Hvad sker der med mine guppy'er

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 4590

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Hilde - 27/09-2007 18:27 27/09-2007 18:27
Jeg har et 54l akvarie med 8 guppy'er som har boet der i halvanden måned. Nu er mange af dem begyndt at se syge ud. Nogens haler bliver lidt flossede ude i enden, nogen får spidse haler og andre svømmer som om de har bly lod om halen. Hvad kan der være galt, de virker faktisk glade og de spiser som ed skal, men kønne er de godt nok ikke og de ser heller ikke sunde ud, det er også som om nogen af dem midster farven mere og mere. Hvilken sygdom eller hvilke forhold kan gøre dette med/mod mine guppy'er? Vandskift har ikke hjulpet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 27/09-2007 18:32 27/09-2007 18:32
Hvor tit skifter du vand?

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Alexander - 27/09-2007 18:39 27/09-2007 18:39
det er nok nogle indavlede-kultur guppyer

Mvh.
Alexander

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger missguppy (Inaktiv) - 27/09-2007 18:50 27/09-2007 18:50
Hvor står dit akvarie plaseret ????

De bedste hilsner
missguppy

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Hilde - 27/09-2007 18:58 27/09-2007 18:58
Jeg skifter 30l vand om ugen og akvariet står i soveværelset, det får ikke sollys i det det står på samme side som vinduet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger missguppy (Inaktiv) - 27/09-2007 19:05 27/09-2007 19:05
Jeg synes at 30 liter vandskift lyder af meget jeg skifter selv 1/3 del en gang om ugen og renser filteret. Hvorfor jeg spurgte om hvor det står er fordi de nemt kan blive stresset hvis det står hvor der blir gået frem og tilbage.

De bedste hilsner
missguppy

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Hilde - 27/09-2007 20:35 27/09-2007 20:35
De bliver i hvertfald ikke stresset, det kan desværre ikke være det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger lillian53 (Inaktiv) - 27/09-2007 22:08 27/09-2007 22:08
Lyder som det man kalder klisterhale som desværre er meget almindeligt hos guppyer.

Mvh.
Lillian Werliin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jery (Inaktiv) - 27/09-2007 23:40 27/09-2007 23:40
Lyder mærkeligt - 54 l med kun 8 gupser, hvor du skifter 30 l vand om ugen?
Sidst, jeg fyldte et startersæt fra scratch, målte jeg vandmængden; der kom 42 l i.
Med så ringe belastning er det alt rigeligt med en 10-15 l vandskift om ugen. Prøv at komme AquaSafe eller tilsvarende i ved hvert vandskift og undlad at hælde koldt vand i hovedet på gupserne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 28/09-2007 01:25 28/09-2007 01:25
Godt indlæg Alexander
Citat: det er nok nogle indavlede-kultur guppyer
Søløveklap for det.
Og skulle nogen være i tvivl, så er denne del af mit indlæg rygende ironisk..

Du har desværre sygdom i akvariet Hilde, at finnestrålerne skiller er som sådan ikke det store problem, det kunne tyde på dårlig vandkvalitet, men de andre ting du nævner er desværre tydelige tegn på, at der er noget alvorligt galt.
Jeg vil tro, at vi endnu engang har fat i gyrodactolus, det kan du slå op her på siden, og finde en del forslag til at afhjælpe, vandskift, saltkur og akuaSafe, er efter min erfaring ikke en løsning, men det kan du også se hvis du søger.
10-15 L vandskift pr uge burde være nok når akvariet er kørt ind for alvor, det er det ikke endnu, så det gør ikke noget at du skifter en smule mere, mht koldt vand, så bør det altså ikke være et problem, jeg skifter gerne 20 L vand i et 43 L akvarium, med koldt vand lige fra hanen. Dit problem er, at gyrodactolus som regel kun slår ud, når fiskene stresses og vandskift kan resultere i stres, men uanset om dine fisk ser godt ud eller ej, så har du problemet alligevel.
Mit råd vil være hiv de sygest udseende fisk ud, og behandl resten med f.eks gyrodactol, det er ikke en 100 % sikker løsning, men umiddelbart den bedste, hvis du ikke er stemt for den helt sikre, nemlig at starte helt forfra, med fisk der ikke er syge fra begyndelsen.

