Er der ophavsret på artsbestemmelser på akvariesiden?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2423

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Astridlave - 29/08-2007 10:19 29/08-2007 10:19
Vi har doneret vores akvarie til vores datters børnehave, til stor glæde for børn og pædagoer.

Akvariet har fået en god rolig placering i børnehaven, og børnene nyder virkeligt at kunne sidde på et par puder foran akvariet og kigge på fiskene, og de bruger rigtigt meget tid på at tale om fiskene med pædagoerne.

Vi vil nu gerne lave en planche med billede og artsbeskrivelse af de fisk der er i akvariet, og derfor når jeg nu til mit spørgsmål.

Er der ophavsret på artsbestemmelserne her på siden, eller må vi "klippe" dem, og bruge dem i børnehaven?

I akvariet findes flg. Black Molly, Silver Molly, Platy, Sugemaller, Pansermaller, og rød neon

Hilsen
Astrid

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lars_Lautrup (Inaktiv) - 29/08-2007 10:40 29/08-2007 10:40
Der er ophavsret på alt skreven tekst. Jeg har ikke selv udfyldt en artsbeskrivelse, så jeg skal ikke kunne sige om forfatterne afskriver sig rettighederne/overdrager dem til akvariesiden.dk, men ellers er det hver enkelt forfatter, der har rettighederne.

Jeg synes dog at det er en fremragende ide! - og jeg kan ikke se at nogen skulle have noget imod det. Det er jo alligevel et begrænset publikum selvom artiklerne bliver vist offentligt og hvis du samtidig sørger for at der henvises til akvariesiden.dk, såeh..

Mvh.
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger emil.m.p (Inaktiv) - 29/08-2007 10:43 29/08-2007 10:43
Hehe... Utroligt at du spørger... Det havde jeg slet ikke tænkt på jeg havde bare gjort det :p

Men altså.... akvariesiden er jo et åbent forum, alle kan jo se her inde. så kan du vel osse godt skrive det af?

Men nu kan vi jo se om hvad andre og evt. forfattere eller admins siger

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Steffen Kbh - 29/08-2007 10:45 29/08-2007 10:45
Ja, de må ikke kopieres fra tekst eller billeder med gengivelse for øje.
Men at du/i printer artsbeskrivelserne i har brug for og fks. hænger dem op ved akvariet, syntes jeg faktisk er en god ide.
Hvad billeder angår, så kommer der kun små thumbnails med på beskrivelsen. Genneralt er reglen at man ikke må kopiere andres billeder fra nettet (kun hvis der står man må), men til sådan brug som du skitser op, er min personlige mening at det er ok.

Vh.
Steffen Kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Steffen Kbh - 29/08-2007 10:49 29/08-2007 10:49
#3 Nej du skal ikke bare skrive af. Jeg ville blive pænt gal i skralden hvis nogle afskrev det jeg havde lavet og presenterede det som sit eget.
Der er forskæld på at samle info til en artsbeskrivelse og afskrive en eksisterende artsbeskrivelse Emil.

Vh.
Steffen Kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger 2mas (Inaktiv) - 29/08-2007 10:53 29/08-2007 10:53
Hvis man skriver af, og hænger noget op til offentlig skue, så skal man ALTID bede om lov af forfatteren, samt kreditere ham/hende på opslaget. Men det skulle der vel hellere ikke være noget i vejen for.

Dette er med mindre at forfatteren direkte har skrevet at det ikke må anvendes til blablabla. Eller modsat, forfatteren har skrevet at det må anvendes både privat og til kommercielt brug.

Mvh.
2mas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger LandbO (Inaktiv) - 29/08-2007 11:19 29/08-2007 11:19
Helt ærligt, syns jer der er imod idéen skulle tage jer lidt sammen...
Mygod det er en børnehave med børn, hvad er der lige galt i det?.
For de små børn vil da helt sikkert kopiere teksten og billederne og lave en bog, og tjene på det !.....

Syns idéen er god, og kan virkelig ikke se hvem der skulle have noget imod dette, self skal man lige have indhentet tilladelse fra de forskellige forfattere først.

