Hvor meget foder?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 9768

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
jeppah - 31/08-2007 11:46 31/08-2007 11:46
Hejsa,
jeg er ret ny i det her akvarie noget, men er blevet helt bidt af det!
Jeg har dog et lille problem, jeg aner faktisk ikke hvor meget foder jeg skal gi' mine fisk. min forhandler sagde at jeg skulle gi demå lidt at jeg var bange for de fik for lidt .. men ja æhh ?!

jeg har 4 L200 - Lemon spotted green pleco (eller dem bare uden pletter?)
10 black molly
6 platy
1 han kampfisk & 2 hunner
3 scalare
2 bali hajer
3 gubby'er
og 1 Axolotl (min lille baby :p )

Alle fiskene er små , har bevidst valgt dem små så jeg kunne se dem vokse op.

skal heller ikke lige kunne sige om alle 3 maller stadig er der da jeg jo ikke ser dem så tit, og ved at min Axoloti kan blive ret lækker sulten :p

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Vic (Inaktiv) - 31/08-2007 12:27 31/08-2007 12:27
Du skal bare give dem så meget som de kan nå at spise på et par minutter.

Mvh.
Vicki Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
dex2k - 31/08-2007 12:29 31/08-2007 12:29
hvor stort er dit akvarie?

Det lyder som en ret underlig sammensætning, det er i mine øjne mange forskellige typer fisk som potentielt kan gå i flæsket på hinanden.

dine balihajer bliver temmeligt store, kig selv her: Eksternt link http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=19

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Coach-Z (Inaktiv) - 31/08-2007 13:30 31/08-2007 13:30
har selv tænkt samme tanke... har også en alm. sugemalle på bunden og er heller ikke sikker på om den får nok, så har købt nogle tabletter der synker til bunds og langsomt opløses...
Tabletten smider jeg i om aftenen lige inden jeg går i seng og slukker lyset i akvariet... Det var hvad jeg fik af vide jeg burde gøre af forhandleren.

nu ved jeg at fisk altid er sultne, de kan jo æde sig selv ihjel hvis man gav dem nok mad, men de virker nu alligevel hele tiden som om de er meget sultne.

Mvh.
Anders Risager

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
jeppah - 31/08-2007 14:11 31/08-2007 14:11
tak for jeres svar.
det er et 180lt. og ja der er mange underlige fisk sat sammen, men det er nu også meningen :)
indtil videre er der ingen der har generet hinanden.

mine bali hajer har jeg en aftale med fiske handleren om at jeg bare kommer ned og får nogle mindre i bytte når de bliver for store.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 31/08-2007 14:16 31/08-2007 14:16
Balihajerne bliver alt for store til at have gående i så lille et akvarium. De skal ha' minimum et 530 liters.

Axolotl'en er en koldtvandspadde som helst ikke må gå i vand der er over 22 grader. Hvis temperaturen er for høj, så dør den simpelthen.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
jeppah - 31/08-2007 14:29 31/08-2007 14:29
som sagt så har jeg en aftale med min fiskehandler...

og bare rolig min axoloti dør ikke. håber jeg da ikke.. men nu må vi se.

min det var nu egentlig ikke et spørgsmål om mine fisk men hvilken fodder mængde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 31/08-2007 14:57 31/08-2007 14:57
Her er et link til en artikel som jeg har skrevet i samarbejde med en marinebiolog. Og der kan du tydelig læse og se hvad der sker med lige netop en balihaj der går i et for lille akvarium.
Eksternt link http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
jeppah - 31/08-2007 15:03 31/08-2007 15:03
Her er et link til en artikel som jeg har skrevet i samarbejde med migselv. Og der kan du tydelig læse og se hvad der sker lige netop med mine balihaj'er når de bliver større.
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=4&id=444178

