Lav dine egne levende sten

Postet under : Saltvandssiden.dk - Gør det selv
Visninger : 5564

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Esben - 06/06-2007 22:29 06/06-2007 22:29
Her er vist hvordan at man kan lave sine egne levende sten.

Idéen er god, selvom at jeg nu ikke synes at han er sluppet super heldigt fra den søjle ;)

Eksternt link http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1094...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jan (Inaktiv) - 07/06-2007 08:52 07/06-2007 08:52
Lool, nej ikke helt - men det er der ingen der kan se om 10-20 år :e ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger freddie (Inaktiv) - 07/06-2007 10:22 07/06-2007 10:22
den ligner et piedestal til en bregne :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger HenrikSkov (Inaktiv) - 07/06-2007 12:31 07/06-2007 12:31
Jeg er selv igang med at forsøge at lave sten som de snakker om i den tråd. Hele tråeden er på over 120 sider, men der er rigtig mange gode tips. Jeg har lavet lidt forskellige prøver og når jeg så synes jeg har et godt resultat vil jeg forsøge at lave noget større og mere brugbart til baljen. Ikke mindst elsker jeg DIY, så selvom det aldrig lykkes er det sjovt at rode med alligevel. :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Esben - 07/06-2007 15:13 07/06-2007 15:13
Du må meget gerne tage nogle billeder. Jeg har købt fittings ind til samme system, men har ikke fået taget mig sammen til at rode med det endnu ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger thyme (Inaktiv) - 06/09-2007 23:26 06/09-2007 23:26
Hvordan er det gået med de hjemmelavede sten?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Esben - 06/09-2007 23:26 06/09-2007 23:26
Ja dem er jeg også lidt nysgerrige efter at se :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Jesper B (Inaktiv) - 06/09-2007 23:32 06/09-2007 23:32
De nederste på side 24 er da helt ok

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger pcr (Inaktiv) - 23/09-2010 13:38 23/09-2010 13:38
hvordan kommer der liv i de sten man selv laver?
kommer det af sig selv eller skal man tilføre nogen bakterier?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/09-2010 14:59 23/09-2010 14:59
Det kommer af sig selv. Præcis som i de døde LS.

Hjemmelavede LS er slet ikke så gode som dem naturen har produceret.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 23/09-2010 15:40 23/09-2010 15:40
#10, her holder jeg ikke HELT med, men næsten.
Visse sten man kan købe er mega kompakte og her tror jeg at at hjemmelavede sten har kapacitet til at blive mindst lige så gode eller endda bedre.
Ud over dette mener jeg generelt at folk har for mange LS i deres baljer så om man har nogle flotte hjemmelavede der er værdiløse skader ikke. Et 58 liters akvarium har ikke et bohov for LS, ud over et sted at montere sine koraller på. (blot for at sætte en streg i sandet)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/09-2010 16:42 23/09-2010 16:42
Stockholm Saltvand skrev :
Et 58 liters akvarium har ikke et bohov for LS, ud over et sted at montere sine koraller på. (blot for at sætte en streg i sandet)

Hvad basere du det på?

Mange af de billige LS man kan købe fra østen er blot kunstigt lavede som smides i havet i et års tid, fiskes op igen og sendes til vesten.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 23/09-2010 18:38 23/09-2010 18:38
Anders du er sååå keedelig. Havde vel håbet på lidt liv herinde, men det er vel ikke for sent endnu.

