Har brug for hjælp...

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2510

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
gozimza - 25/09-2007 20:54 25/09-2007 20:54
Jeg har i et lille års tid haft et lille 54 Ltr akvarie, men er kommet i besiddelse af et der måler 50*40*100cm...men det er et gammelt akvastabil og nu vil jeg jo være sikke på at jeg får atartet rigtigt op...jeg har gjort det rent med masser af vand men det er vel ikke nok, mit ? er så hvad skal jeg bruge for at få det totalt rent og hvad er nødvendigt af pumpe, varmelegme o.lig for at jeg får et sundt akvarie???jeg er stadig i tvivl hvilke fisk jeg vil have deri så er der nogle forslag er jeg åben for dem....men jeg kan vel stadig betegnes som nybegynder så bær over med mig hvis jeg spørger dumt...

De bedste hilsner
gozimza/Mikkel

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 25/09-2007 21:07 25/09-2007 21:07
Hvad slags fisk har du i din 54 ltr...??

Jeg mener du skal tage det i den række følge at du finder ud af hvad slags fisk/tema du vil have i dit nye akvarie og så købe teknik efter hvad du vælger

mvh.
Bo

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/09-2007 21:10 25/09-2007 21:10
Med mindre akvariet er meget beskidt eller helt fyldt med kalk, er rengøring med rent vand godt nok. Ingen grund til at bruge sæbe eller kemi, hvis skidtet forsvinder uden. Så er der heller ikke risiko for at rester kan skade fisk mv.

Ellers enig med Bo, vælg en overordnet fiskeplan (f eks små fredelige fisk, Malawiciklider, eller noget helt tredje) og vælg teknik derefter.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jansen (Inaktiv) - 25/09-2007 21:14 25/09-2007 21:14
hej velkommen til
kik ind under aktikler der vil du kunne finde det meste af hvad du har brug for.
til dit akvarium kan du bruge salt vand til rengøring og en halv citron til evnt. kalk rester.
så er det bare at huske at tjække at den er tæt inden du putter grus/sand/sten i.

Mvh.
Jan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kac (Inaktiv) - 25/09-2007 21:17 25/09-2007 21:17
hvis det var mig ville jeg finde ud af hvilke fisk der skulle i, det er jo lidt oplagt med noget nemt hvis du ikke er så erfaren, så selvskabsfisk er nok det nemmeste. få købt tekniken finde ud af hvordan det skal side, vælge en masse planter der passer til, få dem plantet og lade akvariet køre i 1-2 måneder hvor det kun drejer sig om planter, det vil sige masser af gødning masser af co2, eventuelt lidt inspiration fra T. Amano. derefter få styr på vandværdierne og stille og roligt tilsætte fisk. sikke en smøre, men det var hvad jeg ville gøre :-)

Mvh.
kac

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kac (Inaktiv) - 25/09-2007 21:20 25/09-2007 21:20
og husk ingen spørgsmål er dumme :-) efter du har gjort det rent, så prøv at fylde det op med vand, lad det stå i et døgn og se om du er tilfreds med resultatet. Og fyr endeligt alle dine spørgsmål af, det er bedre end at gøre noget forkert :-)

Mvh.
kac

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Dixen (Inaktiv) - 25/09-2007 21:32 25/09-2007 21:32
Kig også evt. i FAQ'en for hjælp
Eksternt link http://akvariesiden.dk/faq/index_ny.php

Mvh.
Michael Petersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Villads (Inaktiv) - 25/09-2007 22:06 25/09-2007 22:06
#5 Arhh Klaus - nu glemmer du vist hvordan det er at være nybegynder.
Vente 1 - 2 mdr med fisk og eksperimentere med gødning og co2.
Det er da ikke for begyndere - er det?

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 25/09-2007 22:49 25/09-2007 22:49
Hej
velkommen til siden.
Når akvariet er rent, og prøvet for tæthed, kommer du bundlag i og fylder det halvt op med tempereret vand, (du skal have en 100W. thermostetvarmer i, indstillet på ca 24 gr.) Nu planter du det til og lader det stå nogle dage, du tager så vand fra dit lille akvarie, over i det nye, så skal du have en pumpe/filter, sat til derom senere, så er akvariet klar til enkelte fisk, (ikke for mange i starten)

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kac (Inaktiv) - 26/09-2007 23:01 26/09-2007 23:01
#8 :-) jeg skrev også hvis det var mig og jeg har faktisk mødt nybegyndere, som havde fulgt de råd de fik til punkt og prikke. Men det er godt nok også svært at lade værre med at putte noget deri, altså bare en lille fisk eller 2 :-)

Mvh.
kac

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Villads (Inaktiv) - 27/09-2007 13:45 27/09-2007 13:45
Jow - men skal man så ikke ha' sin rådgiver tæt på så han kan følge med på nært hold? :-)

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger cluedo (Inaktiv) - 27/09-2007 14:32 27/09-2007 14:32
Plante substral i bunden, ville jeg anbefale. Hvis du altså skal ha planter i dit akvarie. Det er nemli meget fustrerende at skulle købe nye planter, fordi de ikke gror. Et råd jeg gerne ville ha haft :-)
-Og Co2 det er et must til planterne.
Det hele er dog kostbart at gå i gang med, men hjemmelavet Co2 fungere fint nok for mig.

Annoncører
Annoncører