Forkert silicone i akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3137

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
fessor - 03/09-2007 22:33 03/09-2007 22:33
Jeg har købt et brugt 160 l. akvarie, jeg kunne se at det var fuget om.
Og nu har jeg på fornemmelsen at der måske er brugt forkert silicone, da fiskene dør.
Er der nogen der ved om algemiddelet fra sanitets silicone forsvinder med tiden eller er der kun den mulighed at fuge om.
Er der nogen der ved hvordan fiskene reagere på forkert silicone, mine farer forviret omkring og snurrer rundt inden de dør, og det tager ca. 2 fisk om dagen, hovedsagelig rød neon.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Lois (Slettet) - 03/09-2007 22:54 03/09-2007 22:54
Hvor længe har akvariet kørt inden der kom fisk i?

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 03/09-2007 22:56 03/09-2007 22:56
Der er vist kun omfugning at gribe til - sanitetssilicone indeholder bade algehæmmere og fungicider, og jeg tror ikke, det sådan uden videre fordufter, desværre.
Du skal bruge en EDDIKESYREBASERET silicone uden fungicider næste gang.
Ærgerligt med din oplevelse. :(

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger soffi (Inaktiv) - 04/09-2007 07:34 04/09-2007 07:34
hvis det hovedsageligt er de røde neon der dør, så er det muligvis noget med vandkvalliteten at gøre, hvor længe har akvariet kørt, hvor meget vand bliver der skiftet og hvor mange fisk er der i.

Mvh.
Svend

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 04/09-2007 08:30 04/09-2007 08:30
Jeg har før i tiden fremstillet i hundredevis af glasakvarier, og omlimet, om du bruger det billigste eller det dyreste siliconelim som #3 skriver, gør ikke den store forskel intet af det er giftig, derimod er limens evne til holdbarhed, varierende, det billigste kan nemt være det bedste.
Venligst udfyld din profil med akv. størrelse fisk mm. så er det nemmere for os at rådgive.
Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 04/09-2007 11:28 04/09-2007 11:28
#5: Vil det sige, at min barnelærdom er helt forkert!? :O

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 04/09-2007 12:03 04/09-2007 12:03
#6´ja hvis du mener at det kun er det der står akvariesilicone på der duer ? nogle siliconer binder ikke så godt, men det er mest et problem hvis det er hellimede glasakvarier, men små ændringer i limsammensætningen kan godt være et problem, jeg fik engang en sending glasakvarier, de gik op i limningen efter ca. 14 dage, det var ellers et tysk siliconeprodukt beregnet specielt til akvarier, de erstattede naturligvis, da det viste sig det var en lille fejljustering af den maskine der blandede limen. for mange år siden var det en periode også et problem med akvastabil akvarierne, der slap limen glasset efter et par mnd. Idag troér jeg der er mere tjek på det. De seneste år har jeg brugt det billige glassilicone fra Jem og Fix eller Harald Nyborg, uden problemer.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
HyperKemo - 04/09-2007 12:52 04/09-2007 12:52
Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/silikone_type.asp?n=20100

Her kan du se hvilke type Silicone der kan anvendes til hvilke materialer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 04/09-2007 13:11 04/09-2007 13:11
#7: Nå, så er den ikke ;)
Jeg bruger den billigste eddikesyrebaserede silicone uden fungicider, jeg kan finde.
Plejer at være 22 kr. eller noget i den dur i Jem&fix.
De har holdt fremragende indtil nu. :)