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 31/08-2007 15:33 31/08-2007 15:33
#9 Problemet med balihajerne er jo lige netop at de går i stå i vækst. En balihaj der har de ordentlige forhold, vil være omkring 15 cm. i løbet af 6 måneder. Men når de går i så lille et akvarium, så stopper væksten ret hurtigt. Ikke nok med at det er synd for fisken, det er også imod Dyreværnsloven.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 31/08-2007 15:40 31/08-2007 15:40
Og desuden bør man ikke købe et dyr som man ved man ikke kan holde ordenligt og når det så bliver for stort, så skille sig af med det. Man køber da heller ikke en Grand Danois hvalp for så at skille sig af med den når den bliver for stor. Den der 'køb og smid væk' mentalitet hører slet ikke nogen steder henne når det drejer sig om levende dyr.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
jeppah - 31/08-2007 15:42 31/08-2007 15:42
Altså mine er ikke mere end ca. 2 cm. så mon ikke de kan klare den lidt endnu.
men ellers så syntes jeg da du skulle skrive til div. forhandlere og bede dem om ikke at sælge dem til folk der har et akvarie mindre end 530lt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 31/08-2007 15:44 31/08-2007 15:44
Mange forhandlere er fløjtende ligeglade med hvad de sælger bare der kommer nogle penge i kassen. Jeg har selv nægtet at sælge balihajer til små akvarier.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 31/08-2007 16:21 31/08-2007 16:21
...anyways...med hensyn til dit spørgsmål om fodermængden, så er det altid en balancegang.
Hvis du får opblomstring af alger og snegle på et tidspunkt, så er det er kraftig indikator på, at du giver dine fisk for meget mad. Og så er det altid en god idé at huske på, at der er mange flere fisk der dør af overfodring end af underernæring.
Mine fisk har ca. fastedag en gang ugentlig, altså en dag, hvor der slet ikke fodres.
Ellers fodrer jeg en gang dagligt i en mændge, der er væk på ca. 2 minutter, og jeg giver mallepiller om natten, så er der større chance for at mallerne får hvad de skal have.

Mht. din fiskesammensætning og fodringsspørgsmålet, så er et af mine kriterier for et velfungerende selskabsakvarium at alle fisk skal kunne nå at få den mad de har brug for på de få minutter, foderet er tilstede.

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
jeppah - 31/08-2007 17:47 31/08-2007 17:47
tak for svaret Lise :) .

hvilken del af mine posts er det du har problemer med at forstå? det er ikke "køb og smid væk" , det er at se dem vokse fra meget små og nyde at se den forskel. og så få dem byttet til nogle små igen når de er blevet for store til mit akvarie. på den måde får de et godt hjem når de er blevet store og jeg får glæden ved at kunne se dem vokse op.
for fanden dag....
hvis du har yderliger problemer med at forstå hvad jeg skriver, kan jeg evt. skrive med store bogstaver hvis det hjælper dig. du kan også sende mig en 50'er så skal jeg med glæde indtale et lydbånd til dig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 31/08-2007 19:09 31/08-2007 19:09
#15 snak dog ordentligt......det var dog en underlig opførsel.....
dine fisk skal ha så meget foder at de spiser op på et par minutter. et par gange om dagen.
foder med et ordentligt tørfoder og suppler med frossent foder og evt levende.
MEn igen tag lige din opførsel op til revidering ellers er det ikke sikkert du får så mange svar i fremtiden.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
jeppah - 31/08-2007 20:43 31/08-2007 20:43

suk... hvis han kan begynde at sige at jeg har en "køb og smid væk" mentalitet. og åbenbart fatter minus af mine andre posts, så er det vel fair nok at jeg prøver at få ham til at indse hvad det er jeg skriver.
Jeg startede en simpel tråd om foder, ikke om hvad der er dyreplageri.. for så kan vi vel generelt begynde at brokke os over alle der har akvarie.

Men jo jeg skal nok snakke ordenligt, hvis folk snakker ordenligt til mig :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger mikkel_k (Inaktiv) - 26/08-2012 14:22 26/08-2012 14:22
er meget nysgerrig angående hvilken temperatur du har i dit akvarie da axo'er bør holdes på temp mellem 16-18 grader og kampfisk fks bør holdes mellem 26-28 grader så det kan da på ingen måde være sjovt for dem at bo sammen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
TheGoldfish (Slettet) - 26/08-2012 14:37 26/08-2012 14:37
Jeppah du kan altså ikke være sikker på hvad der sker med dine fisk, når du bytter dem i butikken.

Hvis ikke de bliver solgt, så bliver de muligvis aflivet eller også dør de automatisk, fordi de færreste dyrehandlere tager højde for pladsbehov, da de selvfølgelig ikke regner med at have fisk gående ret lang tid ad gangen, da de jo lever af at sælge dem.

Så jeg kan godt forstå hvorfor Carsten From, bringer køb og smid væk-mentaliteten på banen. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 26/08-2012 14:45 26/08-2012 14:45
Mon ikke den er død i mellemtiden :( brugeren er ikke aktiv - tråden er fra 2007 -

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
TheGoldfish (Slettet) - 26/08-2012 14:49 26/08-2012 14:49
Jo det er den desværre nok :/

Men det er meget godt at få fokus på problemet alligevel synes jeg.

Annoncører
Annoncører