Nyt 128 liters fyldt af flamingo og cement!

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1255

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 22/02-2019 22:18 22/02-2019 22:18
Så er der gang i den.

Fik den gode ide at øve mig på gør det selv baggrunde og sten på vores andet 128 liters akvarie.
Så kan de største fejl kan begås inden jeg laver baggrundsfilter i det kommende 250 liters akvarie, med hjemmelavet baggrundsfilter!

Ideen
Et par bjerge med en bjergkæde i baggrunden. Hertil bundlag løftet op i forskellige niveauer, nogle helt oppe under lampen, på toppen af bjergene. Således håber jeg at bringe mindre forgrundsplanter med op i bjergene! :D

Akvariet:
128 liter akvastabil
HMF filter, 600 L per time, Eheim compact.
Bundlag, sandsynligvis spagnum, rexolin og rødler. Toppet med sand.

Fisk
?

Planter:
Montecarlo
Rotala bonsai
Smal bladet java bregne
Forslag til mindre forgrundsplanter modtages gerne.

Feedback
Vær så venlig at kom med din kritik, jeg har ikke puttet cement på endnu, og måske lige netop din kommentar er afgørende for akvariet succes i den ene eller anden retning!

Grundideen er tegnet, så starter svineriet !

7

Her har jeg prøvet at illustrere nogle af de områder der skal fyldes med aqua soil. Bag klippen her i venstre hjørne er der en "hule" under et området hvor der skal vokse nogle planter. I hulen skal der muligvis installeret et powerhead, for at sikre ordenlig flow. Vandet kommer så ud af "sprækken" i klippen.

Så er der limet lidt med PU-skum, og indsat en 3mm akrylplade på toppen af bjerget i højre side, så der også kan ligge en solid omgang soil på/i bjerget lige op af HMF. (pladen er gemt i PU-skum)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Basviola - 22/02-2019 22:23 22/02-2019 22:23
Nåja... de her billeder bør heller ik undlades:

Happy days!

Er man i live dagen efter sådan en omgang, så har man fundet den rigtige kæreste/kone!! *doh* :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kong K - 24/02-2019 18:05 24/02-2019 18:05
Ser spændende ud. Er du ikke bange for at det bliver for stort når "cementen" kommer på? Det virker til allerede nu at fylde det meste af akvariet..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 24/02-2019 19:34 24/02-2019 19:34
Jo... jeg har også skåret ret så meget meget af det PU-skum af igen, det var bare svært ik at gå amok med det, når nu jeg stod med dåsen!

Men det sagt, så er hovedformålet med akvariet at lave et forhåbentligt spændende og anderledes landskab med massere af huler, små smutveje og god dybde effekt.

Men ja der kommer jo en lille centimeter på alle fladerne... har prøvet at have det i baghovedet, selvom det er svært at tænke med ind.
Vil forsøge at fjerne mere flamingo når cementen er lagt på fronten.

Jeg er ved at være tilfreds og glæder mig til at gå i gang med cementen.
Det ser sådan her ud nu:

Eller se den her video for flere forskellige vinkler:
Eksternt link https://drive.google.com/file/d/1IH4n1pnI6Apa1lOLDHOEp3Td1rNQEeIw...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fætter guf (Inaktiv) - 25/02-2019 20:18 25/02-2019 20:18
Det kommer til at se godt ud - Jeg plejer at sørge for at det sidder i spænd i rammen på en eller anden måde. Hvis du ikke får det limet godt nok fast, så siger det verdens største svup! og så er der vand, fisk på gulvet, smadret lampe osv. Opdriften er jo voldsom. Hvis det sker, så får du lige tjekket om konen har humor ;-)
Så meldingen herfra er MEGET omhyggelighed med limningen.
Held og lykke med projektet!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Basviola - 25/02-2019 23:25 25/02-2019 23:25
Takker for advarslen, selvom det ser voldsomt ud, så er der virkeligt fjernet meget flamingo alle steder det ikke kan ses, og alle de grønne poser som er oppe i højden er udhulede områder således der kan fylder "jord" i.
Hertil vil jeg forsøge at fjerne størstedelen af flamingoen efter jeg har lagt to lag makemake beton. Eventuelt lægge lidt beton på bagsiden visse steder også. De smalle lodrette flader af flamingoen enden i en 2-3 gange bredere fod, som giver større limflade.

