Erfaringer med trichopsis pumila - knurrende dværggurami

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 2636

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 28/08-2007 17:39 28/08-2007 17:39
Ja, da det ser ud til at det endnu engang ikke bliver lige den da jeg får mine trichopsis pumila hjem så ville jeg lige høre om der ikke er nogen der vil dele deres erfaringer med denne lille søde fisk? Jeg har selvflgelig læst dv. artikler og artsbeskrivelser om den, så det jeg eftersøger er personlige erfaringer, ikke "jeg har læst..." erfaringer eller links til diverse hjemmesider, da det sikkert er noget jeg allerede har været igennem.

Jeg søger ikke nogle specielle tips eller tricks, men bare lidt I måske er faldet over der ikke just passer til artsbeskrivelsen på fx AS eller andet i lige synes en (forhåbentlig meget snart) ejer af dem skulle vide

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 28/08-2007 17:46 28/08-2007 17:46
Jeg har haft dem et par gange. Første gang gik det fint, de levede et par år. Anden gang gik det knap så fint; jeg tror at de måske er sarte over for for højt indhold af nitrat i vandet. Det akvarie de gik i, fik jeg ikke skiftet helt så meget vand på som jeg burde :-(.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Jacob - 28/08-2007 18:08 28/08-2007 18:08
Har også haft den nogle gange, tror godt de kan være lidt krigeriske overfor hinanden. Så selvom de ikke er så store skal man nok ikke holde dem i alt for små akvarier.

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 28/08-2007 18:33 28/08-2007 18:33
#2 nitrit-niveau aner jeg ikke hvad er, men det er sikkert for højt - guramier er jo generelt ikke så glade for højt nitrittal så hvis trichopsis pumila er værre....

#3 Jeg skal have 4 i et 30 l med en masse planter. Tror du de vil kunne enes? Alternativet er at sætte dem over i mit 140 l, men det er allerede overbefolket og jeg vil altså kun have betta imbellis i mit 60 l (måske også nogle rejeer).

Jeg har hørt de æder ALLE rejer i et akvarie så det var derfor de ikke skulle over i mit 140 l, hvor der er en masse rejer og dem der har set mit akvarie ved at det altså ikke bliver nemt at fjerne rejer derfra ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Janne (Inaktiv) - 28/08-2007 18:55 28/08-2007 18:55
NitrAt-niveau, hehe... Nitrit er giftigt i meget små mængder, mens mange fisk kan tåle væsentligt større mængder nitrat. Kig evt på Eksternt link http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=62 og evt Eksternt link http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=63 . Der står det fint forklaret.

Trichopsis pumila kan nok godt hapse små rejeunger, men de voksne kan de ikke gabe over.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger bimmer - 28/08-2007 19:48 28/08-2007 19:48
#1 hej stinnemus.. de Pumilaer du skal overtage fra mig har udraderet de RCSrejer jeg havde i det 45L akvarie hvor de går selv de voksne..med det samme rejerne kom i nærheden af lege området blev de slået ihjel.. jeg vil gerne komme ud med Pumilaerne selv, men jeg har ingen transport af akvariet som du måtte få med..jeg har jo kun en scooter.. det er forresten limet og klart dit akvarie.. det skal lige passe frøkenen herhjemme med transport af baljen..hvis det er iorden.

Mvh.
SvendErik Henriksen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 28/08-2007 20:05 28/08-2007 20:05
ja, det er fint nok. Mente nok du havde sagt at det var ALLE rejer de fik fat i *gg*. JEg kan jo desværre ikke selv komme ud efter akvariet (umulig opgave på cykel) og det vil da være dumt for dig at køre ind med 4 fisk og så tøffe tilbage med to (3 hvis jeg kan få fat på den forbistrede ancistrus) for at komme tilbage et par dage senere.... Lige nu står akvariet fint med de to a. cacatuoides-yngel + to platyer (anskaffet for at få produceret lidt levende foder, men desværre har den ene vist sig at være en undertrykt han) så lidt liv er der da

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger bimmer - 28/08-2007 20:12 28/08-2007 20:12
#7 ja den ancistrus kvartet jeg hentede ved dig for snart 4 uger siden har lave 2 kuld unger nu..det er helt vildt.. de går sammen med mine rundhalet filigran jomfru hunner.. det er i en 45L akvarie som jeg skifter vand på 2 gange om ugen hvori der er et bambusrør 3,5cm diameter og 2 små rødder og javamos,ca 50% af akvariet er fyldt med mossen lige som 7 andre 45Lers.

Mvh.
SvendErik Henriksen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 28/08-2007 20:19 28/08-2007 20:19
skal altså snart ud til dig og se dine akvarier...

men du mener godt de kan gå i mit 30 l? Det e rjo trods alt noget mindre end et 45 l

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger helene - 30/08-2007 20:44 30/08-2007 20:44
Jeg tror det er en fisk, som man kan være heldig med, hvis man får gode sunde fisk, og så er det en meget fin og sød og iøvrigt nem fisk - som dog godt kan være noget strid overfor artsfæller.
Men jeg har også set en del skrevet på Eksternt link http://www.igl-home.de/forum/phpBB2/index.php - som er et seriøst forum for labyrint-folk, om at de ofte er bærere af og kan udvikle fisketuberkulose, og derfor oplever en del at de dør lidt efter lidt for en.
Men hvis det er nogen som du får fra en erfaren akvarist som svend erik, som har haft dem et stykke tid, så behøver du ikke være bekymret for det. Men jeg er meget opmærksom på at jeg ikke længere vil købe dem hos enhver forhandler, og jeg ville tjekke dem godt ud først. Har et par gange forsøgt mig med dem, men de forsvinder jævnt og stabilt for mig, hvilket jeg var ret træt af. De sidste jeg havde var ret søde og knurrede vældigt.

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 31/08-2007 12:06 31/08-2007 12:06
#10 tak for advarslen - har aldrig hørt om fisketuberkulose før så det var godt jeg blev gjort opmærksom på det :)

de skal gå sammen, de fire jeg får, og ikke sammen med andre fisk de kan smitte (pt kgår der 2 a. cacatuoides-yngel i, som bimmer skal have med sig, og 4 platyer der skal smides i det 60 l akvarie jeg også får af bimmer - b. imbellis lader nemlig vente på sig ;) )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger bimmer - 27/09-2007 20:45 27/09-2007 20:45
#1 tillykke med dine nye Pumilaer... nu er de jo dine... jeg håber du lader hører fra dig om hvordan det går dem..

Mvh.
SvendErik Henriksen
Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 27/09-2007 21:19 27/09-2007 21:19
Selvfølgelig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 28/09-2007 21:23 28/09-2007 21:23
#12 Skulle lige høre om du havde fundet ud af hvad den der ene "falske kuhli ål" var for en?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger stinnemus (Inaktiv) - 29/09-2007 09:21 29/09-2007 09:21
Kan det passe den der ene kuhli ål hedder Pangio muraeniformis?? Den ligner nemlig de billeder af denne art

Det går faktisk rigtig godt med de små guramier - de knurrer helt vildt :) Så jeg regner da med det er et godt tegn

Annoncører
Annoncører