Det helt rigtige bundlag til planteakvariet.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 924

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 19/10-2018 23:47 19/10-2018 23:47
Har skaffet to 128 liters akvarier som skal til at startes op.

Det ene skal blive et større hjem for vores "børnebalje" og det andet skal startes op med et rigtigt bundlag.

Efter at have læst flere steder om valg af bundlag, er jeg ikke i tvivl om det her er måden at gøre det på:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Iøvrigt en stor tak for de super gode artikler til USB akvariegødning. (y) Godt skrevet og forståeligt selv for en der kun har haft et grundlæggende kursus i kemi!

Jeg står desværre i den situation, at jeg bliver nød til at gøre det så billigt som overhoved muligt...
Jeg skal købe ler, spagnum og rexolin APN. Samt noget grus eller sand og fluenet (til fastholdelse), alt efter valg af fisk
.
.
.
Ler - skal være baseret på kalkfattigt rødler, med gode ion udvekslings egenskaber.
Hvilken af følgende bør jeg købe, eller skal jeg have fat i noget helt andet?
1: Eksternt link https://www.tegneogkontor.dk/shop/roedler-10kg-18535p.html?gclid=...

2: Eksternt link https://www.plantorama.dk/produkter/champost-vaekst-ler-10l

Findelt ugødet Spagnum
Kan sgu ik finde nogen steder hvor jeg kan købe mindre end flere rummeter... Hvor har i købt?

Rexolin APN
Nogle der har noget liggende? Jeg kan bare ikke finde noget nogen steder, eller bruger man noget andet idag?

Havde umiddelbart tænkt mig at købe det hos USBakvariegødning, ved ik lige om han stadig sælger det? Eller bruger man noget helt andet idag?

Takker på forhånd!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 20/10-2018 15:27 20/10-2018 15:27
Se afsnittet om gødning nederst på denne side
Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/bundlag/

Bauhaus sælger både ler og spagnum.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Basviola - 22/10-2018 11:40 22/10-2018 11:40
Tak det var yderlige god information...

Lige et spørgsmål mere:

Åkandeler
Sammenlignet med rødler hvor godt er det her Åkandeler?? Det er måske baseret på rødler?

Alm spagnum
Hvor godt er det "almindelig" spagnum, sammenlignet med f.eks. tørv fra moser, som der f.eks. sælges hos USB akvariegødning?

Og så lige et ekstra, nogen her fra KBH området der ligger inde med noget rexolin de vil sælge?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 22/10-2018 11:45 22/10-2018 11:45
Nåja, og hvis man vil bygge bakker og niveau forskelle i akvariet...

Bygger man så flere lag af det aktive bundlag?
Eller laver man det ved blot af det øverste "pynte" lag, sand/grus ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marc s - 22/10-2018 15:59 22/10-2018 15:59
Eller du kunne bare bruge Soil som profesionelle og konkurrenceakvarier fra hele verden...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 22/10-2018 17:10 22/10-2018 17:10
Jeg ville lave et jævnt lag af ler/sphagnum, da planterne rødder burde nå ned til leret, hvis du altså ikke pludselig har 10-20 cm grus ovenpå.

Men man begrænser sig bare rigtig meget i forhold til hvilke fisk man kan have (uden at det bliver en stor gang mudder). Hvis man googler "aquascaping" dukker der de klassiske akvarier op som godt nok er rigtig flotte og ligner fantastiske landskaber, men ikke mange fisk ville være glade for at bo der, der er da også typisk kun en enkel art stimefisk i akvarierne og evt. lidt amano rejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Marc s - 22/10-2018 20:08 22/10-2018 20:08

Det klart du nok ikke kan have Malawi eller andet som rodder kraftigt rundt i bunden, men det er heller ikke pointen med planteakvarier eller aquascaping.

Hvis man væbner sig med lidt tålmodighed og lader akvarier gro til inden man kommer fisk i, så sku der gerne være lukket tilpas meget af til bunden så fiskene ikke flytter for meget rundt.

At du ser mange af de samme fisk - typisk i stimer, er et rent æstetisk valg. Store fisk ødelægger “illusionen” kan man sige. Om fiskene er mere glade i et klassisk dansk “væltet lokum” af et selskabsakvarie har jeg ikke spurgt dem om ;) men jeg har da haft held med selv vanskelige arter i mine akvarier - hvis din vandkvalitet spiller på alle parametre, så er det min erfaring et meget større succeskriterie for fiskenes trivsel fremfor om der er valgt det ene eller andet bundlag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Basviola - 22/10-2018 20:23 22/10-2018 20:23
Nu bliver jeg sgu lidt forvirret, det med bundlaget var egentlig mest af alt for at have det bedste udgangspunkt for et flot plante akvarie... har ikke lyst til mudder!! Men derimod det bedste bundlag for planter (og fisk) men også fordi det lader til at blive et noget billigere alternativ til "costly" aqua soil, nu hvor jeg vil gerne vil have niveauforskelle og skal til at lave nyt bundlag i 3 akvarier.

