Pwm styring af Effectlight

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 615

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HenningS - 18/12-2016 19:29 18/12-2016 19:29
Jeg eksperimenter lidt med at styre teknikken i mit akvarium med en arduino Yún. Med denne kan jeg trådløst hente tiden fra nettet, og på den måde sikre mig at tiden går korrekt også efter en evt. strømafbrydelse.

Jeg er startet med lysstyringen, da jeg er ret træt af min sunrisers meget tunge programering. Styring af 12 volts led-lamper er ret uproblematisk, men mit gamle effectline dæmpbare armatur kan jeg ikke få til opføre sig ordentligt. Det blinker når lysstyrken ikke lige er meget svag eller meget kraftig.

Er der nogen ved om det overhovedet er muligt at styre dæmpbare T5 armatrurer med PWM signaler. Alternativt er der nogen, der kan hjælpe mig med at konvertere PVM til analog. Har andre prøvet noget lignende

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Marc T - 18/12-2016 23:52 18/12-2016 23:52
Crap, jeg kiggede selv på noget lignende på et tidspunkt. Jeg strandede dog da mit nuværende setup ville kræve ny ballast for at være dampbar. Jeg faldt så ydermere over formentlig tre forskellige standarder for dæmpning. Den ene var ananlog med dæmpning via 0-10V, så var der DALI og mindst en mere jeg ikke kan huske. Så er du helt sikker på at det kører med analog styring?

Dernæst... Yun, why..?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger HenningS - 19/12-2016 08:17 19/12-2016 08:17
Armaturet styres med en analog spænding på 0-10 V, og jeg kan sagtens dæmpe det manuelt med e analog spænding.

Yun fordi den har wifi, således at jeg kan hente den korrekte tid fra nettets tidsservere via den indbyggede Linux. Den har også en webserver, så jeg på sigt kan udbygge med betjening via Web, og så kan den programmeres vi WiFi. og endelig havde jeg allerede købt en for at se hvad den kunne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/12-2016 18:51 19/12-2016 18:51
din arduino har jo PWM LED styring direkte ud af boksen :-)
tag en serie modstand, feks 10 k og en kondensator feks 100nF til gnd
så har du en 0-5V analog spænding,
for at lave den om til 0-10
tager du en OPAMP, en af dem der klare 0V på ind og udgang, feks LM358
du skal bare give denne feks 12V forsyning,
nu er det let at gange med 2 uden invertering,
+ indgangen på det 0-5V signal.
udgang 10k til -indgangen. og fra -indgangen endnu en 10k til gnd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/12-2016 18:55 19/12-2016 18:55
kik på denne link
Eksternt link https://www.quora.com/How-do-I-solve-this-Op-Amp-problem

scrol ned til non inverting amplifier.
så ser du hvad jeg beskriver i forrige post.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HenningS - 19/12-2016 19:13 19/12-2016 19:13
Indlægget er rettet 19/12-2016 19:14 19/12-2016 19:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#4: Det lyder helt rigtigt. Jeg vil straks se om jeg har stumperne. Hvordan beregner du modstand og kondensator i A/D filteret? Det kunne jo være at der skulle arbejdes lidt på støj contra skiftehastighed

Når jeg engang har fået det til at virke, skal jeg nok dele program og diagram. Færdigt bliver det nok aldrig. Mulighederne for funktioner, den kan overtage, er jo mange.

Det kan helt sikkert ikke betale sig i forhold til færdige løsninger, men det er meget sjovere, og så får man det helt som man vil have det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 19/12-2016 23:36 19/12-2016 23:36
Indlægget er rettet 19/12-2016 23:39 19/12-2016 23:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

PWM frekvensen er jo på flere kHz eller i hvertfald flere hundrede Hz,
men selv om denne frek ikke er helt væk,
så er den jo for hurtig til at du kan se dit lys står og skruer op og ned,
du vil så bare se middel værdien.
for at regne ud hvor meget ripple der er, skal du kende PWM frekvensen,
resten er jo bare den gode gamle kondensator afladnings kurve via modstand,
der findes rigtigt meget info om dette hvis du googler.

Eksternt link https://en.wikipedia.org/wiki/RC_time_constant

mine mave fornemmelse (erfaring) siger mig at 10k og 100nF er lige hvad du skal bruge :-)
ikke meget ripple, samt rigtigt fin response på lys ændringer.
Dette gælder jo for frekvenser på flere kHz, køre din pwm nede i hundrede vis af Hz ??
så skal der 1-10uF på i stedet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger HenningS - 20/12-2016 00:24 20/12-2016 00:24
pwm frekvensen på en arduino er som standard 490 eller 980 Hz afhængig af udgangen.

Værdierne du foreslog virker fint. På den udgang jeg bruger er frekvensen 480, så din mavefornemmelse holdt også ved denne lidt lave frekvens.

Uden rc filteret stod lyset og varierede lyset synligt, ved middel pwm værdier. Der må have været noget interferens mellem armaturets styring og pwm frekvensen.

Tak for de gode hints. Jeg tror jeg er færdig med en prototype nu. Lidt dokumentation kommer nok snart

Annoncører
Annoncører