Med venlig hilsen
LandbO

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Wolle (Inaktiv) - 29/08-2007 12:19 29/08-2007 12:19
#7: Det har intet med holdninger at gøre, men dansk lovgivning! Det er IKKE lovligt at kopiere/afskrive uden forfatterens godkendelse, uanset brugen.

Der er jo ikke nogen her der er imod ideen....

/Ole

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Astridlave - 29/08-2007 12:54 29/08-2007 12:54
Tak til alle for svarene.

Jeg vil nu kigge alle de artsbestemmelser igennem, som kan komme på tale, og kontakte hver enkelt forfatter for at bede om tilladelse.

Årsagen til at jeg spurgte i første omgang, er at jeg selvfølgelig ikke vil gøre noget forkert / ulovligt, men også at der under alle artsbestemmelser er en "udskriftsvenlig udgave" linie til at klikke på. Det var den der forvirrede mig lidt.

Med venlig hilsen
Astrid

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Steffen Kbh - 29/08-2007 13:43 29/08-2007 13:43
Hvis nogle af os brugere kunne sende vores egne billeder af fiskene til din mail, så kommer vi uden om problemet med at copyright billeder fra nettet.

Jeg kan foreksempel sende billeder af Black molly og sugemaller, direkte til dig så de kan bruges på institutionen.

Vh.
Steffen Kbh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Claus T (Inaktiv) - 29/08-2007 14:46 29/08-2007 14:46

Naturligvis må du printe siderne ud og hænge dem op i børnehaven, så længe man kan se hvor de kommer fra og hvem der har skrevet dem er der intet forkert og ulovligt i det

Mvh.
Claus T

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Soulen (Inaktiv) - 29/08-2007 19:28 29/08-2007 19:28
til fks skole brug børnehaver mm er det lovligt at fremvise billeder text mm så længe som #11 man kan se ratighavernes navn. du må også godt kopiere en artbeskrivelse ud fra nette af og citere fra den af uden at have nogel som helst godkendelse, så læneg det er til skole mm.

Mvh.
Heine Espersen
Eksternt link www.planetfish.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Brian C - 30/08-2007 00:22 30/08-2007 00:22
#12 det afhænger da vist af om de betaler Copydan afgifter, så vidt jeg er orienteret

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Claus T (Inaktiv) - 30/08-2007 07:28 30/08-2007 07:28
#13 og alle andre der mener det ikke er lovligt
Det er fuldt lovligt at tage afskrift fra internettet så længe man ikke ændrer i teksten og at det klart fremgår hvor det kommer fra og hvem der har skrevet det.
Der kørte en sag for et halvt års tid siden med en avis der bragte udrag fra et debat forum, og avis fik medhold, det retten lagde vægt på var, at teksten faktisk allerede er offentligt gjort da den er lagt på en offentlig side, og alle har mulighed for at gå ind og se den,
Så igen sålænge det fremgår hvem der har skrevet den og hvor den stammer fra er det fuldt ud lovligt.

ps Skal lige siges at der måske er kommet en ny dom som ændrer i denne opfattelse, isåfald beklager jeg, men jeg kender altså intet til at der skulle være noget galt i det, og da slet ikke når der er tale om en undervisnings situation som også #12 nævner, her gælder helt andre lempelige regler

Mvh.
Claus T

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Brian C - 31/08-2007 08:06 31/08-2007 08:06
#14 jeg vil så mene at der er stor forskel på uddrag fra et debatforum og en artbeskrivelse/artikel.
misforstå mig nu ikke, jeg er ikke imod at man bruger info på den måde som #1 spørger efter, især ikke fordi
hun netop spørger først

Med venlig hilsen
Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Astridlave - 31/08-2007 08:06 31/08-2007 08:06
Endnu engang tak for svarene.
# 10. Du må gerne sende billeder af sugemalle og Black Molly til min mail. lave-christensen@mail.tele.dk
# 14. Jeg har godt hørt om den sag du nævner, men jeg var faktisk ikke klar over at der var afsagt kendelse.
Jeg vil selvfølgelig gøre opmærksom på både hvem der har skrevet artsbeskrivelsen, samt at den er fra akvariesiden.dk

De store børn i børnehaven har adgang til pc og internet en gang om ugen, så hvem ved, måske de selv ender op med at vise deres akvarie frem her på siden en dag.

Hilsen
Astrid

Annoncører
Annoncører