Mikrogeophagus altispinosus

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 495

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Miko - 20/08-2019 11:48 20/08-2019 11:48
Jeg har købt 8 bolivianske sommerfuglecichlider, for nok en måned siden.
Der er nu kun 4 tilbage, de dør én efter én.

Nogen der kan gøre mig klogere på hvorfor?
Mine vandværdier er fine, jeg laver vandskifte på 20-30% hver uge. Der er masser af gemmesteder osv.

Har også købt 4 Bujurqiuna Vittata. Der har intet været med dem overhovedet, de vokser helt vildt og trives.

Håber nogen kan gøre mig klogere på hvad jeg gør forkert?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 20/08-2019 14:48 20/08-2019 14:48
Det er svært at sige, om du gør noget forkert. Fisken plejer at være hårfør nok. Er der tale om ungfisk, kan det være et kuld, der blot ikke er særlig levedygtigt. Eller de kan have sygdomme med sig, som vi ikke kan se. Hvad får de at spise?

Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Miko - 01/09-2019 17:12 01/09-2019 17:12
De får flagfoder og artemia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DPedersen - 01/09-2019 19:27 01/09-2019 19:27
Hvad er fine vandværdier? Har du da ph under 7, GH under 10, KH under 5, TDS under 100 ?
Det er derhenad (ca tal) der er fine værdier for somerfugle chiklidder. Og så gør de det heller ikke godt i flok, medmindre du kan tilbyde hver fisk omkring 50 liter for sig selv (de holder territorie, og de klarer ikke stres ret godt).

Mit bud er vandet i din hane og evt. stres er årsagen til dødsfaldene :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 01/09-2019 19:52 01/09-2019 19:52
Indlægget er rettet 01/09-2019 19:58 01/09-2019 19:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Almindeligt postevand burde da være fint ? Det er ihvertfald ikke min opfattelse at arten er særlig krævende mht vandværdier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger DPedersen - 01/09-2019 22:15 01/09-2019 22:15
Desværre en misforståelse der er blevet alt for udbredt. Hvad er mest logisk? At en race af fisk er blevet så indavlet at de alle er svage og langsomt dør i akvarier, eller at folk har misforstået hvilke forhold de skal bruge til at leve?

Deres naturlige steder har hen efter de parameter (endda mindre) jeg nævnte. Argumentet (det mest ofte nævnte) at de kan leve i hanevand er, at de har været avlet længe i akvariehobbyen, og dermed har tilpasset sig.

Virkeligheden er, at de fleste kommer fra store farme, hvor man bruger regnvand, og derfor har helt andre (læs bløde) vandforhold. Altså de ikke er tilvendt.

Hvad er hanevand? Mit ledningsvand gennem metalrør gør at min TDS er oppe på 400, hvor vandet bare et par gader nede har TDS på 250 fra samme vandværk. Hårdhed mm. er også forskelligt fra by til by.

Også beundringsværdigt hvordan folk der har dem, rapporterer ofte om dødsfald. Men dem der laver racesetups, med vandværdierne på plads efter naturlige forhold, har meget større success med dem (egen erfaring her).

Dårlige gener, syge fisk, osv. er desværre blevet en dårlig undskyldning for det meste i dag. Siger ikke at der ikke er hold i noget af det, men egen erfaring fortæller det ikke er hele historien :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DPedersen - 01/09-2019 22:30 01/09-2019 22:30
Indlægget er rettet 01/09-2019 22:34 01/09-2019 22:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tilføjelse; Ved godt der snakkes om mikrogeophagus altispinosus og ikke Mikrogeophagus ramirezi, men argumenterne er de samme.

BTW til trådstarter:
Eksternt link https://www.seriouslyfish.com/species/mikrogeophagus-altispinosus...

Akvariestørrelse?
"... an aquarium with a base measuring at least 90 * 45 cm or equivalent is recommended."

Har du sand i akvariet?
"The most essential addition is a soft, sandy substrate so that the fish can browse naturally (see ‘Diet’). Coarser options such as gravel or small pebbles can inhibit feeding, damage gill filaments and even be ingested with the potential of internal damage or blockages."

Du skifter for meget vand af gangen:
"Filtration, or at least water flow, should not be excessive and very large water changes are best avoided with regular changes of 10-15% recommended."

Er akvariet nyt?
"This species should never be added to new or otherwise biologically immature aquaria. When conditions deteriorate it becomes susceptible to a condition similar to that referred to as head and lateral line erosion or hole-in the-head in other species which initially manifests itself as small pits formed by eroding flesh around the head and lateral line pores."

"Despite normally being sold as such M. altispinosus is not recommended for the general community aquarium since it requires pristine water quality and is a poor competitor "

Der er mange ting at undersøge som mulighed udover vandet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger jacob - 06/09-2019 07:15 06/09-2019 07:15
Min pointe var såmænd bare at jeg ikke tænker at det er vandværdierne som er årsag til de problemer som trådstarter oplever. Som du selv.nævner i dit andet indlæg så er årsager som indretning, filtrering, vandskifte osv langt mere sandsynlige tænker jeg.

I øvrigt så er der tale om en art og ikke nogen race...

Annoncører
Annoncører