Co² mængde

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 500

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Darkforce (Inaktiv) - 27/12-2016 21:10 27/12-2016 21:10
Nogen, der ved, hvordan man evt. Beregner mængden af co², eller hvor meget der skal sove igennem en diffuseren? Der blev gjort opmærksom på at der ville samle sig lidt vand under keramikken, og jeg så kan tælle bobler... Dette er endnu ikke sket, men hvor mange bobler i minuttet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 29/12-2016 00:31 29/12-2016 00:31
når dit ur slukker lyset, har du vel koblet det sammen med co2 solonoiden ?
dvs så slukker co2 også, ikke ?
når trykket er helt væk, sker der det at rest co2 bliver optaget af vandet,
dvs det suger faktisk vand ind i diffuseren, noget af dette vand skal så presses ud igen i morgen, inden den kommer til at virke igen, da vand er meget tykkere end co2, er det svært for vand at komme ud igennem det hvide keramik, men dette kan løses på flere måder,
jeg har gjort det ved at justere tryk og flow på hver sin ventil, og have et stykke slange i mellem tryk og flow regulator på den rigtige længde,
sådan at der kommet et godt kraftigt pust men dog kortvarigt ved start.

anyways, hvor mange bobler der skal til, handler meget om hvor stort er dit akvarie,
og hvor meget co2 ønsker du,
på min blæser jeg så meget co2 i gennem at der ikke kommer tælbare bobler.

kan du måle PH ?
så gå efter 0.2 til 0.3 sænkning i starten, og se om du kan se lidt ilt bobler fra planter
og nogen forbedringer på dine planters vægst.
efter noget tid kan du gå op til 0.5 som gir en god kost optimering,
er du ligeglad med prisen, kan du sænke 1.0 hvis der skal virkeligt meget knald på,
men check lige med de fisk du har, over noget tid, og se hvordan de har det.
har du ikke PH måler, kan du tuske-fuske efter denne beskrivelse:

ved 1.0 PH sænkning er der tydelige ilt boble striber op fra alle planter.
ved 0.5 PH sænkning lidt striber fra øverste planter, og lidt bobler fra de nederste.
ved 0.3 PH sænkning kan du se lidt micro ilt perler på enkelte blade øverst.

skru meget lidt og langsomt på CO2
og vent nogle timer for resultatet, hold altid øje med dit akvarie, under sådan nogle forsøg,
det kan lade sig gøre at myrde alle fisk, hvis man skruer helt op og smutter sin vej.
læst om din regulators indstillingsområde, nogle regulatore SKAL køre ved et min udgangs tryk,
skal du bruge mindre end dette, sætter man en FLOW regulator mere på bagefter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Darkforce (Inaktiv) - 29/12-2016 07:05 29/12-2016 07:05
Jo, der er magnetventil på, følges med lyset. Har købt en permanent tester, og har siden kunne regulere en anelse op. Ca 3 timer efter montagen af permanent testeren, giver den er nogenlunde billede. Efter opjustering var der meget svag pearling... Så det er den rigtige vej. Desværre er permanent testeren afhængig af vandets hårdhed, og den er for høj, så nu er jeg gået i gang med omvendt osmose... Det tager tid. Efterlyser evt. En ion-bytter...

Mvh steen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 29/12-2016 09:41 29/12-2016 09:41
Hvad er det for en permanenttester?

Man kan sagtens køre en "flatline" tilførsel af CO2, hvis man vil undgå problematikken med at der løber vand ind i dispenseren. Jeg kører med en permanent tilførsel af CO2, og kan, lidt overraskende, ikke konstatere nogen forskel i ph-værdi i løbet af dagen. Min pH ligger stabilt på 6,8, med en KH på 4,1.

M.h.t. hvor meget CO2 du har/skal have i vandet, kan du prøve at kigge på en af tabellerne her:

Eksternt link http://www.bing.com/images/search?q=ph+co2+tabel&qpvt=ph+co2+tabe...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Darkforce (Inaktiv) - 29/12-2016 13:06 29/12-2016 13:06
Har nu kørt med co² og lys ca 3 timer. Det har resulterer i ca 8 mm trådalger på bladende af de planter nærmest co² diffuseren... *blink* :( ;) :(
PH ca 6,9-7,2... Kh ukendt, men over 15, under 20, GH over 21...

Hvordan kan alger dog gro så hurtigt.
Svag pearling fra planterne...

Annoncører
Annoncører