Filtermaterialer, hvilke i eheim 2075

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 676

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Deldoll (Inaktiv) - 23/01-2017 19:13 23/01-2017 19:13
Halløj alle i kloge mennesker.
Syntes aldrig jeg helt kan få mit vand
Til at blive klart, tænkte derfor om jeg
Måske skulle prøve at skifte ud i mit filtermateriale. Hvilken sammensætning vil
I anbefale, og skal der filtervat/måtte i nogle
Af skufferne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 23/01-2017 21:10 23/01-2017 21:10
Indlægget er rettet 23/01-2017 21:12 23/01-2017 21:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ud med filtervatpladen som det første. Den skal renses for ofte og klasker sammen.

De sorte Mec pro plasticdimser synes jeg er alt for grove og de er drønirriterende når spanden skal renses.
Ud med de sorte plasticdimser.
Jeg har købt 5 cm. blå filtermåtte i 30 PPI og med hobbykniv udskåret 2 svampe som fylder de 2 nederste bakker.
3. bakke fra neden indeholder som standard Biomec firkantsten, men bakken er kun delvis fyldt. Fyld den helt op med Biomec.

4. bakke fra neden indeholder som standard Substrat Pro, men bakken er kun delvis fyldt. Fyld den helt op med Substrat Pro.

På hver af mine Eheim 2075 har jeg monteret forfilter i akvariet, istedet for den grønne kurv.
Der er 2 sektioner i et sæt og jeg har sat 5 sektioner sammen, så de kan køre 1 måned mellem rensningerne.
Akvariet skal være ca. 55 cm. højt for at der kan sidde 5.
Eksternt link http://shop.malawi-amager.dk/Eheim-Forfilter

Pumpens meget lave el-forbrug giver den ulempe at pumpen er følsom overfor slam i slangerne.
Flowet i mine går ned til det halve hvis jeg ikke renser slangerne 1 gang om måneden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 23/01-2017 21:11 23/01-2017 21:11
Hvor stort er dit akvarie ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 23/01-2017 21:25 23/01-2017 21:25
Indlægget er rettet 24/01-2017 18:01 24/01-2017 18:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvis du ønsker at pumpen skal reducere nitrat kan det gøres ved at du lægger 3 liter JBL Micromec filterkugler og 240 gram JBL BioNitratEx i de 2 øverste store filterbakker.
Så kan pumpen holde nitrat nede på 50 mg i et akvarie på højst 200 liter.
Jeg benytter den opsætning på et hårdt belastet akvarie hvor jeg kun behøver at skifte vand hver 10. uge.

Da jeg benyttede Eheims filtersten skulle jeg skifte vand hver uge for at holde nitrat nede.

JBL Micromec filterkugler har ingen mekanisk filtervirkning, i modsætning til Biomec og Substrat Pro som holder snavspartikler tilbage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger HenningS - 24/01-2017 19:43 24/01-2017 19:43
Når nu problemet er uklart vand, giver det ikke mening at fjerne filtervatpladen, som jo netop skal holde urenhederne ude af akvariet. At den skulle være så problematisk forstår jeg ikke. Den er hurtig at rense under hanen, og koster ikke alverden, når den er slidt op. Jeg har kun behov for at rense min ca. hver anden måned.

Du kan ikke fortælle ret meget om en pumpes evner ud fra efftektforbruget (watt). En velkonstrueret pumpe kan sagtens levere mere tryk og flow ved lavere effektforbrug end en dårlig konstrueret pumpe. Så kig i stedet på flow og løftehøjde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Deldoll (Inaktiv) - 24/01-2017 20:38 24/01-2017 20:38
Mit akvarie er på 320 liter.
Filtervattet blev hurtigt smidt ud af spanden.
Hørte fra flere at den var ubruglig.

Har godt hørt om forfilter, men syntes bare ikke om at jeg så skal rense oftere

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Alpina - 24/01-2017 23:09 24/01-2017 23:09
#6 Rensning af forfiltre 1 gang om måneden synes jeg ikke er slemt. Når de har været igang 1 uges tid begynder de at stoppe lidt til, så de også tager meget små partikler.
2 forfiltersektioner skal renses med få dages mellemrum, men 5 filtersektioner samlet giver meget længere tid mellem rensningerne. Indsugningsrøret passer i længden hvis man vender det om.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger SteenB - 25/01-2017 11:53 25/01-2017 11:53
Jeg vil give #5 ret; hvis vandet er uklart, så er det netop filtervat, der skal til for at fange det "svæv" der er i vandet - og som gør det klart igen (forhåbentligt). :)

At man så måske ikke behøver at have filtervat i pumpen altid - ja det må tiden jo vise. Afprøves bedst ved at køre uden vat...og bliver vandet så igen uklart; tjah - så er der nok ingen vej uden om at køre med vat.

Det man så måske kan/skal/bør fundere lidt over, kan være HVORFOR mon vandet bliver uklart? *blink*

Mvh
Steen

PS: Jeg kører selv med filtervat i mit eget filter - og det renser jeg under rindende vand ca. hver 2. måned. Ikke det store arbejde. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger greve - 25/01-2017 17:34 25/01-2017 17:34
#6 er det nemt at rense i praksis? Jeg overvejer at købe et, om ikke andet bliver indsugningsfladen jo langt større.
Jeg skal bare lige finde ud af om det kan passe på mit indsugningsrør, jeg har en JBL Cristalprofi e 1501.....
Om det så skal være 2 eller flere moduler må jeg se på.
René.

Annoncører
Annoncører