Syg kamphun - haster

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2551

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Søren c - 17/09-2007 21:49 17/09-2007 21:49
Hej.

Jeg har en kamphun som ikke fejlede noget igår.
I dag her til aften har den fået en hvid streg hen over snuden - dens farver er blevet blege - mere grålige - der er ikke hvide pletter, men den ser ikke rask ud. Den svømmer næsten ikke - mest baglæns.
Hvad kan der være galt med den - og hvad kan jeg gøre for at den ikke smitter de andre fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Søren c - 17/09-2007 22:14 17/09-2007 22:14
Er der slet ingen der har nogen som helst anelse om hvad det kan være.??? eller hvad jeg kan gøre.

Ville nødigt have sygdom i mit akvarie til de andre 40 fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Thomas Nepper (Inaktiv) - 17/09-2007 22:32 17/09-2007 22:32
Fang den,og smid den ud.Inden den smitter de andre fisk...Eventuelt kom den i et andet akvarie,og gi den noget imod svamp..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 17/09-2007 23:07 17/09-2007 23:07
Søren du har ikke mulighed for at flytte ham, vel?
Dels for karantænen, dels, så du kan tage et foto og uploade?
Er han ny?
Og kan vi måske få lidt mere at vide om dit akvarium? (Størrelse, vandskift, fiskebestand, osv...)

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Søren c - 17/09-2007 23:28 17/09-2007 23:28
Jeg har flyttet den over i et lille bassin ca. 5 ltr. Det ser desværre ud til at den anden kamphun har fået noget vidt på halefinnen og lidt op på ryggen. Kunne godt ligne svamp, men det er ikke uldtotter eller sådan. Det er bare hvidlig.
Jeg er meget ny i "faget" så jeg har ikke den store forstand på det endnu.
Mit akvarie er 200 ltr. Vandet er testet idag og er helt ok. Ingen forhøjet nitrit eller nitrat. Gh - KH og PH er OK. Fiskene har været i akvariet i 1 uge så jeg har ikke foretaget vandskift endnu.. JEg har platy, molly, sværddrager og blødende hjerter i.
Jeg har læst mig frem til at man behandle med salt. er det rigtigt, og hvor meget skal jeg bruge pr uden at skade hverken de andre fisk eller planterne??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 18/09-2007 00:55 18/09-2007 00:55
Jeg vil faktisk sige, at en saltkur er en god idé; det er ihvertfald, hvad jeg ville gøre i dit sted.
Visse fisk og planter er selvfølgelig følsomme overfor salt, men det er også min erfaring, at man kan klare sig med mindre salt end kurene siger, hvilket normalt er en spiseskefuld per 20L vand. Jeg bruger normalt en teskefuld, og det har fungeret fint og ikke resulteret i dødsfald.

Bruger du "vandplejemiddel", egentlig?
Hvis ikke, kunne det måske være et forsøg værd, når nu dine vandværdier ellers er så pæne.
Jeg bruger det ikke selv, da mit ledningsvand tilsyneladende er fint, men ved, at nogle har gavn af det.

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Søren c - 18/09-2007 08:09 18/09-2007 08:09
Hej Lise.
Desværre døde den ene kamphun og en sort molly i nat, men den anden kamphun som jeg har isoleret og kommet salt i det vand den går i er levende endnu så der er håb forude.
Det salt du bruger Lise er det groft/fint salt med eller uden jod? og hvordan gør du. Kommer du bare saltet direkte ned i vandet?
Du kan nok høre jeg er en nystartet akvarist så håber på al den hjælp jeg kan få.
mvh
Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Dez_84 (Inaktiv) - 18/09-2007 09:30 18/09-2007 09:30
Efter hvad jeg har fået at vide herinde skal det helst være middelhavssalt uden jod, og du kommer det bare direkte i akvariet.

Mvh
Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger burf (Inaktiv) - 18/09-2007 09:48 18/09-2007 09:48
#7 je har hørt at saltet helst lige skal opløses i lidt vand i en kop el. lign. inden det hældes i.

Mvh.
burf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 18/09-2007 14:21 18/09-2007 14:21
Opløs det i en spand vand. Og selv bruger jeg middelhavssalt uden jod, men det er der meget delte meninger om. Nogle bruger ganske almindeligt køkkensalt med jod, åbenbart uden problemer. Salten skal under alle omstændigheder opløses helt, før du hælder det i.

De bedste hilsner
Lise

Annoncører
Annoncører