Jeg siger ikke at jeg ville starte et 58 liters uden LS! (jeg ville jo aldrig starte et 58 liters)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/09-2010 18:40 23/09-2010 18:40
Hehe..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger pcr (Inaktiv) - 23/09-2010 19:48 23/09-2010 19:48
Indlægget er rettet 23/09-2010 19:53 23/09-2010 19:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jamen jeh kan da se en stor økonomisk fordel i at lave sine sten selv.
hvis man feks skal ud og købe 30 kg LS kan man nemt komme af med 1900kr. samme mængde kan man selv lave for ca 500kr og 5 timers arbejde... og hvis man er kreativ nok kan man jo godt få dem til at se rigtig godt og og få lavet nogen med en masse små huller i så de ikke bliver så kompakte.

hvorfor kommer man salt i sin sand/grus+ cement blanding? er det udelukkende for at lave lufthuller i stenene når de har stået i vandet i x antal dage/uger?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/09-2010 20:06 23/09-2010 20:06
pcr skrev :
hvorfor kommer man salt i sin sand/grus+ cement blanding? er det udelukkende for at lave lufthuller i stenene når de har stået i vandet i x antal dage/uger?

Præcis!

Men lige meget hvor meget man prøver bliver de aldrig så porøse som ægte sten. Men der kommer selvfølgelig en miljøfaktor ind, da hjemmelavede sten ikke berører de naturlige rev.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger pcr (Inaktiv) - 23/09-2010 23:13 23/09-2010 23:13
ok.......... tror jeg prøver at lave en røvfuld sten selv her i løbet af næste uge.. jeg har 2 slags grus/sand hjemme.
begge er coralgrus/sand med henholdsvis kornstr. 0,5-1mm og 1,5-3mm mener jeg den hedder. salt har jeg 22 kg af, og cement står der 25kg af ude i carporten :)

skal nok prøve om jeg kan få lavet en ordenlig beskrivelse af forløbet efterhånden som der skrider frem.

jeg ser en del fordele ved at lave stenene selv, når man tænker på indretning af akvariet. ved at lave dem selv kan man , hvis man er lidt kreativ og tålmodig nok få lavet sine sten så man kan bygge returløbet / -ende ind i stenene så de ikke er synlige, og hvis man virkelig lægger tid, matematik og energi i det, kan man designe dem til at give en rigtig god cirkulation i akvariet...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 24/09-2010 00:06 24/09-2010 00:06
OK diskutionen drejede, hvilket jeg er MEGET glad for, ser meget frem til resultatet PCR!

I et 58 liters akvarie mener jeg som de fleste ved, at man ikke skal have fisk i, derfor har man ikke rigtig behov for en skummer eller andre filtre da systemerne jo er opbygget efter man skal bytte 10-20% vand om ugen, derfor min lidt provokerende mening at man ikke skal have LS i 58 liter. MEGA rart at have ligesom en skummer men ikke et must.

Har man en stor balje som jeg, med sump, visse har DSB, ZEO reaktor, LSB nitritfilter, nitratfilter med meget mere ja så er jeg af den overbevisning at man kan spare lidt på sine LS i hovedakvariet, såom man laver noget rigtigt lækkert i rent plastik for at overdrive kommer det ikke at skade systemet...

Tanken fra min side var at skabe en debat og jeg ser virkelig frem til hvad pcr får fabrikeret, lyder som et mega spændende projekt!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger pcr (Inaktiv) - 24/09-2010 14:37 24/09-2010 14:37
haha.. jeg glæder mig i den grad også selv til at se resultatet :)

jeg har lige fundet et par forskellige ting frem jeg kan bruge som skabelon til at modelere stenene op efter så det bliver muligt at lave kanaler til retur vandet inde i dem. der kommer til at være to udgange på retur vandet som begge kommer til at være skjult inde i de levende sten.... hvis det ellers lader sig gøre *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/09-2010 14:57 24/09-2010 14:57
#19 Husk nu at lave hul i returrøret over vandoverfladen, så du ikke får skabt en hæverteffekt ;) Når du altså når så langt.. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Bandage (Inaktiv) - 24/09-2010 15:50 24/09-2010 15:50
Her er lidt info om et produkt der meget gerne skulle komme på market her om ikke så længe.

