Ancistrus par begge døde :(

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 2833

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Christel - 20/09-2007 12:55 20/09-2007 12:55
Jeg har for nylig overtaget et par brugte akvarier. Det ene var et 54 liters som var kraftigt overbefolket af Platyer og Kileplet Barber. Der var også et par Ancistrus sp. på ca 8 - 10 cm. Dem flyttede jeg over i et andet akvarie, hvor jeg fortrinsvis har rejer, men også en stime neon. Resten af fiskene fra det overbefolkede akvarie blev fordelt på to andre.

Dagen efter flyningen døde hunnen af Ancistrus parret, efter en mystisk adfærd hvor hun svømmede ekstremt hurtigt rundt, ramlede ind i glasset osv. Næste dag skete det samme med hannen.
Nu er mine neon også begyndt at dø - har fundet to døde i dag.

Hvad gør jeg? Det jeg er mest bange for er at sygdommen spredes til rejerne, men jeg ved slet ikke om fisk og rejer kan smitte hinanden? Der er Red Cherry, Amano og Atya gabonensis i det pågældende akvarie.

De andre fisk fra det 54 liters lever i bedste velgående, og viser ingen tegn på sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger drafter (Inaktiv) - 20/09-2007 16:25 20/09-2007 16:25
Jeg har hørt at Ancistrus maller er meget såbar overfor vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 20/09-2007 18:10 20/09-2007 18:10
Normalt "springer" sygdomme ikke rejer og fisk imellem. Faktisk har jeg aldrig hørt om det, men det behøver jo ikke betyde, at det ikke kan ske. ;)
Ancistrusserne undrer jeg mig lidt over. Min erfaring er, at når de er over 6-8 cm er de stort set umulige at få slået ihjel.
Men igen - måske ved jeg bare ikke nok...

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bilbobassen (Inaktiv) - 21/09-2007 08:02 21/09-2007 08:02
Hej

Hvis vandværdierne har været meget dårlige i det gamle akvarium, og du har flyttet dem over i et meget renere miljø, kan de vist godt få et chok... Det er vist noget med at tilvænne dem et renere miljø lidt efter lidt.. Bare nogle dage..

De bedste hilsner
bilbobassen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Christel - 21/09-2007 08:08 21/09-2007 08:08
Tak for svarene!
Så må jeg vel påtage mig skylden :(
Det var godt nok en gradvis tilvænning, men kun over en times tid.

Annoncører
Annoncører