Soil og fint grus 3mm

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 571

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lasseglo (Inaktiv) - 14/02-2018 19:16 14/02-2018 19:16
Hej her inde :)

Er der nogle der har erfaring med at ligge soil ovenpå grus for har 600l og vil helst ikke tømme det for grus ;) på forhånd tak

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lasseglo (Inaktiv) - 15/02-2018 11:48 15/02-2018 11:48
Slet ingen der ved noget om hvordan det vil fungere med soil over på grus ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 15/02-2018 19:08 15/02-2018 19:08
Det bliver nok svært at finde nogen som har praktisk erfaring med det, men umiddelbart ville jeg tro at det ikke er nogen god ide.

Grunden til at man lægger grus over diverse former for gødningsbundlag, er jo at det skal holde det hele på plads, og sikre at det meget lette gødning ikke bare bliver hvirvlet rundt i akvariet og ender i filteret. Det er heller ikke let at plante noget i de fleste former for soil, så planterne skal sættes så dybt at de står i gruset, og dermed faktisk skal sende rødderne OP for at få glæde af gødningen.

Den nemme måde at løse problemet på, er at stikke lerkugler ned omkring planternes rødder, hvis det overhovedet bliver nødvendigt at gøre noget som helst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 16/02-2018 08:25 16/02-2018 08:25
Hvorfor vil du lægge soil oven på dit grus?
Umiddelbart kan du sikkert godt gøre det. Soil er er komplet bundlag og du behøver derfor ikke lægge andet oven på, men du kan jo ikke rense det grus du har liggende nedenunder, så de gaslommer der kan komme vil du ikke kunne gøre når jeg ved.
Tropicana soil er et aktivt bundlag som påvirker akvariests kemiske balance, så jeg ville ikke sætte fisk før fire uger efter du har hældt det i.
Men som sagt hvorfor vil du hælde soil oven på dit grus?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Klaus5 - 16/02-2018 21:43 16/02-2018 21:43
Jeg har startet mit 160 liter Mark2 med sort granit 3-5 mm som jeg husker. efter et års tid besluttede jeg mig for at suplere med 3-4 cm tropica soil og det har kørt fint i snart 3-4 år vil jeg tro. Jeg har desuden siden blandet tropica mineraler i og tilført ekstra soil 1 eller 2 gange hvor jeg har rodet lidt rundt med planterne. jeg køre med co2 anlæg og gøder med substral gødnings pinde til stueplanter jeg stikker ned ved rødderne. Jeg har ikke problemer med gas og rådenskab i bundlaget men en kæmpe crypto der stor trives (-; just do it

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lasseglo (Inaktiv) - 17/02-2018 12:44 17/02-2018 12:44
Snakkede med en der har ekstremt styr på planter og sage man sakkens kunne ligge det oven på , så ville bare høre om der var noget der havde gjort det og køre os med co2 og diverse gødning :)

Annoncører
Annoncører