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Hilde - 28/09-2007 13:01 28/09-2007 13:01
#10 tusind tak for rådene. Jeg vil prøve at følge dem, men tænkte, hvis det er jeg starter forfra sidder sygdommen så i sten og planter og bundlag og venter på de nye fisk der kommer i eller skal der bare nyt frisk vand og nye fisk i og så er det fint?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 28/09-2007 20:40 28/09-2007 20:40
Det korte svar er ja, sygdommen kan sidde i og på alt i akvariet... men gyrodactolus har behov for et værtsdyr, og det skal helst være en levendefødende. Men koger du bundlaget og diverse pynt mallehuler, slotte mv. renser akvariet + de dele der kan tåle det med clorin og skifter 100 % vand.
Og endelig lader akvariet stå uden fisk i 14 dage, så skulle du alt andet lige være 100 % sikker.
Så skal du bare finde en leverandør af fisk der er 100 % sikker på at han ikke har problemet, og det bliver svært, den almindelige akvariehandler er ikke en løsning..
Sorry

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Hilde - 28/09-2007 20:54 28/09-2007 20:54
Nu siger du de mest går efter ungefødende, vil det sige jeg ikke behøver skille mig af med min elskede SAE der går sammen med dem, den har ingen symptomer, på den anden side vil det være træls hvis den alligevel smitter de kommende fisk? Har læst en artikel om sygdommen og der er vist ingen tvivl om det er det jeg har fået.
Det med de 14 dagé du snakker om, er der en speciel grund til det eller er det bare for at få bakterie flora'en kørende igen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 28/09-2007 21:12 28/09-2007 21:12
Siamesisk flyvende ræv sammen med guppyer? Det kan også gi' en del problemer. Specielt med finnerne på guppyerne.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger brib - 28/09-2007 22:10 28/09-2007 22:10
Gyrodactolus er nok kommet for at blive .

For selvom du decinficerer alt i akvariet , så skal der kun en enkelt fisk som er smittet til at du har problemet igen.

Jeg har kæmpet med den lor.. sygdom i årevis og kan kun holde den nede og ikke helt væk .

Dog er den i perioder i ro , men kun indtil jeg tilsætter nye fisk.

Pt. er det nogle måneder siden den gyrodactolus har vist sit grimme ansigt sidst, men i går fik jeg en helt ny stamme og om den er inficeret ved jeg først om noget tid.

Selv de skrappe guppyakvarister i sværvægtsklassen som flemming tilhører løber også af og til ind i gyrodactolus, så man kan ikke gardere sig 100% imod den .

Det mest irriterende ved gyrodactolus er nok at den rammer i flæng . dvs. man flytter 2 friske grupper sammen og pludselig så viser begge grupper tegn på gyrodactolus. Fisk fra samme grupper der ikke er sammenbragt trives derimod i bedste velgående.

Jeg har været turen igennem med gyrotox og brinoverilte, umiddelbart kunne det se ud som om det virker , men alligevel kommer der pludselig et uventet angreb alligevel.

Når man nu ikke kan bekæmpe gyrodactolus helt , kan man da så gøre et forsøg på at leve med den , hvis man altså insisterer på at holde gyrodactolus ramte guppyer. Og her er som nævnt vandforbedringsmidler ala. aquasafe eller hvad produkterne nu hedder, et lille skridt på vejen . Men også filtrering over spaghnum virker forholdsvis hurtigt med at genoprette eventuelle klisterhale ramte fisk .

Yngel som fødes i akvarievand der er filtreret over spaghnum får hos mig , af en eller anden årsag aldrig udbrud af gyrodactolus. Men det ville selvfølgelig være det bedste om man kunne udrydde sygdommen helt .

Gyrodactolus er tilsyneladende et ret stort problem , for der er efterhånden oprettet et utal af tråde om netop klistehaler, og selv var jeg vist blandt de første der skrev om den da siden her, for efterhånden en del år siden startede.

