Kan kampfisk og lakrids gurami gå sammen?

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 3451

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bigger - 12/09-2007 07:00 12/09-2007 07:00
Jeg har lige et par spørgsmål omkring de her fisk, først kan man have kampfisk 1,1 sammen med lakrids gurami i et 85 liters akvarie, akvariet er rimelig beplantet og der går kun 3 mysterie snegle udover kampfiskene??

er det normal opførsel af kampfisk når der går en han og en hun, at de først går i leg og ligger æg, 2 dage efter æggene er lagt, og 1 dag efter der er klækket laver han en ny skumrede og de går i leg igen, med endnu en flok æg som resultat?? eller er det bare mine fisk der er meget villige og kåde ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
LENE CHRISTENSEN (Slettet) - 12/09-2007 14:07 12/09-2007 14:07
lakrids gurami den er ny for mine øre , har du et billed af den ..lyder spændende
det må være en særlig sexet han , husk når han passer æg og unger så tåler han ikke hunnen i nærheden og kan finde på at dræbe hende . Læs evt lidt om opdræt af dem , det er lidt indviklet men sjovt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 12/09-2007 14:11 12/09-2007 14:11

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 12/09-2007 14:13 12/09-2007 14:13
#1 Jeg ville ikke sætte dem sammen. Der er kun en meget lille chance for at det går godt. Hvis akvariet havde været størrere kunne det muligvis godt lade sig gøre.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
LENE CHRISTENSEN (Slettet) - 12/09-2007 15:32 12/09-2007 15:32
# 3 tak den går lige i arkivet , jeg samler nemlig alt så jeg kan videresende det til andre

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
LENE CHRISTENSEN (Slettet) - 12/09-2007 15:34 12/09-2007 15:34
# 3 jeg har en masse gamle tråde med folk jeg har skrevet med her på siden ..ved du hvordan man fjerner dem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jacob - 12/09-2007 17:29 12/09-2007 17:29
#1 Er det Parosphromenus deissneri der er tale om ? såvidt jeg er den meget svær at få fat i.Til gengæld kan ofte finde andre Parosphromenusarter til salg under dette navn...

Mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bigger - 12/09-2007 21:54 12/09-2007 21:54
Ja det er den, det var ikke fordi jeg havde den på hånden, men mere havde læst artiklen om den, og set billederne af den, syntes om det jeg læste og så, havde de kunnet gå sammen ville jeg prøve at finde den et sted, men ville ikke bruge krudtet hvis de ikke kunne gå sammen ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KasperK/Lolland - 13/09-2007 08:40 13/09-2007 08:40
Deisneri kan godt være en smule sky, hvis der er andre beboere i akvariet, så jeg ville ubetinget kun holde den i specialakvarie.
Bonnie's i Viborg ( Gunnar's butik ) er nok stedet i Jylland, hvor du kan forvente at finde sådan et par stykker.

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger helene - 14/09-2007 20:26 14/09-2007 20:26
Man skal huske mht. parosphromenus at de kan være svære at fodre, de spiser stort set kun levende foder.
Jeg havde - pga. akut mangel på plads på et tidspunkt en kampfisk sammen med lakridsguramier, det gik pænt hårdt ud over en lakridsgurami-hale, ... hvorefter kampfisken måtte flytte. Men den groede fint ud igen, og rent temperamentsmæssigt gik det sådan set fint nok. De kan være sky, men ofte er de såmænd ikke så sky endda, ikke hvis man indretter akvariet efter deres behov.

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bigger - 17/09-2007 04:58 17/09-2007 04:58
#9: jeg tror jeg så vil prøve ham i Viborg, regner med det så bliver et art akvarie så håber de stiller sig tilfreds med et 54 liters ;-)

#10: Det gør udfordringen lidt større da det ikke er nemt at få levende foder i mit område, men må se at komme igang med at få noget der kan opdrættes herhjemme, nogen gode ide'er??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KasperK/Lolland - 19/09-2007 08:45 19/09-2007 08:45
Har du mulighed for at stille et par murebaljer i en baghave? Der kommer hurtigt en rimelig brugbar myggelarvebestand i sådan et par baljer. Ellers er der japanske 'moina-dafnier' der er til indendørs brug. Der kan du bruge et 50 ltr akvarie, uden bundlag, som du poder med en stamme. De skal, så vidt jeg ved, fodres med gær!

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger helene - 19/09-2007 17:34 19/09-2007 17:34
ja, monia dafnier er et godt foder til lakridsguramier, men artemia er også uundværligt. At udklække artemia er relativt let og ukompliceret og du kan finde forskellige opskrifter på nettet eller her på siden. Jeg bruger disse to som det daglige foder til mine lakridsguramier. Myggelarver er også ok, dog er det bedst f.eks. med sorte myg at snuppe dem mens de faktisk er ret små, det er de helt vilde med. De store sorte myggelarver kan de ikke altid klare, det er nærmere myggelarven som render med lakridsguramien :-)
Det samme gælder for så vidt de klare, jo mindre jo bedre.
Man skal huske med pragtguramier, at det foder som de tager, dvs. artemia, monia dafnier, myggelarver er meget kraftigt foder, med megen næring, eller 'guf' i, og for meget af det er i virkeligheden problematisk, men det er totalt svært at finde alternativer til pragtguramier som oftest slet ikke tager tør foder. Måske kan man få dem til at tage frostfoder, men det er jo så ligeså tungt foder. Derfor er det faktisk lidt vigtigt at man sørger for ikke at overfodre, eller husker at give dem lidt 'smalle' dage, gerne en fastedag en eller to gange om ugen. Ellers kan de få forskellige 'livsstilssygdomme', bliver overernærede, eller udvikle en slags bugvattersot, - hvilket desværre sker ind imellem med pragtguramier, sandsynligvis fordi man bliver tvunget til for ensidig kost. At befolke akvariet med små cherry-rejer er også en god ide, da guramierne vil spise lidt af ungerne ...
Apropos monia dafnier, så er de også lidt 'tricky', de skal helst fodres dagligt med en lille smule gær, og man skal en gang imellem skifte vand ved dem, - men de er det værd som alternativ.
#11 54 liter er udmærket, det kan nemt blive for stort faktisk til lakridsguramier, selvfølgelig afhængig af hvor mange man har, men mindre er helt fint også. Jeg bruger faktisk mest 20 og 30 liters, men har også et par i 12 liter, hvilket er fint til et par. Husk nogle rødder og forskelligt som de kan bruge til huler, det er en ret væsentlig ting for hannerne, som danner en slags territorie omkring en lille hulning eller lignende.

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger helene - 19/09-2007 17:35 19/09-2007 17:35
ps. almindelige dafnier er ikke specielt gode til lakridsguramier, de bryder sig ikke meget om dem, og dafnierne bliver ofte for store

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bigger - 24/09-2007 08:11 24/09-2007 08:11
en meget brugbar og detaljeret beskrivelse :-) jeg vil få dem bestilt hjem, hvad angår foder, så er nyklækket artemia ikke noget problem, da jeg bruger det i forvejen til mit guppy og kampfisk yngel, så de simre konstant alligevel ;-) mit største problem efterhånden er at få plads til alle mine fisk :-O

Annoncører
Annoncører