Nybegynderspørgsmål, saltvand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 3162

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
ajers - 13/09-2007 11:35 13/09-2007 11:35
Hej Alle,

Jeg er nybegynder på saltvandsområdet. Jeg har haft akvarie i mange år, og overvejer at skifte det til saltvand nu. Jeg har spurgt i en dyrehandel, og han fortalte mig lidt om sump osv. Jeg har mit akvarie i stuen, er meget kræsen med hvordan det passer ind, fugt osv. Kan man på nogen undgå en et sump som måske kunne danne lidt fugt og træls luft i stuen?

Kan jeg bare lave mit normale akvarie om, hvilket står på et akvarie bord, men skabe/skuffer under, og dermed ikke meget plads til evt. sump osv.

Er der andre fif og ting jeg skal være opmærksom på?

/Anders

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jerslev (Slettet) - 13/09-2007 11:50 13/09-2007 11:50
Du kan godt undvære en sump. Så skal du blot indbygge et indvendigt overløb i et hjørne af akvariet, hvori der skql være plads til en skummer samt en returpumpe. Ovwerløbets funktion er at overfladevandet, hvor alle proteinerne ligger, føres til overløbet, hvor skummeren fjerner dem, hvorefter returpumpen pumper vandet tilbage - et såkaldt lukket kredsløb

Der er flere måder at lave dette overløb på - søg på denne sider eller på saltvandsforum.dk - så bliver du inspireret.

Jeg har i to år kun haft indre overløb , og det kan fungere, men det optager jo plads i akvariet - mange kører uden den udvendige sump - har do i mit nye akvarieum lavet sump - deter noget mere besværligt og bekosteligt - men også bedre.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
ajers - 13/09-2007 12:02 13/09-2007 12:02
Mange tak for svar. Men hvordan er det med fugt i rummet når man har sump?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4