Jeg er kommet i kontakt med et firma der hedder Dukalege. og de har en hjemmeside hvor de andre mange sjove og spænende ting. Lige pt. har et et produkt der hedder Terraform, som er super til at lave baggrunde i ferskvand akvarie, (jeg er selv igang med at lave baggrunde i deres produkt Terraform,
Men men, jeg ved at de også snart kommer med et andet produkt som virker som de levende sten, noget alla reef-keamik, men dette skal ikke brændes, men bare herde i 6 dage, også er det klar til at komme i akvariet. denne produkter er super nemme at arbejde med, og det er ligesom at lege med ler. Jeg har prøvet at lave ting med begge materialer, og alt har sikkerhedsbrev og har fået topkarreter. (A) hele vejen igennem. men I kan jo selv kigge på deres hjemmeside dukalege.dk eller komme på messe i rødoverhalen. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Bandage (Inaktiv) - 24/09-2010 15:58 24/09-2010 15:58
pcr skrev :
ok.......... tror jeg prøver at lave en røvfuld sten selv her i løbet af næste uge.. jeg har 2 slags grus/sand hjemme.
begge er coralgrus/sand med henholdsvis kornstr. 0,5-1mm og 1,5-3mm mener jeg den hedder. salt har jeg 22 kg af, og cement står der 25kg af ude i carporten :)

skal nok prøve om jeg kan få lavet en ordenlig beskrivelse af forløbet efterhånden som der skrider frem.

jeg ser en del fordele ved at lave stenene selv, når man tænker på indretning af akvariet. ved at lave dem selv kan man , hvis man er lidt kreativ og tålmodig nok få lavet sine sten så man kan bygge returløbet / -ende ind i stenene så de ikke er synlige, og hvis man virkelig lægger tid, matematik og energi i det, kan man designe dem til at give en rigtig god cirkulation i akvariet...

cement kan indeholde stoffer som fiskene bestemt ikke har godt af, jeg snakkede med 3 bygge-vare huse igår, og de sagde alle at bare det sand de havde indeholde giftstoffer, da der var cement i det. så du skal nok lige læse på bagsiden, bare inden du kommer til at slå nogle fisk ihjel. :) husk billeder af det du laver, da det jo altid er godt at se hvad andre kan finde på. :D god arbejdslyst

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger pcr (Inaktiv) - 24/09-2010 16:01 24/09-2010 16:01
AndersGS skrev :
#19 Husk nu at lave hul i returrøret over vandoverfladen, så du ikke får skabt en hæverteffekt ;) Når du altså når så langt.. :P

god point du der har :)

jeg har lige et spørgsmål, når jeg nu får lavet de sten som jeg vil have dem, skal de så brændes? jeg vil jo mene at hvis de bare får lov til at hærde ordenligt op vil cementen i sig selv være stærk nok til at kunne klare at stå under vandet.. er det helt galt?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/09-2010 16:14 24/09-2010 16:14
Tør ikke sige det har aldrig selv ville binde an med det.

Eneste jeg har prøvet er PU-LIM blandet med koralgrus og stykker af LS. Det fungerer også godt, dog mest til baggrund, da det er ret tyndtflydende.

Men der er flere der har forsøgt sig(med blandede resultater) prøv at søg herinde og på saltvandsforum.dk(ved der er et par stykker derinde der har lavet det).

Eller er der jo altid Jens Jørgen Andersen, JJReefs.. Eksternt link http://www.reefs.dk/

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Brian C (Inaktiv) - 24/09-2010 23:02 24/09-2010 23:02
Indlægget er rettet 24/09-2010 23:03 24/09-2010 23:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har valgt at benytte mig af døde levende sten, PU-skum, PU-lim og rev-cement
da jeg ikke har den store fidus til keramik, har hørt om alt for mange der har haft problemer
og så er jeg af den overbevisning, reef keramik, hjemmelavede "levende" sten aldrig bliver så godt som den ægte vare... og de døde sten koster kun det halve pr kg, desuden er de lettere, da de er tørre, så man får endnu mere for sine penge, og de falder hurtigere ind i indretningen end nogen kunstige ting jeg har set, og det gælder osse JJ keramik, som jeg personligt finder direkte grimt, men det er min personlige smag :)
søjlen kan ses i min "praletråd" på saltvandsforum, bare klik på linket nederst i min signatur

