Tjah så skete det, jeg blev beordret til at starte på saltvand af kæresten

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 3403

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Brian C - 17/09-2007 11:21 17/09-2007 11:21
Ja som overskriften siger blev jeg beordret til at drosle ned på ferskvand for at starte seriøst op på saltvand, og så skal man jo høre efter :e
jeg kan absolut ikke forestille mig det har noget at gøre med det taktisk korrekte træk, at slæbe hende med i en saltvandsbiks med alle de flotte fisk :e

det var i øvrigt ret underholdende, for hun kom med følgende kommentarer
"der findes ingen fisk der er så blå" sagt om et billede af en Scianochromis fryeri, "400 KRONER, det vil jeg ¤%&@ ikke gi for en fisk" og "neeeej hvor er den flot, jeg synes vi skal starte saltvand op" alle tre udtalt inden for 5 minutter :e
men for lige at holde de værste abstinenser i ro, har jeg lavet mig et lille nanoreef, med en enkelt dannebrogsreje og to blåringende eremitkrebs, den ene noget nær fuldvoksen den anden bitte lille :)

derudover er jeg begyndt at gøre et 200 liters klart også

Brian

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger freddie (Inaktiv) - 17/09-2007 12:03 17/09-2007 12:03
hehe min kæreste var også godt tilfreds da jeg skiftede til saltvand - hun er dog knap så begejstret over mine planer om en akvariekælder når jeg engang får en kælder hehe :e
Held og lykke med det og husk at fyre en masse billeder af under det hele :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Brian C - 17/09-2007 12:36 17/09-2007 12:36
jep skal nok skyde nogle billeder, så er det jo meget passende man også lige har fået et nyt kamera :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Gibson - 17/09-2007 12:56 17/09-2007 12:56
Hej Brian,

Velkommen til saltvandsverdenen, og det bedste man kan gøre er altid at få kæresten/konen/manden til at foreslå saltvand. Så kan man jo altid senere sige at det var deres eget forslag :e

Hvad har du tænkt på af teknik til dit 200L ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger christiantt (Inaktiv) - 17/09-2007 13:03 17/09-2007 13:03
Men det er også altid et godt træk at tage ens kæreste med hen til et sted hvor der både er ferskvand og saltvandsakvariet, så skal hun nok blive overtalt. Min kærste blev også overtalt efter et besøg i Bonnie i Viborg :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Jesper B (Inaktiv) - 17/09-2007 15:48 17/09-2007 15:48
Jeg tror os min kæreste er godt tilfreds med vores saltvandsbalje istedet for det tidligere scalare akvarie

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jerslev (Slettet) - 17/09-2007 19:50 17/09-2007 19:50
velkommen i klubben
Håber også de er tilfredse, når regningerne begynder at strømme ind.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Brian C - 17/09-2007 21:32 17/09-2007 21:32
Tak tak alle sammen

Mht teknik, så har jeg tænkt mig at gøre det lidt "simpelt" i starten dog med mulighed for udbygning,
jeg har tænkt mig at læsse en 20-25 kg levende sten, en skummer og noget godt lys, T5 eller Hqi

mht Hqi er jeg i tvivl om hvilken str. og model jeg skal gå efter hvor mange watt, og hvor mange Hqi rør
når akvariet er 100x50x40 (LxBxH)

Akvariet er udstyret med et lille overløb med ét hul på 34mm, jeg har dog valgt at lukke hullet,
overløbet er efter min mening for højt da vandet skal næste helt op til kanten for at kunne løbe uhindret
da der desuuden er alt for lidt plads har jeg valgt at jeg vil fjerne det lille kammer for at gøre det større med plads til en lidt større og bedre skummer en den miniflotor jeg har nu
spørgsmålet er bare hvorstort skal jeg lave det i et akvarie med ovenstående mål?

er der andet teknik, der ville være fornuftigt at anskaffe her i begyndelsen, ud over saltmåler, testsæt o.lign?

Bare rolig Jerslev, jeg har forberedt hende... grundigt

Brian

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Tullemor (Slettet) - 17/09-2007 21:34 17/09-2007 21:34
Jammen altså saltvandsfisk er jo s.... flotte. Koralrev og levende sten med stimer af spraglede småfisk og en enkelt muræne eller haj, for at gøre kærestens rovfiskehobby ære i det fælles projekt....

Indrømmer blankt at jeg ser skævt til en vis cichla monoculus, som ynder at stå i sin balje lige bag min kontorstol og nedstirre mig :x

Indrømmer også at der synes at være en overvægt af "jeg er fiskeinteresseret, det er min kæreste ikke" i disse akvariefora.

