Syg sværddrager . hvem kan komme med gode råd til en nybegynder

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 4425

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Anne Margrethe - 20/09-2007 08:58 20/09-2007 08:58
Hej allesammen.

Jeg er ny i faget som akvarisk så håber meget på al den hjælp jeg kan få fra i andre erfarne.
Jeg har desværre været ude for at der er død 13 af mine fisk ud af 46 fisk idenfor den sidste uge.
De andre fisk der er døde har ikke alle haft tegn på sygdom. Der har været 2 kamphun som har haft lidt hvidt på den bageste del af kroppen og halefinnen.
Sværddrageren som her er syg nu er hvid på den bageste del af kroppen - ser ud som om det er en belægning, men det er ikke tykkere end resten af kroppen. Den står meget stille i vandet, men kan godt svømme.
Er det sygdom jeg har fået ind i akvariet eller hvad kan jeg gøre.

mvh
Anne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Villads (Inaktiv) - 20/09-2007 09:14 20/09-2007 09:14
Hej Anne Magrethe
Det vil gøre det lettere at svare hvis vi får lidt flere oplysninger om dit akvarie m.h.t. størrelse, antal fisk(den har du jo givet) Hvor tit du skifter vand o.s.v.
Det kan være at dine fisk har svamp som også kaldes fungus.
Prøv at søg i forum og på google om fungus, så finder du sikkert nogle billeder der kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 09:30 20/09-2007 09:30
Uha... Det var da ikke så lidt... Håber du ikke opgiver denne skønne hobby. Modgang har vi næsten alle prøvet. Især i starten.
Men giver du lidt flere oplysninger om dit akvarie, er der helt sikkert hjælp at hente.

Og velkommen til. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Anne Margrethe - 20/09-2007 09:54 20/09-2007 09:54
Tak for den rare velkomst.
Mit akvarie er på 200 ltr. Jeg har haft akvariet i 3 uger med fisk i. Inden det gik der 14 dage med vand - planter og grus. påførte også vandstabiliseringsmiddel som tilrådes. Efter 14 dage købte jeg 10 fisk. Alt gik godt - ingen døde fisk Så købte jeg sidste tirsdag 25 nye fisk. Alt gik godt de først 4 dage og så begyndte det lige så stille. Der er kun 3 af fiskene der har haft synlige tegn på det samme som sværdrageren her til morgen. Indtil nu er 14 fisk døde og der er 30 tilbage (Håber det snart vender)
Jeg kom for 2 dage siden (efter råd her på siden) 1 spsk middelhavssalt i akvariet.

Jeg har kileplet - blødende hjerter - sværdragere - platy -og 2 silvermolly i mit akvarie.

Jeg tester mit vand hver dag og alt er OK - ingen forhøjelser af nogen art, ej heller nitrit og nitrat.

Jeg har mange planter i mit akvarie og fodrer 2 gange om dagen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dez_84 (Inaktiv) - 20/09-2007 10:07 20/09-2007 10:07
Hej S.

Du får lige samme råd som mig da jeg startede her.
Udfyld din profil så folk ikke skal spørge efter dine facts hele tiden :)
Evt. se på de andres eller min profil hvordan du kan skrive det.

Hilsen Søren

PS. Nej her er heller ikke noget at lave i dag :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Anne Margrethe - 20/09-2007 10:10 20/09-2007 10:10
OK Søren - god dag :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 10:12 20/09-2007 10:12
Ok... Men lyder alligevel som mange fisk til dit 200 liters.
Man siger groft at 1 cm. fuldvoksen fisk pr. liters vand. Så det er nok dér det er gået galt kunne jeg forestille mig.

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 10:14 20/09-2007 10:14
Det er også bedst at tilføre fiskene lidt af gangen i nyopstartet akvarier, da filteret ellers slet ikke kan følge med. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 10:16 20/09-2007 10:16
Hvor tit skifter du forresten vand og hvor meget af gangen?

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dez_84 (Inaktiv) - 20/09-2007 10:31 20/09-2007 10:31
Jaah, det er vidst meget groft sagt. Der er mange delte meninger om det der med 1 cm pr 1L vand. Det holder ikke helt stik med alle de forskellige arter, du kan forresten godt have flere end 15 gubbyer i et 15 liters akvarie. Og så er der også nogle der siger at det kommer an på hvor meget de sviner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 20/09-2007 11:11 20/09-2007 11:11
Hej.

Jeg fik det råd at komme en teske fuld fint køkkensalt i mit 112 litera akvarium da jeg synes jeg mistede for mange fisk i det. Og det virkede fint.