Alt sammen i håbet om at kunne udligne hele, eller ihvertfald den værste opdrift... om det er vanvittigt optimistisk ved jeg ikke, da det er mit første beton projekt!

Acetone står klar til affedtning, før limning og jeg krydser mine fingre for ikke at høre et swup!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 07/03-2019 14:56 07/03-2019 14:56
Første lag beton med fiber og ellers yden carving/detalijer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Palle Hansen - 07/03-2019 16:57 07/03-2019 16:57
Glæder mig til at se det færdige resultat. Imponerende hvor meget nogen kan få ud af et 128 L akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Basviola - 17/03-2019 23:37 17/03-2019 23:37
Så er der blevet skrabet beton.

Næste skridt bliver maling =)

Timelapse carving:
Eksternt link https://drive.google.com/file/d/1ceGx9GjVqC929Ucwl_08uDKX2SYCtjQu...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 19/03-2019 12:55 19/03-2019 12:55
Nu med maling!

De tre færdige hovedelementer, de skal lige limes fast så de forskellige niveauer af bundlag ikke skrider m.m.

Et proces billede, af de mange mindre klipper og småsten der skal placeres rundt omkring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jan d - 19/03-2019 15:23 19/03-2019 15:23
det ser rigtigt godt ud.
hvor meget makemake har du brugt til det.
jeg har selv overvejet at lave sten til min mbuna balje.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Basviola - 20/03-2019 18:33 20/03-2019 18:33
Ca. 12 kg makemake ink. alle 'små' stenene.

Af de 12 kg, er der en del der er carvet væk.

Der er også makemake på bagsiden af den klippe der skjuler hmf og inde i de 3 huler i bunden af samme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Basviola - 20/10-2019 23:08 20/10-2019 23:08
Det er godt nok verdens længste akvarie projekt det her!!

Mest af alt pga. jeg ikke lige har økonomien til bare at gå ud og købe det udstyr jeg gerne vil have.

Men nu har jeg da en CO2ART elite dual stage regulator liggende, co2 slange og bazooka atomizers. Nåja, og en ekstra "manifold block" så jeg kan føde begge mine 128 liters akvarier.
Hertil en 6 kg flaske CO2.

Akvariet står nu klar til jeg har råd til planter, har tænkt mig at købe fra Eksternt link https://www.wasserflora.de/
Selvom jeg har fundet et noget billigere alternativ på ebay, som sælger In vitro... kunne være man skulle give det chancen *uhh*

Nogle der kender til andre gode og billige alternativer?

Jeg tænker at køre en "Dry start method" med MC i fortil og HC i bagrunden.
Kombineret med "yoghurt method" og pensle løs på de store klipper...

Jeg er da nysgerrig på hvad og hvor du ville plante det her hardscape?

Så jeg vil meget gerne høre dit bud så min forvirring kan blive endnu større, da jeg "forelsker" mig i stort set alle planter, og mine indkøbslister på planter altid bliver alt for lange!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Simon85 - 21/10-2019 11:53 21/10-2019 11:53
Et alternativ ift. køb af planter kunne være: Eksternt link https://www.aquasabi.com :-) Om de er billigere end Wasserflora ved jeg ikke.

/Simon

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 22/10-2019 16:25 22/10-2019 16:25
Hvis du nogensinde kommer forbi Fyn er du velkommen til at kigge forbi og få et par poser planter. Jeg har en del forskelligt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Basviola - 22/10-2019 16:41 22/10-2019 16:41
Er hurtigt kig på aquasabi er det samme pris, eller måske endda lidt dyrere, så holder mig til wasserflora, de har også ganske god info omkring planterne...

Kristian Paaske, tusind tak, elsker den mentalitet omkring hobbyen... Desværre har jeg ikke planer om at komme forbi fyn lige forløbigt.. øv bøv!

Annoncører
Annoncører