325 Liters planteakvarie!

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1004

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Andersen1 (Inaktiv) - 25/06-2017 20:46 25/06-2017 20:46
Hejsa!

Da jeg har startet det her 325 liters planteakvarie håber jeg at i ville følge med i udviklingen :)

Opsætning:
Akvastabil Fusion 325
Akvastabil Fusion akvariebord
4x54 watt lys fra Akvastabil
JBL cristalprofi e1501 greenline
300 watt inline hydor heater
2 kgs Co2 flaske med en JBL Proflora Direct 16-22
Dennerle permanenttest CO2 Correct + pH

Layout:
Trærødder ude fra Styr på Dyr i Aalborg
Tropica aquarium soil
Tropica aquarium soli powder (til forgrundsplanterne)

Planter:
1x Nymphaea lotus
3x Murdannia keisak
3x 1-2-Grow Pogostemon erectus
3x Limnophila sessiliflora
3x 1-2-Grow Rotala macrandra
3x Ludwigia palustris
3x 1-2-Grow Heteranthera zosterifolia
2x 1-2-Grow Hygrophila Hygrophila 'Siamensis 53B'
2x Lindernia rotundifolia
3x 1-2-Grow Alternanthera reineckii 'Mini'
10x 1-2-Grow Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
4x Pogostemon helferi
Tak for den kanon service der er ved akvariebutikken.dk for at skaffe dem hjem til mig :)

Forberedelse:
Det var så her vi skulle have det her 65 kgs akvarie op på 1. sal :|

Her bliver der sat filter, varmelegeme og "hardscape" op :)

Her fandt jeg så ud af at jeg manglede en baggrund... Så vi måtte jo løfte akvariet ned og få sat en sort affaldssæk på :( (dobbeltlag)

En lille skitse jeg sad og hyggede mig med :P

Dag 1:
Så kom dagen endelig hvor at der skulle vand og planter i :D

Dag 2:
Her er vandet blevet noget klarer, mindre iltbobler også er Co2`en indstillet korrekt :)

Den bliver opdateret løbende og jeg håber i ville komme med mange gode inputs!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 26/06-2017 07:08 26/06-2017 07:08
Tak for de detaljerede oplysninger

325 liter er en rigtig god størrelse, som giver mange muligheder, uden at det fylder for meget.

Det ser godt ud at rødderne stikker højt op i vandet.

Så er det bare at vente på at planterne vokser.

Skal der fisk i på et tidspunkt ? (jeg har set at du skriver planteakvarie)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Andersen1 (Inaktiv) - 26/06-2017 17:10 26/06-2017 17:10
Ja der skal fisk i, men har bare ikke helt fundet ud af hvike fisk der skal i endnu.

Har virkelig forelsket mig i scalaren er der nogle der ved om den ville trives i sådan et akvarie?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger HenningS - 27/06-2017 12:42 27/06-2017 12:42
Scalarer vil godt have lidt mere højde for rigtigt at trives, men så længe du holder dig fra Altum, så går det nok.

Og så kan de godt lide nogle bredbladede planter som fx amazon sværdplante til at lægge æg på. Men de kan nu også godt finde ud af at lægge æggene andre steder. Mine lagde æggene i en hjørnefuge i går. De kan også godt lide nogle sivagtige planter som fx Vallisneria

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Andersen1 (Inaktiv) - 27/06-2017 16:26 27/06-2017 16:26
Nu har jeg jo en Nymphaea lotus som har nogle rimelig store blade(syntes jeg selv)

Jeg kan ikke lige pt skaffe en amazon sværdlante men ville en Echinodorus 'Ozelot' og en Nymphoides hydrophylla 'Taiwan' kunne bruges? Så har jeg os et mindre akvarie med en masse aflæggere af Vallisneria.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HenningS - 27/06-2017 20:46 27/06-2017 20:46
Det lyder som fornuftige planter, når de engang får lidt størrelse. Det ville stadig være mere optimalt, hvis akvariet var 60 cm højt, men det er stadig mget bedre end det 250 liters som mine seks scalarer må nøjes med, indtil jeg kan skifte det ud med noget større. Jeg har kig på et fra aquabase på 130 x 55 x 60 (bredde x dybde x højde). Du vil sikkert finde folk der synes at mit akvarium er rigeligt stort, og andre der synes at dit er for lille. Jeg ville starte med at købe seks små scalarer, og hvis de så danner par beholde 2 par. Personligt vil jeg altid vælge at købe så unge fisk som muligt, og så have fornøjelsen af at se dem vokse. Men med scalarer i akvariet er der dog en grænse for hvor små andre fisk må være, for ikke at ende som foder. Jeg har dog ikke problemer med rød neon, men andre har erfaring med at de ender som scalare foder. Jeg har scalarerne mistænkt for at forgribe sig på mine dværgsugemaller. Jeg har godt nok ikke set det, men jeg kan kun finde halvdelen af dem jeg har købt. På den anden side er de ret gode til at gemme sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Andersen1 (Inaktiv) - 04/07-2017 10:09 04/07-2017 10:09
Dag 11:
Da det nu er lidt over en uge siden jeg sidst har opdateret er det vidst ved at være på tide.
Planter vokser rigtig godt og fint. Der er kommet 15 rcs i som trives fint!
Gammelt billede fra dag 7. (Kvaliten er ikke så god)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger madsjeppe01 - 07/09-2017 13:36 07/09-2017 13:36
update?? :D

Annoncører
Annoncører