Jeg prøvede saltet på de hvide pletter i et lille 63 liter og nu er de helt væk.

Hilsen

Kaja

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 11:20 20/09-2007 11:20
#10 Det er det måske. Og det er heller ikke sikkert, vi nogensinde bliver enige. ;-)

Men der skal ihvertfald være plads til, at de nogenlunde kan udfolde deres adfærd synes jeg. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Anne Margrethe - 20/09-2007 12:02 20/09-2007 12:02
Hej igen allesammen.
Jeg synes faktisk det er lidt "pudsigt" at sidde og læse de forskellige meninger om hvor mange fisk mm der er plads til.
I kan måske nu godt forstå at det er svært for en nybegynder at gøre "det rigtige" når garvede akvarister ikke er enige.
Indtil nu har jeg "de fleste" steder fået oplyst at 50-60 middelfisk fra 3-7 cm er passende i et 200 ltr akvarie. Hvad siger i til det.
De 20 af mine fisk er jo stimefisk som ikke blander sig ret meget med de øvrige. De raske fisk ser ikke ud til at have for lidt plads og har masser af gemmesteder og høje planter. Jeg har kommet fiskene i af 2 gange og havde planlagt at komme den sidste 1/3 i efter 14 dage hvis de fisk der er i akvariet er raske.
Jeg har skiftet 20% af mit vand i tirsdags hvor fiskene har gået i det i 11 dage. Har kommet produkter i til vandstabilisering. Har også kommet 1 spsk salt (mniddelhavssalt) i.
Hvad gør jeg?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Dez_84 (Inaktiv) - 20/09-2007 12:04 20/09-2007 12:04
Det er skam også helt rigtigt. Det er jo det der er det sjove når man først bliver en erfaren akvarist, at man ved hvilket miljø de trives bedst i og derefter se deres naturlige adfærd.
Måske er det en god ting med salt, jeg kan bare personligt ikke lide tanken om at hælde en masse salt ned til fiskene. Men dem der har prøvet det, siger at det virker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jery (Inaktiv) - 20/09-2007 12:06 20/09-2007 12:06
#10: det er ikke kun svineri; 15 voksne gupser i 15 l kan overhovedet ikke opføre sig som gupser, og de vil i løbet af 0,5 heller ikke kunne 'trække vejret'. Før vandet bliver belastet, skulle der jo gerne være mulighed for, at de arme fisk uden besvær kan få trukket lidt O2 ud af vandet = de har bevægelsesfrihed, så det iltholdige og rene vand kan strømme gennem gællerne.
Hvis det bare er et spørgsmål om ren opbevaring, så er jeg sikker på, der kan være 30 gupser i 15 l - de kan så hverken svømme el. få luft, men rent pladsmæssigt vil det fungere fint. Tror dog nok, at formalin vil være bedre at hælde i akvariet end vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 12:10 20/09-2007 12:10
Ved det virker forvirrende. Især i starten.Men når du selv bliver mere erfaren, vil du også selv have dine egne meninger om hvordan de skal holdes. :-)
Det gør da bare hobby'en så meget mere spændende. Og det gør også at folk bygger deres akvarier op på utallige måder. ;-)
Men håber ikke du mister modet. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger jery (Inaktiv) - 20/09-2007 12:11 20/09-2007 12:11
#13: du kan da få en anden tommelfingerregel fra min ungdom (før sø-cichlidernes tid, hvorfor alle akvarier var planteakvarier, og de tilgængelige fisk for det meste var fredelige selskabsfisk): hvis du kan se alle dine fisk på én gang, har du for mange fisk eller for få planter. Hvis beplantningen er OK, og du kan se alle fisk på én gang, så er der helt sikkert alt for mange fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 12:12 20/09-2007 12:12
#15 Kan jo kun give dig så evig ret Jette. ;-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Anne Margrethe - 20/09-2007 12:12 20/09-2007 12:12
Jeg ved ikke helt hvad det er der er gang i. Jeg har et 200 ltr akvarie - hvor kommer det fra med de 15 voksne gupser i 15 l???
Mit spørgsmål er stadigvæk hvad kan jeg gøre og hvilket middel skal jeg købe hvis det er Fungus. Det ligner det.
Skal den isoleres?? eller hvad gør jeg

mvh
Anne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 12:20 20/09-2007 12:20
Nu var det #10= Dez_84 Jette svarede med de 15 Gupser. :-)
Tallene svarer til, hvem man svarer... Er der ikke noget tal, er det den der startede tråden, man svarer... Kan virke lidt OGSÅ virke lidt forvirrende i starten. Men du vænner dig til det. ;-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Luna (Inaktiv) - 20/09-2007 12:24 20/09-2007 12:24
Har ikke selv haft svamp... Men det skulle være "vattede" hvide partier/pletter på fisken. Men har da fundet noget mod svamp her. :-)
Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=12677&sub=25&p...

