Sten fra stranden.

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 693

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Pede-E - 10/06-2019 22:02 10/06-2019 22:02
Hallihalløj!

Nu har jeg været en tur på stranden og fundet mig en masse fine sten som jeg vil have placeret i akvariet.
Planen er at få lavet nogle "huler" til mine apistogramma'er.

Mit spørgsmål lyder så, burde jeg lime mine sten fast eller er det nok bare at stable dem sådan nogenlunde stabilt.
- Vil være på den sikre side, da det ville være forfærdeligt at komme hjem fra arbejd og se at akvariet er slået itu eller en af stenen har mast en af mine fisk *doh*

Håber i kan hjælpe mvh. Peter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger OneAndOni (Inaktiv) - 11/06-2019 14:33 11/06-2019 14:33
Jeg ville helt klart ikke lime dem fast, da du måske vil indrette dem anderledes en dag. Du kan evt stable dem sådan så de går i "hak" med hinanden så ingen af dem "vipper"

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 11/06-2019 17:12 11/06-2019 17:12
Generelt ser det bare en del bedre ud når sten i akvariet er i samme farve. Forskelligt farvet sten, kommer hurtigt til at se rodet ud - bare et tip :-)
Gør som #2 og lad være med at lim dem sammen, da du ellers så er "låst" på det scape som du har lavet fra starten. Du kan evt ligge flamingo i bunden af akvariet, hvis du er i tvivl om hvorvidt at de vil falde eller ej med tiden. Hvis stenene skal ligge op af sideglasset, har jeg før med stor succes givet glasset en stor klat silikone der hvor stenen rammer, så den ikke hviler direkte op af glasset.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Pede-E - 11/06-2019 18:15 11/06-2019 18:15
Indlægget er rettet 11/06-2019 21:29 11/06-2019 21:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 Super tak! tænker jeg prøver at stable dem så de ikke vipper. Dermed udgår jeg også besværet med limen osv.

#3 Synes det er lækkert med de forskellige farver også at de er personlige håndplukket synes jeg også har sin charme. Men hver sin smag. Er lidt for nærig til at købe sten fra butikken. Det ser selvfølgelig mere naturligt ud. Måske jeg prøver det en dag, men bliver ikke lige i denne omgang. :D Tak for tippet med flamingo i bunden, det er jo slet ikke så tosset (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 12/06-2019 16:25 12/06-2019 16:25
Jeg har selv brugt marksten, og granit i flere scapes - så alt kan lade sig gøre

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KHOlesen - 15/06-2019 11:36 15/06-2019 11:36
Hej
Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i relation til sten fra stranden.

Jeg vil gerne undgå at øge hårdhedsgraden i akvariet. Er der andre sten end flint, jeg så bør undgå?

På forhånd tak.

Kåre

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 15/06-2019 23:07 15/06-2019 23:07
Hvis du ikke aktivt gør en masse for at sænke hårdhed og pH i dit akvarium ,så er min påstand at der ikke er grund til at være bange for kalksten (eller flint, hvor der nærmest altid er lidt kalk)

Det sikre kan man sige er at gå efter granit, der er mange typer, lige fra røde til sorte, og så er der stor forskel på hvor vildt "mønsteret" er i dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kong Triton - 23/06-2019 18:08 23/06-2019 18:08
Hej
Jeg har startet et nyt akvarie op i fredags, med en masse sten fra stranden i. Jeg har selvfølgelig vasket stenene, inden jeg kom dem i akvariet. Men allerede dagen efter opstart, lugtede akvariet rigtig meget af strand, sådan den der lidt rådden tanglugt, I nok kender.
Der er også kommet et grønt skær i vandet. Hvad tænker I? Skal det være sådan? Jeg har ikke før prøvet mig med sten fra stranden i et akvarie, så jeg ved ikke, om det skal være sådan :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 23/06-2019 21:59 23/06-2019 21:59
Jeg har ikke oplevet det du beskriver. Er der tang-rester der sidder på stenene, evt. roden af gammelt tang?

Det grønne skær er små alger, som tyder på lidt for meget næring i vandet (som kunne være planterester) evt. kombineret med lidt for meget lys?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kong Triton - 24/06-2019 14:07 24/06-2019 14:07
Det er ikke utænkeligt, at der sidder roden fra gammelt tang på en enkelt eller to af stenene. Jeg vaskede dem bare med vand og en klud, så de er ikke blevet skuret med en stålbørste eller noget. Men tænker du, at det er farligt? Eller er det bare lugten, som er træls, og så er den ikke længere? Jeg prøver at skifte en del af vandet og ser ad, om det ikke hjælper.

Så er det nok lyset. Har ikke haft timer på endnu, så det er bare blevet tændt og slukket efter forgodtbefindende, her i starten. Jeg lader lyset være sparsomt tændt de næste dage, indtil jeg får sat det til automatisk tænd/sluk. Og sammen med et vandskifte, så hjælper det forhåbentlig :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger scn - 24/06-2019 18:31 24/06-2019 18:31
Det er vel ikke farligt som sådan, men der kommer nogle næringsstoffer og det kan give alger. Personligt sørger jeg for at tage sten uden rester af tang

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger clausmat - 24/06-2019 19:59 24/06-2019 19:59
Jeg har uden problemer brugt granitsten fra stranden, men de fik også en grundig rengøring med neglebørste under den varme hane og afsluttende overhældt med kogende vand. En enkelt sten var så ujævn at jeg ikke var tilfreds med rengøringen, så den blev kasseret.

Jeg lagde en 10 mm flamingoplade i bunden, fyldte 1/3 del vand i akvariet, arrangerede mine sten så de lå stabilt og dekorativt og kom bundlaget (sand) i til sidst. Mine Mbuna cihlider flytter meget rundt på sandet, men det ødelægger ikke stabiliteten af stenene, for de hviler jo direkte på flamingopladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kong Triton - 25/06-2019 19:51 25/06-2019 19:51
Indlægget er rettet 25/06-2019 19:52 25/06-2019 19:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg skiftede ca 200 liter vand i går aftes og mørklagde akvariet efterfølgende. Jeg har så kunnet læse mig frem til efterfølgende, at vandskifte ikke er så godt ift. den type alger, så ved ikke lige, om det var så godt. Men det lader til at have hjulpet på lugten, så på den måde, var det jo fint :)

Annoncører
Annoncører