Gør jeg/man det her med et aktivt bundlag, mest for planternes eller mest for fiskenes skyld?

Forstår ik helt dit svar til #5.
Er det med ler og spagnum, det bliver til en stor gang mudder? Og i så fald, så undgår jeg vel dette hvis jeg lægger et insektnet, oven på det aktive bundlag, før jeg smider sand eller grus i?

Puha, nu bliver jeg sgu helt i tvivl, synes det går ganske godt med "vores børnebalje" angående planter og deres trivsel, men bliver da nysgerrig angående hvilke typer fisk du (og andre) især tænker ville blive gladere af at bo i et akvarie med aktivt bundlag?

Jeg står nemlig og skal til at omlægge børne baljen (60 liter) til et 128 liters akvarie og sætte endnu et 128 liters op ved siden af.
Dertil har jeg scoret mig et 250 liters akvastabil, som også bliver sat op. Hvilket giver nye muligheder angående valg af fisk.

Jeg vil meget gerne have nogle råd/forslag omkring valg af især flotte, men måske ligeså meget, adfærds interessante fisk, til både 128 liters og 250 liters akvarie... som samtidigt er glade og trives ved et aktivt bundlag, med ler og spagnum.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kristian Paaske - 22/10-2018 20:44 22/10-2018 20:44
Jeg har aktivt bundlag i mit ene akvarie. Det er et planteakvarie på 220 cm der ikke hverken bredt eller højt. Jeg har fisk og rejer i massevis der i, og de trives, og det gør planterne også. I mit 840 liters scalare akvarie er der spagnum, ler og rexoli under net og med sand oven på. Dette akvarie fungere også fint og der er masser af planter i. Udover den åbenlyse prisforskel så tror, og kun tror, jeg at planterne får hurtigere fat i det aktive bundlag. Tilgengæld oplever jeg at når spagnum bundlaget har været i brug i et årstid, så fungere det super godt. Jeg tror ganske uproblematisk at du kan lave niveauer i begge typer bundlag. Men det er klart at hvis du hælder 20 cm grus over på spagnumet så tager det lidt længere tid for planterne at komme igang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 25/10-2018 22:09 25/10-2018 22:09
Ok, takker... Jeg har besluttet mig for at lægge et relativt jævnt lag, der bliver højere mod baggrunden.
Til bakker oven på det aktive bundlag, vil jeg så bruge det tropica aqua soil jeg har i et nuværende akvarie, som er blandet til den tid ca. 1/1 med grus. Tænker det må være en udmærket kombination!

Kunne det være en ide, at tilføje 5-8 g rexolin til den soil/grus blanding?

Har rexolin en holdbarhedsdato?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger scn - 26/10-2018 08:37 26/10-2018 08:37
aktivt bundlag (tørrede lerkugler) vil smuldre hvis der rodes rundt med dem efter de er blevet våde, så eks. aktive pansermaller /sugemaller eller andre fisk der kan sætte bundlaget i bevægelse til ikke være den bedste kombination til et akvarium med ubeskyttet aktivt bundlag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Basviola - 27/10-2018 02:14 27/10-2018 02:14
Indlægget er rettet 27/10-2018 02:16 27/10-2018 02:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak der kommer helt sikkert et insekt net over den aktive del. Det vil koste mig ca. 100 kr at indkøbe til de 3 akvarier jeg har for tanke at lægge aktivt bundlag i. Andet vil sgu næsten være dumt, især fordi jeg ik kan lade vær med at rode rundt i baljen. Jeg glæder mig til at få panser maller, men hvad rod angår har de set deres overmand!! :)

Men tak for advarslen! (y)

Spørgsmål:
Angående nettet, så lader man vel bare det sand eller grus man lægger oven på nettet holde nettet nede ik? Man skal vel ik lime det fast, nu hvor spagnum rådner og synker sammen?

Kan ik finde holdbarhedsdatoer for rexolin, udløber den slags ikke?

Er det lige så godt at lægge sand, så vel som grus oven på sidste lag ler? (under nettet)

Annoncører
Annoncører