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger jon (Inaktiv) - 20/09-2007 12:43 20/09-2007 12:43
Hej Anne

Jeg tror det er gået galt i dit akvarie, fordi du har øget bestanden for meget på en gang.
Det der sker er, at der så pludseligt bliver produceret meget mere nitrit, som dit filter ikke kan nå at omdanne, og efter et par dage er der så meget nitrit i vandet, at det går ud over fiskenes generelle helbred og immunforsvar.

Det gør dem modtagelige overfor alle mulige forskellige sygdomme, blandt andet svamp.

Det bedste du kan gøre nu, er at skifte en masse vand. Skift gerne 20% om dagen i en lille uges tid, og tilsæt gerne en lille smule salt i vandet. Det hjælper fiskene med at dræbe bakterier og svamp.

Hvis du ikke ser nogen bedring på den angrebne fisk, men der heller ikke er flere der bliver syge, vil jeg råde dig til at aflive den syge.
Hvis du medicinerer akvariet nu, hvor det endnu ikke er stabilt, og du har en masse sunde fisk i, rissikerer du istedet at vælte balancen i akvariet endnu mere, og gøre de raske syge i stedet for at kurere den syge...

og en sværddrager er jo heller ikke verdens dyreste fisk, så hellere købe en ny om nogle uger, end at købe dyr medicin der kan gøre slemt værre!!

Så du skal i gang med at skifte vand, tilføre salt, og evt. skrue lidt op for varmen. Det kan hjælpe fiskene mod bakterier hvis man hæver temperaturen ca. 1 grad om dagen, indtil man har nået ca. 30 grader, men husk først at tjekke dine fisks maksimumtemperaturer, så de ikke dør af hedeslag i stedet.
Hvis du hæver temperaturen på den måde, skal du lade den være på maks i et par dage, og derefter langsomt skrue ned igen.

Dette trick virker i øvrigt også godt på hvide prikker, især i begyndelsen...

Bare Klø på, så skal det nok gå :)

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 20/09-2007 16:20 20/09-2007 16:20
#22 vandværdierne er jo testet og i orden.... jeg kan ikke se hvad en temprarur hævning til kun 30 grader skulle hjælpe.

#1 jeg ville invistere i et svampe middel. og få det overstået på et par dage.
Husk altid at kigge godt efter i dyrehandlerens akvarier er der syge eller døde fisk i så gå din vej.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 20/09-2007 16:53 20/09-2007 16:53
Hej jeg vil nu også tro du har været for hurtig med at sætte mange fisk i, som flere skriver, 25 % vandskift hver eller hver anden dag, en uges tid derefter en gang i ugen. IKKE FLERE NYE FISK, Før alt har været i orden nogle uger, og så ikke mange fisk på en gang. (DU LÆRER DET NOK)

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 20/09-2007 18:35 20/09-2007 18:35
Hej Margrethe og velkommen i forum!
Sikke en start! Jeg synes, det lyder som et svampeangreb, du har dig, og selv har jeg rigtig gode erfaringer med en saltkur, men som helt nybegynder vil jeg råde dig til at købe en svampemedicin hurtigst muligt.
Umiddelbart lyder det ikke til, at du skal tilsætte flere fisk, men det er jo svært at vurdere.
Jeg giver dem ret, der har skrevet, at det tyder på, at du har sat for mange fisk i på en gang, og så kan nitrit jo faktisk være fin i en tid, fordi ammoniaken ikke er blevet omdannet til nitrit endnu. Det er noget værre skidt.
Se under alle omstændigheder at få skiftet 50% vand.
INGEN temperaturhævninger! Det er virksomt til en bestemt tupe hvide pletter - til svamp vil jeg, uden beviser iøvrigt - vove at påstå, at det kan gøre ondt værre.
Kunne du ikke skrive i din profil, hvilken landsdel, du bor i?
Det er praktisk, hvis du har brug for et "brandslukningsbesøg" fra en garvet akvarist, hvilket kan være en gave fra Himlen. Håber, du kan bruge mit input.

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 21/09-2007 14:56 21/09-2007 14:56
Skift vand og når du så har sovet lidt på det vandskifte, så skifter du vand igen... osv. husk salt... ;-)

mvh.
Bo

Annoncører
Annoncører