ingeniør, hvor jeg laver high security systemer. Med andre ord, så kan jeg lave dette system, hvis nogen var i tvivl.

Jeg vil gerne høre jeres mening, om det er noget folk er interesseret i? Vil ikke starte med at lave sådan et omfattende system, for bagefter at stå uden noget salgspotentiale. Jeg vil elske enhver input. Især om du ville købe sådan et system?

Eksempel på priser vil kunne være (LANGT FRA FASTSATTE):
Server: 1000kr (denne skal betale for tiden for software udvikling og det lidt dyre "hjerne" hardware, så vil automatisk være dyreste komponent)
Temperatur kontrol: 300 kr
Pumpe kontrol: 300 kr
Lys sensor: 300 kr
osv.

ALT er teoretisk endnu, men vil gerne høre input!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Stigsen (Inaktiv) - 14/10-2016 22:15 14/10-2016 22:15
Jeps, jeg ville gerne, især hvis det kan udbygges og klare flere akvarier på en gang, pumpe kontrol? Hvad indebærer det, om den kører eller? det samme med temperatur kontrol, er det også bare et termometer der kan vise temp, eller med mulighed for at skrue op og ned, lyssensor, også bare om det er tændt eller slukket, elller noget styring som Tc420 til LED, hvad med vandværdier, vil det være muligt at få oplysninger om ph, micro siemens? Lidt spørgsmål, men er da interesseret, især hvis der kunne laves en app

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DPedersen (Inaktiv) - 14/10-2016 22:38 14/10-2016 22:38
Indlægget er rettet 14/10-2016 22:43 14/10-2016 22:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Bare rene eksempler jeg kommer med, men alt der kan gøres elektronisk, kan tilføjes. Pumpe var hentydet til powerhead (wavemaker) f.eks.

Vil nok fokusere på ferskvand først, da jeg selv har dette. Men vil klart lytte til brugerne, måske endda have afstemninger og gennemgå design med brugerne, før det laves. På denne måde sikre man kvalitet der kan bruges.

Lys måler tænker jeg kunne anvendes til planteakvarie. Kunne hjæmpe med at indstille lys korrekt, så planterne gror og alger holdes tilbage. Mulighederne er store.

Lys styring tænkte jeg skal være FULDT kontrollerbart, så hvert minut kan styres, eller man kan kører "normalt" vejr, der emulere ægte vejr, som kan være variende fra dag til dag. Måske gøre så man selv kan vælge vejr muligheder, og edit disse så man kan tilpasse det til sit LED system.

Jeg vil ikke lave det som app. Hvorfor tænker folk altid på dette? Gør kun udviklingen langsommere og portability dårligere. Vil lave det som lokal hjemmeside, så man simpelt kan tilgå hjemmesiden når man er tilsluttet hjemme nettet. Måske udvide senere til man kan tilgå det overalt. Så kan ALLE enheder køre det. Meget bedre for brugere end apps...

Men igen, kræver større støtte før jeg sætter mig til dette. Der er nok omkring 3-6 måneder udvikling og testing før et stabilt og velfungerende suite kan udgives. Første udgivelse vil selvfølgelig være limited, men kan udvides herefter. Tænker serveren kan udstyres med micro SD kort med softwaren, så denne kunne opdateres i hele produktets levetid og dermed support alle nye komponenter fremadrettet.

Ved godt noget eksistere allerede, men de er enten lavet dårligt, eller koster en bondegård...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Spangaard (Inaktiv) - 15/10-2016 10:37 15/10-2016 10:37
Hej

Spændende projekt. Jeg kan absolut se ideen og har de samme behov/interesser.

Tilgengæld forstår jeg ikke dine tanker om implementering. Hele IOT bevægelsen går i retning af cloud baserede løsninger, apps UI og meget simple/billige/robuste distribuerede løsninger.

Der er lige nu en meget kraftig udvikling inden for IOT feltet. Min bil, min badevægt, mit løbeur, mit gasfyr, min gasgrill mm er baseret på cloud tjenester og meget simple distribuerede enheder. Og Web/Apps som UI. Hvorfor ikke styre sine akvarier på samme måde ?

Jeg kan 100% følge din idé. Men med dit forslag til implementering, tror jeg det bliver en løsning for nørder (sagt med respekt - jeg er selv en Nørd). Og det er måske problemet for nogle af de mange DIY løsninger, der allerede findes.

Sjovt nok bygger jeg pt. på en LED lampe som den du beskriver i første post. 48 kanaler og styret ved at man definere forskellige "scener" samt overgange mellem scener. Scenerne kan styres afhængig af tid, vejrudsigt, temperatur ude/inde, barometrisk tryk, luftfugtighed og ambient lys.
~Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger dybber - 15/10-2016 13:50 15/10-2016 13:50
Det lyder spændende. Hvis det bliver lavet, så det er til at betale for almindelige mennesker og er meget brugervenligt, er jeg helt sikkert på. Jeg tænker også, at en app-baseret løsning umiddelbart vil tiltale flest potentielle kunder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TangaThomas - 16/10-2016 08:32 16/10-2016 08:32
Det lyder vildt spændende og jeg har selv gået og leget med tanken om at lave et lignende setup, men da jeg er studerende må jeg prioritere mine udgifter anderledes indtil videre.

Jeg kan tilslutte mig Spangaard og udfordre dit valg om at lave en stationær server. Cloud løsninger koster ikke meget efterhånden og du fralægger dig alt driften ved en server.

Jeg er selv uddannet IKT-ingeniør, så hvis du har brug for sparring eller lignende må du endelig sige til :-)

Annoncører
Annoncører