Stockholm, vi bliver aldrig enige, for jeg mener helt klart at stenene er en meget stor del af biologien i hovedtanken, idet de tilfører en masse organismer som ellers ikke ville komme
men nu ved jeg godt at du er modstander af ihvertfald de hvide rørorme ;)
men hvad pokker, der er jo heller ingen der siger vi skal være enige, det bliver bare så kedeligt i længden ;)

at man ikke kan have fisk i 54 liter, der er jeg så heller ikke enig, nogle fisk er så små, og så forholdsvis inaktive at de fint kan leve der, men man skal selvfølgelig ikke smide en fløjlsklovn, kirurg eller lign. i

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger pcr (Inaktiv) - 26/09-2010 16:42 26/09-2010 16:42
tja, jeg skulle faktisk have lavet vores havestue færdig idag, men eftersom det har regnet hele dagen gik jeg i krig med nogen LS.....
jeg har taget et par billeder som jeg smider ind i aften hvis jeg kan nå det, ellers kommer de en af de nærmeste dage.
resultatet er blevet ok synes jeg. jeg har ikke satset at de skal se helt naturlige ud, men mere være dekorative, og samtid se ud som noget der godt kunne være i havet. alle sten er lavet så de passer sammen når de skal sættes i akvariet.. glæder mig nu lidt til at se hvordan det kommer til at se ud når de kommer i.....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 26/09-2010 21:03 26/09-2010 21:03
#25, jeg ville som ofte før blot få folk (inklusiv mig selv) til at tænke efter, og gerne starte en debat. Der efter nin mening en forkert myte her i landet (også Sverige) at Saltvand er såååå svært og dyrt, hvilket jeg ikke holder med om i bare 1 sekundt, vist kræves der mere tålmodighed, men generelt er det samme arbejdsbelastning da vi her i 2010 har gode LS, gode skummere osv som hjælper akvariet med at finde sin balance.
Skulle jeg selv bare have plads til et 58 liters (har man plads til 58 tror jeg også man kan finde plads til 130 liter som er passende til fisk også) skulle jeg klart have friske ls fra vestindien, en herlig skummer og formentligt lidt biopellets, for jeg er sq en doven mand der ikke gider bytte/blande 20% vand i ugen.
Skummer, overløb, osmose, LS, BioPellets ect ect er ikke en nødvendighed i et 58 liters, men hvem vil leve uden!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Brian C (Inaktiv) - 26/09-2010 21:16 26/09-2010 21:16
Vi er sådan set enige, ihvertfald i at saltvand ikke behøver at være dyrt eller svært, bare man gider sætte sig lidt ind i hvad man har med at gøre

personligt synes jeg da osse mine ferskvandsakvarier kræver mere "hands on" arbejde end mit saltvand, hvor det meste arbejde blot består i at observere

at jeg skriver at der findes fisk der godt kan trives i et 58 liters, er heller ikke ensbetydende med at det er akvariet for mig, jeg skal ikke under de 600 liter jeg har nu, har da osse et 1460 liters 200*125*60 (L*B*H) på tegnebordet

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger pcr (Inaktiv) - 01/10-2010 09:37 01/10-2010 09:37
de der sten er smidt i "havet" (skraldespanden) de kunne ikke holde :( har købt nogen istedet for.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 01/10-2010 09:57 01/10-2010 09:57
The big blue,,, satans, jeg havde set frem mod nogle gode erfaringer sa jeg selv fundere på at bygge lidt sten....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger pcr (Inaktiv) - 01/10-2010 10:38 01/10-2010 10:38
jeg skal da helt sikkert også prøve igen på et tidspunkt, men nu skal jeg lige have akvariet up and running i første omgang.

Annoncører
Annoncører