Et forslag til nemt vandskifte med spandpumpe

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 907

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger clausmat - 24/05-2019 23:42 24/05-2019 23:42
Indlægget er rettet 24/05-2019 23:50 24/05-2019 23:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvarister med mange akvarier har lavet rørsystemer så de nemt kan lave vandskift.

Jeg har kun et 200 l akvarie med Mbunaer i min stue. :)

Før jeg satte det op, erkendte jeg at min interesse ville dø hvis jeg flere gange om ugen skulle suge i en slange, vandet i en spand, tømme spand, suge i en slange, vandet i en spand, tømme spand, osv !!! B)

Indkøb til nemmere vandskifte:
Jeg har en Eheim Experience 350 spandpumpe med 16/22 slange.
For at lette vandskift har jeg købt:
1 stk. almindelig 1/2 tomme haveslange
1 stk. 1/2 tomme kobling
1 stk. 1/2 tomme kobling til 1/2 tomme vandrør (brusekabine armatur)
2 stk. 3/4 tomme koblinger,
2 stk. samleled
2 stk. 3/4 tomme koblinger med Aquastop.

Haveslangen afkortes til afstanden mellem akvarie og afløb (brusekabine).
På både ind- og udgang på spandpumpen monteres et kort stykke 16/22 slange, en 3/4 tomme kobling og et samleled.
På de 16/22 slanger der kommer fra akvariet (ind og ud), monteres en kobling med Aquastop.
Nu virker spandpumpen som den skal i akvariet.

Nu skal vi skifte vand:
Spandpumpen kører gennem hele processen.
Haveslangen lægges ud mellem afløb (brusekabine) og akvarie
Luk for IND på pumpen
Aquastop koblingen adskilles fra samleleddet (pga Aquastop funktionen er den normale hævertvirkning neutraliseret, så akvariet ikke tømmes)
Haveslangen forbindes til IND på pumpen
Åbn for IND på pumpen
Spandpumpen pumper nu vand fra akvariet til afløbet
Når det ønskede mål for vandskift (fx 1/3) er nået, lukkes for IND på pumpen.
Adskil koblingen på haveslangen fra samleleddet på pumpen.
Flyt haveslangen til toppen af akvariet, så vi kan tilføre nyt vand (brug evt. limklemmer for at fastholde slangen)
Forbind Aquastop koblingen med IND på pumpen.
Åbn for IND på pumpen
Spandpumpen virker nu som den skal i akvariet, men med mindre vandstand.
Det nye vand der skal i akvariet kommer fra armaturet i min brusekabine.
Indstil til den ønskede temperatur.
Monter haveslangen (1/2 tomme kobling) til armaturet (1/2 tomme kobling)
Åbn for hanen og fyld akvariet med nyt vand.
Sluk for hanen når du har den ønskede vandstand og adskil haveslangen fra armaturet.
Løft haveslangen i toppen af akvariet over vandstanden, for at undgå hævertvirkning (tilbageløb)
Rul haveslangen sammen fra akvariet mod afløbet, så slangen tømmes for vand.

Hvad har jeg opnået:
På under 20 minutter har jeg skiftet 70 liter vand :D
Uden en dråbe vand på gulvet :D
Uden at suge og sluge akvarie vand :D
Uden at slæbe på spande :D
Min interesse er intakt og mine fisk trives :D

Hvad har det kostet:
Haveslange og de forskellige koblinger har kostet under 500,-.
Det er mange penge men en god investering!

Konklusion:
Jeg kender mig selv og mine begrænsninger.
Jeg vil ikke suge og slæbe spande!
KISS (Keep It Simple Stupid), men betal hvad det koster!
Efter 7 måneder er jeg stadig akvarist og har ikke mistet en eneste Mbuna :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger oko - 25/05-2019 02:20 25/05-2019 02:20
Hej - jeg er på samme idé, bare uden brug af spandpumpe eller sugning.
Jeg sætter den ene ende af haveslangen til brusearmatur, og den anden ende ned i akvariet, så den ca. når ned til halvdelen af højden på akvariet.
Så tænder jeg for brusearmaturet, og lader vandet løbe op i akvariet, indtil al luften i slangen er væk, (tager ca. 15 sek.) dvs. ingen bobler i akvariet.
Så fjerner jeg enden fra brusearmaturet og lægger den ned i risten under brusen. Derved er slangeenden i risten lavere end akvariet, og vandet løber nu fra akvariet og ned i risten.
Det stopper selv, når vandstanden er under slangeenden i akvariet.
Så sætter jeg slangeenden på brusearmaturet igen og tænder for påfyldning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 25/05-2019 14:43 25/05-2019 14:43
Jeg bruger en Eheim compact 1000 (fik den billigt), et lille stykke 16/22 slange og så vandslange. Vandslange stikke bare et par cm ind i 16/22 slangen, så sidder den fint. Så går det lidt hurtigere at tømme, end bare at bruge hævert princippet. Så er det også slut med at suge, især praktisk når der er flere akvarier der skal have frisk vand.

