Jeg tror jeg har dummet mig med over-rengøring.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 480

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay - 03/08-2019 17:43 03/08-2019 17:43
Hej folkens.
Mit akvarium var begyndt at se orfærdenligt ud, alger havde taget helt over, vandet var let brunligt og planterne var ødelagte. Jeg lavede dråbetests a vandet. Nitrit og nitrat værdierne var fine, men ammoniak var lige højt nok (0,25 mg/L). Så jeg besluttede, uden at undersøge det nok, at gøre akvariet rent i dybden. Jeg satte alle fiskene over i et midlertidigt akvarium, smed alle de gamle planter ud, skyllede alt sandet (groft sand) igennem i rent vand, vaskeded tanken af indvendigt med en svamp og rent vand og skyllede filteret igennem også i rent vand og jeg plantede en masse nye planter og fyldte akvariet med rent vand. Så alt er nu funklende rent, men efter for sen nærmere undersøgelse er jeg bange for om jeg har ødelagt nitrogen cyklussen og pludseligt får et stort spike i ammoniak. Hvad gør jeg?
Der er tale om en 325 L tank, godt fyldt op med fisk og med et stort spandfilter. Jeg brugte starten af ugen på projektet og blev færdig i Torsdags.
Fiskene ser ud til at trives meget bedre end før. De er mere aktive og mine nøglehulcichlider, der før rengøring var stressede (gemte sig og fik "stress mønster" hele tiden) svømmer nu glade rundt. Men jeg er bange for at det kun er en kort frist inden problemer sætter ind!
Jeg har tilsat Akvastabil Aqua Life, men stoler ikke rigtigt på det som en løsning.
Jeg frygter også at akvariet igen kommer til at ende som før rengøringen! Jeg skiftede ugenligt hele 50% vand, med "støvsugning", og havde 9 timers lys på. Jeg brugte flydende plantegødning (Easy-Life Profito og EasyCarbo).
Please, go easy on me, jeg ved godt at jeg har lavet kludder i tingene og jeg vil gerne rette det op. Jeg er ikke erfaren i hobbyen, det er mit første akvarium, jeg har dog haft det nogle år.
Tak for al hjælp!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger orlof - 03/08-2019 19:47 03/08-2019 19:47
Umiddelbart vil jeg ikke tro der er sket stor skade, såfremt at du ikke har slået bakteriefloraen i filtret ihjel?!
Hvis filtret er " levende" og "tingene" bare kører, så se på det som et kæmpe skybrud, som både fisk og filter vil nyde og blomstre af!
Hold øje med om der i nærmeste fremtid kræves større vandskifte såfremt filtret er "nulstillet"! (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 03/08-2019 19:58 03/08-2019 19:58
Tak for beroligelsen orlof. Jeg har kun skyllet filteret i vand, så forhånemtlig lever bakterierne endnu. Jeg sørger for at holde øje med mine vand værdier og at fiskene ser ud til at have det godt.
Jeg skulle hilse fra mine fisk og sige pænt tak (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jens233 - 16/08-2019 04:15 16/08-2019 04:15
nu er der gået knap to uger, har du haft dødsfald?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger LadyDay - 16/08-2019 07:32 16/08-2019 07:32
Nej, ikke en eneste. Og jeg har ikke haft nogen Ammoniak eller Nitrit (jeg bruger dråbetest). Fiskene lades også til at trives. Så alt er godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger btech - 16/08-2019 11:13 16/08-2019 11:13
Dit problem med ødelagte planter og brunligt vand stammer sandsynligvis fra planternes mistrivsel. Du kan med fordel forsøge dig med få planter ad gangen for at finde frem til hvilke trives og hvilke ikke gør. Når du har fundet de rette kan du med fordel øge plantemassen.

Det er altid alfa og omega for krystalklart vand i akvariet og fornuftige værdier at holde mængden af organisk restmateriale så lavt som overhovedet muligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger LadyDay - 16/08-2019 11:31 16/08-2019 11:31
Kvik som jeg er puttede jeg naturligvis en masse planter i på én gang igen.
Hvad jeg har lært af erfaringen er at holde luft mellem planterne så jeg kan komme ind mellem dem for at gøre rent og at være meget omhyggelig med at fjerne løse plantedele. Skulle der komme dårlige blade på planterne kommer de også straks af. Og jeg har researchet grundigt om plantepleje og trimning nu (og fortsætter med studiet, man kan aldrig lære for meget). Jeg har udelukkende købt såkaldt nemme planter. I min iver for at få et flot akvarium igen tænkte jeg ikke langt nok til at starte med nogle få planter.
Jeg håber og tror at jeg har lært af mine fejl og jeg kan ihvertfald garantere at fremtidig akvariepleje og plantepleje bliver omhyggelig, grænsende til det hysteriske :D
Jeg tester Ammoniak, Nitrit of Nitrat før hvert ugenligt vandskift og indtil videre har jeg også testet det midt på ugen, i nervøsitet over at noget skulle gå galt.
Jeg kan slet ikke tage øjnene fra min nu smukke tank!

Annoncører
Annoncører