Nannostomus marginatus/ dværgblyantsfisk, erfaringer?

Postet under : Akvariesiden.dk - Karpelaks
Visninger : 2869

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Alexander - 29/09-2007 19:57 29/09-2007 19:57
jeg har set denne meget søde fisk, og tænkte, om den kunne gå i mit nye 85L. Kan den/de de? Hvis jeg købte 10, hvilke fisk ville i så anbefale sammen med dem? og hvilke planter? Her er lige lidt information om akvariet: 3 trærødder, Vallisneria, en lavasten og småsten.

Mvh.
Alexander

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Alexander - 29/09-2007 19:57 29/09-2007 19:57
Mvh.
Alexander

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 29/09-2007 22:25 29/09-2007 22:25
Tja - kan da fortælle, at jeg har 13 stk. i et 250 l sammen med 5 N. mortenthaleri, en håndfuld gupser, få formosaer og 1 Nannacara-par, og det fungerer aldeles fortræffeligt.
Det er et meget beplantet akvarium incl. Hornblad i overfladen, især beregnet til de små, som godt kan lide noget buskads at gemme sig i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marya (Inaktiv) - 30/09-2007 08:12 30/09-2007 08:12
Jeg har selv lige fået nogen:-) Jeg har 12 stk. i et 54L sammen med 14 amanorejer og 10 CRS (selv om jeg er lidt i tvivl om hvor mange rejer der har overlevet, de gemmer sig meget) Fiskene er SUPERfine! meget charmerende. De står meget stille i vandet af og til, særligt hvis de lige bliver forskrækkede eller skal se noget an. Men ellers svømmer de ligeså stille rundt og kigger på ting for at finde mad. De kan godt lide at vrikke sig ind mellem en masse tætte planter:-) Og nogle gange går den vilde jagt så når hannerne jagter hinanden. Eller når en han forfølger en hun og prøver at få hende med ned i planterne og ryste lidt...;-)

Som sagt har jeg lige fået dem, så ikke så mange erfaringer, men jeg er rigtig glad for dem. Mht. hvad du kan have sammen med dem så er de meget fredelige. Jeg ville vælger nogle andre rolige fisk, ikke nogle fisk der er alt for lynende hurtige når der fodres. Alle maller og alle de mindre rejearter kan du vel uden problemer have sammen med dem:-) Du kunne vælge at have dværgblyanterne som gruppe/stimefisk og så vælge en pardannende fisk til "resten af pladsen", fx gurami hvis du er til det... kender ikke så mange slags der:-) Og så nogle maller, fx Otocinclus, de er meget søde og fredelige. Og gode algeædere.

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marya (Inaktiv) - 30/09-2007 08:16 30/09-2007 08:16
Flere planter ville nok gøre dine kommende fisk lidt tryggere forresten:-) Mine fisk sover gerne i planterne og er generelt glade for at opholde sig mellem stængler og blade. Du kunne binde nogle flotte store bregner på dine rødder, det ville hjælpe meget. Som forgrundsplante (hvis du er til det) kunne du prøve Pogostemon helferi.

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 30/09-2007 12:29 30/09-2007 12:29
Hej Alexander :-)

Jeg er også så heldig - efter laaaaang tids søgning - endelig at have fået denne smukke fisk. Jeg kan kun bekræfte, hvad Maria skriver .... derudover er det skønne ved denne fisk også, at den ikke er spor bange! Man skal faktisk lige huske at se sig lidt for, når man roder i akvariet - endnu har ingen af mine dværgblyanter direkte 'smagt' på mig, men det har været tæt på - tror bare, det er et spørgsmå om tid :-) Fiskene har en temmelig lille mund, men alligevel er de ikke bange for at prøve kræfter med f.eks. en af de der små pellets - det ser sjovt ud, når de svømmer rundt med sådan en i munden og 'gnufler' af den :-) De svømmer generelt i midten og øverste halvdel (ihvertfald mine), men ved fodringen kommer de over det hele - nipper også foder fra bunden.

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Annoncører
Annoncører