Bundlagsgødning

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1067

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger anders22 (Inaktiv) - 25/01-2017 12:24 25/01-2017 12:24
Jeg har læst om bundlagsgødning til planter. I vejledningen står der, at når man har anlagt bundlaget med gødning og grus,
skal man passe på, når man fylder vand i akvariet. Man skal bruge f.eks. en lille skål til at hælde vandet ned på, så vandet ikke hvirvler
en masse af gødningsleret op.
Men hvad så, når man skal stikke planter ned? Så kommer man da også nemt til at hvirvle ler op.
Jeg har et akvarium på 250 liter, hvor jeg planlægger at bruge USB-bundlagsgødning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 25/01-2017 13:30 25/01-2017 13:30
Hvis du bruger en plante pincet eller er lidt forsigtig er det ikke noget problem. Jeg har en billig grillpincet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger anders22 (Inaktiv) - 25/01-2017 14:07 25/01-2017 14:07
Det var smart med den grillpincet. Jeg kaster mig ud i gødningsprojektet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SteenB - 25/01-2017 14:10 25/01-2017 14:10
Hej Anders

Jeg bruger selv bundlagsgødning i mit 530 L´s, og jeg var også lidt - ikke overdrevet - forsigtig da jeg plantede mine planter. Og der er helt rigtigt som Kristian skriver; brug en pincet når du planter.

Men; når så ens planter står og hygger sig i bundlaget, med rødderne godt og dybt nede i gødningslaget - og VIRKELIG vokser....så sker der jo med tiden det, at man ikke kommer uden om, at der er en eller flere planter der skal fjernes, fordi de har bredt sig. Og i sådan en situation er der mig bekendt ikke meget at gøre = du kommer uvilkårligt til at få noget af leret hvirvlet op - uanset hvor forsigtigt du forsøger at fjerne planterne.

Men men - så er det jo at man naturligvis har et filter, hvor der i en af kurvene ligger noget filtervat, og med en god gennemstrømning burde du kunne få klart vand igen i løbet af en dag eller to. (y)

Et lille fif: Hvis du har mulighed for det, så dæk det sted, hvor planten/planterne har stået til med noget nyt grus.

Er der andre der har andre ideer/erfaringer til hvordan man fjerner overskydende planter fra et bundlag med gødning - og hvor det IKKE giver uklart vand, så hører jeg det gerne. :)
Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger anders22 (Inaktiv) - 25/01-2017 15:56 25/01-2017 15:56
Hej Steen,
tak for indlægget

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 25/01-2017 16:55 25/01-2017 16:55
Hvis det er størrer planter jeg skal fjerne eller flytte, så har jeg en lille kniv som jeg skære den løs med. Der giver minemalt svineri.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger greve - 25/01-2017 17:20 25/01-2017 17:20
Hej Anders.
Du kan også lægge et insekt net ovenpå gødningslaget, og så grus ovenpå. Så kan du godt rode lidt i grusset uden det grumser op. Jeg har tropica beriget bundlag, gødningskugler udfra USB opskriften og bruger flydende gødning - det er noget der rykker i forhold til før jeg havde beriget bundlag. Hvis du skal tømme det alligevel så overvej en flamingo plade nederst til sten osv - det er jo ikke så sjovt at tømme helt så ofte.......
René

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger amazonsvend (Inaktiv) - 26/01-2017 12:48 26/01-2017 12:48
Det med en insekt net er utrolig effektiv jeg kan flytte kæmpe store amazon planter uden den mindste tåge rødderne stryges simpen hen rene når du trækker dem op gennem nettet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/01-2017 14:58 26/01-2017 14:58
der er en anvisning her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

De værste planter at håndtere er faktisk Cryptocorynerne, da de sætter aflæggere undervejs via rødderne, og hvis man vil have lidt styr på hvor de dukker op, så skal faktisk alle rodstumperne op og især de små skud...
Men det er nu ikke så farligt med en smule ler i vandsøjlen, det forsvinder hurtigt igen hvis man har lidt omtanke... og... lad for alt i verden være med at flå planterne op, hvis man giver et lille nøk engang imellem, så kan de faktisk tages op selv om de har en pæn mængde rødder uden alt for meget griseri, så tålmodighed er en god ting...

Men hensyn til at frigøre planterne plejer jeg at skære dem fri som vist på tegningen i linket herover i en cirkel eller oval, når rødderne der er skåret over, kan man få "klør fem" ned under planten og mærke sig frem til de rødder der går i dybden og dem kan man så nappe over med neglene... det synes jeg er det nemmeste...
Her kan ses et par billeder efter jeg med rund hånd har hevet et par C. wendtii op af bunden...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/Mit-Akvarium/2000-U...
og lidt længere nede ler-tågen....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/01-2017 15:02 26/01-2017 15:02
I denne artikel kan man se billeder af rodskud og aflæggere ved Cryptocorynerne, hver enkelt lille rodskud kan blive til een stor plante og der er som oftest en del af dem i en potte... og bliver efterladt i akvariet når man flytter eller fjerner planterne.
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MikkelFogP - 24/03-2017 19:47 24/03-2017 19:47
Et lille spørgsmål. Når man nu har beriget bundlaget så skal man vel ikke slamsuge bunden... men hvad gør man så?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 24/03-2017 23:52 24/03-2017 23:52
man slamsuger ALDRIG et bundlag specielt dybt,
det er jo kun lige lorten og løse plante dele øverst oppe man vil suge op,
så om du har aktivt bundlag eller ej bør ikke ændre dine suge vaner så meget
der skal også et rigtig tykt lag grus øverst, så du har noget at arbejde med,
jo tykkere, jo mindre problemer,
hvis du er smart så laver du kun aktivt bundlag i den bagerste halvdel af dit akvarie,
for det er også her alle de store krævende planter kommer til at stå,
og så kan du opnå at have lavt bundlag oppe ved forruden,
for der er ikke noget mere kikset end at kikke ind i bundlaget gennem forruden,
de flotteste akvarier er gruset liggende lige op til alu kanten, ikke op over.

Annoncører
Annoncører