Tjah, så er jeg bare anderledes....for jeg har væres fascineret af skabninger med finner og gæller siden jeg var bittelille. Det gør vel ikke noget at være fælles om interessen for akvariefisk :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Gibson - 17/09-2007 21:40 17/09-2007 21:40
17/09-2007 21:32 - Brian C skrev :

mht Hqi er jeg i tvivl om hvilken str. og model jeg skal gå efter hvor mange watt, og hvor mange Hqi rør
når akvariet er 100x50x40 (LxBxH)

150W HQI burde være rigeligt

spørgsmålet er bare hvorstort skal jeg lave det i et akvarie med ovenstående mål?

Sålænge der er plads til skummeret i overløbet så burde det være fint

er der andet teknik, der ville være fornuftigt at anskaffe her i begyndelsen, ud over saltmåler, testsæt o.lign?

Nej, det er nok til at starte op. Så kan du jo altid eksperimentere senere. Der findes mange sjove ting man kan købe men som ikke er nødvendige.

Du kommer nok ikke uden at skulle købe nogle sporestoffer :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Brian C - 17/09-2007 23:10 17/09-2007 23:10
hvad ville være en fornuftig skummer, den aquamedic mini/midiflotor 200 er jeg ikke tilfreds med, den er svær at få til at køre ordentligt

jamen jeg er skam også klar på at skulle ud og investere i grej til koraller og anemoner, da jeg helt klart vil have klovnefisk,

og måske lige en enkelt lille haj, jeg må indrømme der var godt nok dømt kærlighed ved både første og andet blik, da jeg besøgte aquastyle i Esbjerg i lørdags, en lille bitte og meget ahrem nuttet haj, og den skønneste leopardmuræne, man er vel ikke rovfiskentusiast for ingenting :e :e :e :e

ej indtil videre går drømmen i retning af Klovnefisk, og andre af de sjove småfisk, måske lige en enkelt dragefisk, efter at jeg har set at man godt kan overleve at blive stukket

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Gibson - 17/09-2007 23:20 17/09-2007 23:20
Køb en motorskummer, nogle af mærkerne skal man ikke justere ret tit.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Brian C - 18/09-2007 00:19 18/09-2007 00:19
Gibson, jeg er godt klar over du er lidt inhabil, :)
men er der nogen mærker modeller der kan anbefales, jeg vil gerne have noget der bare funker, hvis jeg alligevel skal ud og bruge penge

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger freddie (Inaktiv) - 18/09-2007 07:50 18/09-2007 07:50
schuran skummere skulle være gode :) - men de er vist ikke blandt de billigste
Har selv en red sea skummer i mit max akvarie, og synes egentlig at den kører fint. justerer sjældent på den.
Der findes sikkert tons af andre mærker, men jeg er stadig ny i faget hehe.....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger chris2500dk (Inaktiv) - 18/09-2007 08:00 18/09-2007 08:00
En enkelt 150W HQI får nok svært ved at dække det hele, og hvis akvariet har en midtersprods får du en ret tydelig skygge ned igennem akvariet. 4x39W T5 burde også være rigelig belysning, så længe du får sikret dig at du har ordentlige reflektorer på, en på hvert rør.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Gibson - 18/09-2007 08:13 18/09-2007 08:13
18/09-2007 00:19 - Brian C skrev :
Gibson, jeg er godt klar over du er lidt inhabil, :)
men er der nogen mærker modeller der kan anbefales, jeg vil gerne have noget der bare funker, hvis jeg alligevel skal ud og bruge penge

Det er rigtigt jeg er inhabil. Jeg er inhabil vedr. skummere når jeg udtaler mig om tunze, red sea, schuran, h&s, ati, deltec, aquarium systems, grotech, hydor, ruwal og aqua medic.

Den skummer jeg er rigtig vild med for tiden er Red Sea Prizm Deluxe:

Eksternt link http://redseafish.com/Product.asp?dir=&catid=98&subID=34&proID=12...

Ingen indstilling, kan bruges med eller uden overløb, fylder ikke noget (den er meget mindre (fladere) end den ser ud.

Den kan købes/bestilles hos RibeZoo, Ækvator, Petsupply, Saltvandfyn, korallen, klovnfisken, planteimporten, Styr på Dyr og mange flere.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Gibson - 18/09-2007 08:14 18/09-2007 08:14
18/09-2007 08:00 - Chris2500dk skrev :
En enkelt 150W HQI får nok svært ved at dække det hele, og hvis akvariet har en midtersprods får du en ret tydelig skygge ned igennem akvariet. 4x39W T5 burde også være rigelig belysning, så længe du får sikret dig at du har ordentlige reflektorer på, en på hvert rør.

Jeg har et 220L med lignenden mål. Her passser min 150W perfekt :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger jan (Inaktiv) - 18/09-2007 17:51 18/09-2007 17:51
Den skummer er jeg helt vild med.

Tynd, effektiv og med et lille smart rør som overløb.

Mvh
Jan

Annoncører
Annoncører