Opstart

Postet under : Saltvandssiden.dk - Fisk
Visninger : 2410

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
FerrariFisk - 17/08-2007 22:38 17/08-2007 22:38
Halløj

Jeg har gået og tænkt på om et lille saltvandsakvarie kunne være noget for mig. Jeg havde tænkt mig et akvarie på 60-70 liter, da jeg nemlig ikke rigtigt har plads til noget større.
- I den forbindelse ville jeg gerne høre jer om mængden af de forskellige \"levende\" ting man kan have i sådan et. Jeg har allerede læst en hel del rundt omkring på nettet, men er stadigt i tvivl om hvor meget koral/anemone-værk man kan proppe i et akvarie på den størrelse. Samtidigt ville jeg høre jer om i kender nogle fisk og krabber/rejer som kan gå i et akvarie på den størrelse, men som samtidigt har en \"funktion\" (ved ikke rigtigt hvordan jeg skal sige det..).

Min bror havde et saltvand på ca 325 liter tror jeg, og i det havde han bla. en pudse-reje og klovnefisk. - Jeg fremhæver disse fordi jeg især godt kan lide fisk/dyr som ligesom \"blander\" sig med andre organismer/ting i akvariet. Jeg har f.eks. hørt om en fisk som samarbejder med rejer i huler?? Hvis i forstår hvad jeg mener, ville jeg meget gerne have "serveret" et par navne at læse om. Derudover ville jeg lige høre om det på nogen måde er muligt at lave noget opdræt på nogle fisk i så lille et akvarie?? - Hvis - ville jeg meget gerne bede om et par navne.

Håber meget på svar!

Mvh,
Rasmus

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Esben - 17/08-2007 22:42 17/08-2007 22:42
Personlig synes jeg ikke at du skal starte noget op under 100 l. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
FerrariFisk - 17/08-2007 22:47 17/08-2007 22:47
Sorry, men kan ikke rigtigt se at det har noget med mit indlæg at gøre? - Jeg misforstår måske noget?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chris2500dk (Inaktiv) - 17/08-2007 22:53 17/08-2007 22:53
Eksternt link http://www.saltvandssiden.dk/arter/vis/123/

De her små farverige gobier lever i par sammen med en reje. Det burde da leve op til dine kriterier :)

Der er flere andre gobier der lever sammen med rejer på samme måde, prøv at kigge i artsbeskrivelserne under kutlinger/gobier.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger silas (Inaktiv) - 17/08-2007 23:04 17/08-2007 23:04
glem alt om opdræt af saltvandsfisk .. det er for svært desværre.
du kan sagtens starte et op i den størrelse kig f.eks på mit inde under akvarierne og få lidt inspiration . :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
FerrariFisk - 17/08-2007 23:13 17/08-2007 23:13
Mange tak for svarene Chris og Silas.

Jeg vil især kigge lidt nærmere på de gobier der! - Og har droppet tanken om opdræt efter lidt gennemlæsning på siden :)

- Jeg har fået læst en hel del siden jeg postede dette indlæg(oprindeligt på akvariesiden.dk), og er begyndt at hælde lidt til ideen om et akvarie uden fisk overhovedet. Dog vil jeg meget gerne have en anemone. Jeg har kigget lidt på arterne Heteractis magnifica, Stichodactyla gigantea,og Stichodactyla mertensii da jeg kan se at klovnfisken Amphiprion ocellaris især godt kan lide disse (hvis jeg engang alligevel skulle få lyst til at have fisk) - Ville en af disse anemoner kunne gå i et akvarie på den størrelse?

-Derudover ville jeg meget gerne høre hvilke typer koraller i ville foreslå? - Har ikke helt styr på om valget af koraller er ligemeget (eller nogenlunde som valg af planter i ferskvand), men hvis i har nogle specielle navne jeg bør kigge på ville det være dejligt!

-Sorry, hvis indlægget så småt begynder at bevæge sig ud af fiske-topic.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger silas (Inaktiv) - 17/08-2007 23:28 17/08-2007 23:28
men hvorfor dog ikke have fisk .. ? nu harjeg personligt ikke haft fisk i flere måneder og det er ærligtalt røvkedelig :D .. valget af koraller er ikke ligemeget du bliver nødtil lige at finde ud af hvilket lys u vil bruge så vil jeg sige vi kan rådgive dig lidt mere.

jeg tror detesben mener er at det er en del lettere at have med at gøre hvis du kommer op over de 100 liter .

Annoncører
Annoncører