Krisehjælp - koraldød

Postet under : Saltvandssiden.dk - Andre koraller
Visninger : 2077

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Janne (Inaktiv) - 09/08-2007 18:24 09/08-2007 18:24
Åh altså.... To af mine koraller er ved at stille træskoene, og jeg rejser på ferie i morgen x(

Her er hvad der er gået forud:
I går aftes skiftede jeg vand, ca 25 %. I den forbindelse stod de over vand i et kvarters tid. Det har de gjort før uden problemer.
Temperaturen er lidt høj, 29 grader. Det har den også været før, uden problemer. Jeg har ikke mulighed for køling, så jeg har lige slukket lyset.

Min hystrix blev hvid i spidserne allerede sent i går aftes. I dag har det bredt sig ned af grenene.
Min lilla Montipora (som ellers trives, og som jeg er så glad for) har fået nogle grønligtbrune områder, som ser ud til at slime ret meget.
Alle de andre koraller ser fine ud.

Hvad sker der? Stress, p gr af en kombination af høje temperaturer og vandskiftet? Forbrændinger p gr af det renere vand, der lader mere UV-lys komme ned til korallerne (de to angrebne koraller er nogle af dem der står tættest på HQI'en)?

Hvad kan jeg mon forvente at komme hjem til? To døde koraller? En masse døde koraller? Det er jo desværre temmelig begrænset, hvad jeg kan nå at gøre :(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Esben - 09/08-2007 21:17 09/08-2007 21:17
Jeg vil brække det døde af, og så se om den ikke kommer. og evt. lave en aflægger af et af de raske stykker.

Jeg tror at det er pga. stress at den ser sådan ud :(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 09/08-2007 23:51 09/08-2007 23:51
Jeg har lige kigget til dem - har haft travlt med at pakke og instruere katte-/akvariepasser - og det ser i det mindste ud til, at hystrixen ikke er blevet mere hvid. Resten af korallen ser også sund nok ud.

Den lilla Montipora synes jeg ser mere tvivlsom ud :( . Hvis den ikke ser bedre ud i morgen, tror jeg at jeg smider den ud, tænk nu hvis det alligevel var smitsomt. Jeg kan ikke nå at fragmentere den x( . Den er også pladeformet, og det "dårlige" sidder i midten og på den ene side. Der er ikke ret meget at fragge... Øvøvøv! Jeg er (eller jeg skulle måske snarere sige var) rigtig glad for den koral. En hystrix kan man altid få en ny af....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Esben - 10/08-2007 00:00 10/08-2007 00:00
Jeg tror ikke at det er smitsomt. Jeg vil lade den blive i akvariet og håbe på at den kommer sig.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Janne (Inaktiv) - 10/08-2007 00:22 10/08-2007 00:22
Ok, det vil jeg prøve, hvis ikke det ser helt håbløst ud i morgen. Den er så fin, at jeg heller ikke er meget for at vippe den ud.

Jeg skal nok fortælle, hvordan det gik med dem, når jeg vender hjem fra ferie!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger freddie (Inaktiv) - 10/08-2007 06:09 10/08-2007 06:09
Held og lykke med dem - ikke noget der er mere træls end koraller der kradser af :|

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Hvam - 14/08-2007 09:06 14/08-2007 09:06
Det kunne værer RTN og det kan smitte, men så er det nok i dit vand allerade.
Prøv at knække det døde af og se som Esben skriver.
Jeg fik 6 -7 døde sten koraller men det hjalp med en Tunze 6060 mere i baljen så nu trivers det igen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Gambi (Inaktiv) - 14/08-2007 11:54 14/08-2007 11:54
hvad er RTN ????

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Hvam - 14/08-2007 12:21 14/08-2007 12:21
RTN er en forkortelse for Rapid Tissure Necrosis = Hurtigt vævs forfald
og er et bakterieangreb.

Man ved ikke meget om den, hvorfor, hvordan det kommer eller om det er det hele tiden, nogle mener det oftes rammer svækket koraller, hvis der er ændret i akvariets vandværdiger eller manglende cirkulation.
Det kan måske også komme med et fragment!

Jeg mener også der er noget som hedder STN som bare går meget langsommer.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Janne (Inaktiv) - 17/08-2007 18:01 17/08-2007 18:01
Update på korallerne: Min fine Montipora er helt bleg. Den ser dog ikke ud til at have mistet vævet, så der er lidt håb trods alt. Min hystrix har stadig hvide spidser, men ser ellers helt fin ud. Den skal nok klare sig. Ingen andre koraller ser ud til at være angrebet, så det har nok bare været stress.

Jeg satte tænd/slukuret til at give kun 5 timers lys om dagen mens jeg var væk, for at akvariet ikke skulle koge over. Det har fået min Fungia til at kravle helt hen i den modsatte ende af akvariet, over sten og det hele. Fantastisk, som den er terrængående!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Esben - 17/08-2007 19:00 17/08-2007 19:00
Det skal nok blive fint igen :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger silas (Inaktiv) - 17/08-2007 23:02 17/08-2007 23:02
kan fungia røre på sig ? :/ troede bare det var en klump kalcium med hud :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Janne (Inaktiv) - 18/08-2007 00:06 18/08-2007 00:06
Fungia er skam en i meget høj grad mobil koral! Min vader rundt, næsten lige så slem som en anemone. Dog er den (heldighvis!) endnu blevet nede på bunden. De skulle også være i stand til at klatre :o . Min er endnu kun kravlet over en ret lille sten....

Annoncører
Annoncører