Nybegynderspørgsmål, saltvand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 3162

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
ajers - 13/09-2007 11:35 13/09-2007 11:35
Hej Alle,

Jeg er nybegynder på saltvandsområdet. Jeg har haft akvarie i mange år, og overvejer at skifte det til saltvand nu. Jeg har spurgt i en dyrehandel, og han fortalte mig lidt om sump osv. Jeg har mit akvarie i stuen, er meget kræsen med hvordan det passer ind, fugt osv. Kan man på nogen undgå en et sump som måske kunne danne lidt fugt og træls luft i stuen?

Kan jeg bare lave mit normale akvarie om, hvilket står på et akvarie bord, men skabe/skuffer under, og dermed ikke meget plads til evt. sump osv.

Er der andre fif og ting jeg skal være opmærksom på?

/Anders

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jerslev (Slettet) - 13/09-2007 11:50 13/09-2007 11:50
Du kan godt undvære en sump. Så skal du blot indbygge et indvendigt overløb i et hjørne af akvariet, hvori der skql være plads til en skummer samt en returpumpe. Ovwerløbets funktion er at overfladevandet, hvor alle proteinerne ligger, føres til overløbet, hvor skummeren fjerner dem, hvorefter returpumpen pumper vandet tilbage - et såkaldt lukket kredsløb

Der er flere måder at lave dette overløb på - søg på denne sider eller på saltvandsforum.dk - så bliver du inspireret.

Jeg har i to år kun haft indre overløb , og det kan fungere, men det optager jo plads i akvariet - mange kører uden den udvendige sump - har do i mit nye akvarieum lavet sump - deter noget mere besværligt og bekosteligt - men også bedre.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
ajers - 13/09-2007 12:02 13/09-2007 12:02
Mange tak for svar. Men hvordan er det med fugt i rummet når man har sump?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger leifkrarup (Inaktiv) - 13/09-2007 12:59 13/09-2007 12:59
Sumpen kan du jo bare lukke med akryl eller glas. Der er værre med akvariet som helst skal være uden glas fordi glasset svækker lyset. Hvis du kun vil holde fisk samt koraller og dyr som ikke har behov for meget lys kan du jo også benytte dæksglas her og du vil have samme forhold som du har nu med dit ferskvand.
Jeg er også relativt nybegynder ...så tag mit svar med et gran salt ;)

Venlig hilsen
Leif

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Esben - 13/09-2007 15:04 13/09-2007 15:04

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
odensesaltvandscenter - 13/09-2007 16:19 13/09-2007 16:19
hej min efaring er at en sump kun er til skade , den løfte højde der kommer, får de fleste pumper til at snakke for ikke at sige råbe .
det er også helt galt først at fange proteinerne og så lad dem komme i kontakt med den minste form for biologisk filter inden de kommer i skummeren .
hvis du laver finder et lille skab du kan stille hved siden af dit akvarie kan du stille skummer spandpumpe og lig teknik der .
det er en teknik jeg har anbefalet og brugt i masser tilfælde og har virket fint op til 4000l akvarier .
god arbeds lyst alex

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Esben - 13/09-2007 16:50 13/09-2007 16:50
#6 Sumpen er i de fleste tilfælde et sted, hvor at man kan gemme noget af alt den grimme teknik væk, som skummer, kalkreaktor mv. Det er det eneste som jeg bruger mine sumpe til, samt opbevaring af ekstra levende sten.

Et spandfilter er jeg nu ikke så tosset med at bruge. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Thomas Og Kia (Inaktiv) - 13/09-2007 17:32 13/09-2007 17:32
Hej Ajers

Vil helt klart anbefale en sump, har et akvarie uden sump og der er ikke mange udbygnings muligheder, så vil helt klart anbefale dig at lave en lille en, den behøver jo ikke være særlig stor, bare der kan stå lidt forskelligeting i.
og du kan jo få den lavet i special mål, så det med dit skab det er ikke noget problem, har set nogen som har dem i deres akvastabil borde.

så bare på med vanten og få hældt det drikkevand ud og få noget ordenligt vand i den balje, nemlig Saltvand!
"Der er en grund til at tåre er saltvand"

Mvh.
Thomas

Annoncører
Annoncører