En slange til at tømme, og en slange til at fylde, så går det lidt hurtigere da man er i gang med 2 akvarier på en gang, og så meget koster vandslange heller ikke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kong K - 25/05-2019 14:47 25/05-2019 14:47
Indlægget er rettet 25/05-2019 14:48 25/05-2019 14:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ellers kan jeg varmt anbefale JBL's Aqua In-Out Vandskifte Kit til de der er trætte af at slæbe på spande med vand.

Det er lidt pebret i pris men virker perfekt herhjemme. Mine arme er blevet 3-4 cm. kortere nu hvor jeg ikke længere slæber vand frem og tilbage til mit 720L (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 25/05-2019 16:34 25/05-2019 16:34
oko skrev :
Hej - jeg er på samme idé, bare uden brug af spandpumpe eller sugning.
Jeg sætter den ene ende af haveslangen til brusearmatur, og den anden ende ned i akvariet, så den ca. når ned til halvdelen af højden på akvariet.
Så tænder jeg for brusearmaturet, og lader vandet løbe op i akvariet, indtil al luften i slangen er væk, (tager ca. 15 sek.) dvs. ingen bobler i akvariet.
Så fjerner jeg enden fra brusearmaturet og lægger den ned i risten under brusen. Derved er slangeenden i risten lavere end akvariet, og vandet løber nu fra akvariet og ned i risten.
Det stopper selv, når vandstanden er under slangeenden i akvariet.
Så sætter jeg slangeenden på brusearmaturet igen og tænder for påfyldning.

Samme metode her, bortset fra, at der også bliver opslammet fra bundlaget med slangen. Der er påsat en overskåret sodavandsflaske som slamklokke, så der ryger et minimum af bundlag med ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Pede-E - 26/05-2019 01:26 26/05-2019 01:26
Kong K Tusind tak for dit opslag! Sådan et kit er jo et must have når man har en stor balje! (y) (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger clausmat - 26/05-2019 16:33 26/05-2019 16:33
Indlægget er rettet 26/05-2019 16:35 26/05-2019 16:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak for svar :D
Jeg er blevet klogere, men føler mig samtidig lidt dum, fordi jeg ikke selv tænkte tanken om at fylde hævertslangen med vand fra vandhanen, som beskrevet i #2 B)
Jeg har testet og det tog ca. samme tid som min løsning. Jeg kunne have sparet indkøb af diverse koblinger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger oko - 26/05-2019 20:33 26/05-2019 20:33
Hos mig tager det ca. 1 fodboldkamp at tømme, og ca. 20 min at fylde igen, 720 liter akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kong K - 30/05-2019 14:48 30/05-2019 14:48
#8 Præcist det samme her :D Selv en dårlig Premier League kamp er ren hygge når man samtidigt roder med akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Pede-E - 31/05-2019 08:50 31/05-2019 08:50
Hejsa!

Nogle der kan komme med et råd til den mest effektive måde at tømme ens akvarie på?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger scn - 31/05-2019 09:04 31/05-2019 09:04
Tænker du at tømme for fisk, vand, planter og sten?
Så vil jeg sige:
1. fjern planter/sten/rødder
2. fjern fisk (evt. fjern noget af vandet først)
3. fjern vand med pumpe+vandslange (Her kan du også vælge i stedet at bruge en kort slange og spande, og så suge bundlag op samtidig)

ps. det hurtigste er at knuse et glas, så er det tømt på 2 sekunder (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Pede-E - 31/05-2019 09:15 31/05-2019 09:15
Scn haha good one :D ;)

Super det er så projektet for idag, vil have nyt bundlag og nye trærødder i og evt. nye planter. Plus jeg vil købe et co2 sæt.

Vil udskifte fiskene i næste uge. Skal ikke have de uhyre længere :P (Melanochromis Auratus)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Arne - 31/05-2019 16:18 31/05-2019 16:18
Hmm ..sikke et arbejde for at skifte 70l vand :(

Jeg har en 1" slange på 8m som jeg bruger til at skifte 500l vand, slangen rulles ud fra wc og ind i stuen til mit 9ool .. slangen i akvarie og sug i den anden ende og ned i wc med slangen .. Det tager ingen tid ;)

En halv tommer slange sættes på blandings batteri i bruse kabinen og vandet tilpasses i vasken, lukker en hane og tager slangen ind i stuen og fylder akvarie.

Under prosses kan der nydes kolde drikke (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Bergie - 05/06-2019 13:38 05/06-2019 13:38
Plejer at lægge slangen i haven så planterne får lidt godt. Og så studs på hanen så haveslangen kan kobles på. Det er nemt :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger HøjB - 05/06-2019 17:53 05/06-2019 17:53
Som de fleste skriver : 1 tomme slange med en længe der når risten på badeværelse, eller i haven.
tag en 1/2 liter cola flaske skær bunden af prop slangen i halsen og du har en slamsuger
og fylder så vand i flasken 5 gange fra akvariet og det løber selv

bruger så min haveslange og sætter til i bruseren og går i gang med næste akvarie mens der bliver fyldt op

Annoncører
Annoncører