Men dengang vidste jeg ikke hvad gyrodactolus var og hvad den kom af. Og ærgerligt nok er denne pest en af årsagerne til at en ellers skøn fisk har fået et noget dårligt ry, som problemfisk efterhånden.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Hilde - 29/09-2007 00:10 29/09-2007 00:10
Er det alle fisk der kan medbringe denne sygdom eller er det specielt guppy'er eller ungefødende? Jeg har aldrig haft ligende problem i mit andet akvarie og der er skiftet mange fisk i løbet af tiden. Men hvis jeg renser akvariet fuldstændig og kommer f.eks dværg kuglefisk burde jeg vel ikke få problemet igen!?!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 29/09-2007 07:11 29/09-2007 07:11
# 15 vil du da lige holde op med at snakke om min vægt....
Citat : guppyakvarister i sværvægtsklassen

Alle fisk snegle rejer mv kan såvidt jeg ved være smittebærer, så helt sikker bliver du aldrig, men jeg vil aldrig aldrig nogensinde selv forsøge at leve med gyrodactolus, jeg har ikke haft et udbrud i snart 2½ år, og jeg bader hellere hele lortet i brinoverilte 3 dage i træk, hvis det skulle vise sig.
Når jeg siger 14 dage, så mener jeg at have læst et eller andet sted, at omsætningstiden på gyrodactolus er ca. 10 dage, men det er frit efter den gamle computer, så det kan godt være forkert, men er den 10 dage, skulle du være nogenlunde sikker efter 14.

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger brib - 29/09-2007 07:25 29/09-2007 07:25
#17 : Hentydede nu til din viden :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Hilde - 29/09-2007 11:17 29/09-2007 11:17
Det lyder næsten som om det er nemmere bare at købe et nyt 54l's...kan man ikke bare hælde en masse kogende vand udover akvariet, det dør de vel også af og så lade akvariet stå tørt, altså uden noget i, i en uges tid, så er man vel af med dem!?!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger brib - 29/09-2007 11:58 29/09-2007 11:58
Jo hvis du er træt af akvariet , så er en kande kogende vand da den helt sikre løsning .

For chancen for rudesprængning er da så næsten 100% sikker.

Følg nu flemmings råd om hvordan , og lad dig ikke gribe af panik .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Hilde - 29/09-2007 16:09 29/09-2007 16:09
#20 ups, det vidste jeg ikke ville ske. Jeg prøver med clorin så, men tænkte, må min skum baggrund godt få clorin eller opløser det skummet? Og efter akvariet har fået clorin, skal det så bare skylles med vand, tænker bare der må jo ikke være nogen rester tilbage af clorin'en, det er jo nok ikke så sundt for de nye fisk.
Tak for hjælpen til alle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 30/09-2007 00:28 30/09-2007 00:28
Holdt nu lige..... skumbaggrund ?
Er det sådan en hjemmelavet tingest i flamingo eller ?
Hvis det er kan den ikke behandles med clorin, så smelter den vist.....
Hvis nu vi tager det helt langsomt.... så tømmer du akvariet, og vasker det af i clorin, skyl det godt og lad det stå en dags tid eller 2 og dampe af, clor går i forbindelse med luft, stik snuden ned i akvariet, lugter det af clor skyller du det igen.
Alle tingene fra akvariet, der kan tåle det, kan du vaske i samme omgang med clorin, eller koge det er lidt op til temperament, er din baggrund en der hverken kan tåle det ene eller andet, tager du den op og lader den tørre, inden du sætter den i igen.
Ingen panik, og spørg endelig, hvis der er noget du er i tvivl om.

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Hilde - 30/09-2007 01:30 30/09-2007 01:30
Den er ikke hjemmelavet, men det føles bare som en form for skum. Det er noget jeg har købt i en forretning. Men jeg lader den bare tørre og så gør jeg som du ellers har skrevet. Takker

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Hilde - 30/09-2007 18:05 30/09-2007 18:05
Hvorfor er det egentlig nødvendigt at bruge clorin, burde alle bakterier og ligende ikke dø hvis akvariet og den ting tørlægges i 14 dage? Og lige en ting til, du sagde også at akvariet skulle stå uden fisk i et stykke tid, vil det sige der godt må komme vand og planter i eller skal der INTET i, heller ikke vand?

Annoncører
Annoncører