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
fessor - 04/09-2007 22:30 04/09-2007 22:30
Tak for svarende indtil vidre.
Jeg er ikke i tvivl om hvilken silikone jeg skal bruge hvis jeg fuger om, men problemet er at jeg ved ikke hvilken silicone der er brugt, og om det den der er skyld i problemet eller det skyldes noget andet.
Akvariet blev startet den 10 august, med et 650 l/t filter med nyt filtermatriale, og pumpen fra mit 54l. med filter som kun var stoppet ca. 10 min. akvariet blev fyldt med vand fra mit cichlide akvarium, og fiskene fra det lille akvarium kom i med det samme, efter 2 dage begyndte den ene guld baber at opføre sig underligt og blev jagtet af de andre, den kom op og blev aflivet, efter dette blev ca 1/3 af vandet skiftet, efter 5 dage kom der 12 rød neon i akvariet hvor af 7 døde i løbet af et døgn, efter 7 dage hvor der kun var 4 neon tilbage blev der udskiftet 50% vand, og jeg læste at neonfisk kunne dø af stress hvis de var for få, så jeg købte efter 10 dage, da der kun var 2 neon tilbage 20 nye, samt 5 små scalare og 2 bali hajer. I løbet af de næste dage døde der 2 - 3 fisk om dagen 3 scalare 5 neon og 3 af de små ål, så på 15. dagen skiftede jeg igen 50% vand, og har siden skiftet 20 l. vand dagligt. men der dør stadig en neon i ny og næ, og idag døde også en guld baber, så nu overvejer jeg om jeg skal få det hele tilbage i det lille akvarium og se om de får det bedre.
ps. jeg har skrevet lidt i min profil om hvad jeg har af akvarie og fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 04/09-2007 22:44 04/09-2007 22:44
Du har simpelthen sat fisk i akvariet for hurtigt. Akvariet skal køre med vand i minimum en uge fær der kommer fisk i og det skal stå minimum 3 uger før der kan komme røde neon i akvariet.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 05/09-2007 11:56 05/09-2007 11:56
Lige så længe jeg kan huske har jeg brugt Sikasil . E. Til omfugning af akvarier .

Det er ikke det dyreste og heller ikke det billligste, men det holder og er nemt at arbejde med .

300 Cl = en patron koster 51 kr . og rækker fint til feks. 720.l

Ikke eddikesyrebaseret lim slipper nemt, og dermed bliver akvariet utæt .

Mht. lim med fungicid killer , ved jeg ikke om det er skadeligt da jeg aldrig har brugt det .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
LENE CHRISTENSEN (Slettet) - 05/09-2007 23:23 05/09-2007 23:23
hej fessor
nu tager du og tømmer det der dødsakvarium, sætter det i bilen og kører det ud til mig , så skal jeg omlime det for dig , helt gratis, så vi kan få stoppet den fiskedød.
Hilsen Michael Christensen Bjergevænget 50 St. Andst 6600 Vejen 46-989098 , bare ring inden du kommer så jeg lige kan finde kniv og værktøj frem .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
fessor - 08/09-2007 08:28 08/09-2007 08:28
Tak for tilbudet michael.
Men jeg kan sagtens selv fuge det om, men problemet var bare at jeg ikke var sikker på at siliconen var problemet.
Jeg kom i tanke om at bundlaget havde lagt i en sort affaldssæk som var tæt lukket, og at det lugtede kraftigt da jeg åbnede sækken, og at jeg kun skyllede det grundigt med koldt vand før det kom i akvariet.
Så jeg har tømt akvariet skiftet bundlaget med noget nyt, som jeg først har skyllet grundigt og derefter skyllet med kogt vand, skyllet alle sten med kogt vand, skyllet filter og planter med akvarievand fra mit cichlide akvarium, og fyldt akvariet med vand fra cichliderne, puttet fiskene tilbage, og det er nu 3 døgn siden og der har ingen problemer og ingen dødsfald været siden, så jeg tror endeligt at problemet er løst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 08/09-2007 09:42 08/09-2007 09:42
Hej
nå s¨å var der nok noget råddenskab, eller gift fra plastsækken, det var da godt nu fandt problemet.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
LENE CHRISTENSEN (Slettet) - 10/09-2007 13:38 10/09-2007 13:38
#14 det var da godt at du fik løst opgaven så det kører for dig
hvad for fisk holder du i det så ?

Annoncører
Annoncører