Ny fisk i huset - overvejelser om avl og dokumentation

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1978

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Artemis - 27/08-2007 03:24 27/08-2007 03:24
Hej allesammen.

Kasper (tiger 84) herindefra, var så flink at gå af med 2.2.5 Girardinius falcatus som jeg er blevet virkeligt glad for. Der er ikke meget information at finde om dem på nettet, og derfor føler jeg mig lidt "kaldet" til at observere dem og lave en artsbeskrivelse. En del af de artsbeskrivelser jeg har læst har mildest talt være subjektive, og i nogle tilfælde ret misvisende. Er der nogen der har gode links eller råd om hvordan man går mere 'videnskabligt' til værks?

De er jo ungefødende tandkarper, så naturligvis formerer de sig. Hvordan bør jeg forholde mig til avlen? Skal jeg bare lade dem være, og pille krumryggede eksemplarer fra, eller bør jeg gå mere kritisk til værks?
Det jeg tænker på er, at der på den ene side er en ret lille gen-pulje at gøre med og på den anden side risikerer man vel at 'kultivere' en vildform?

Det er sent (tidligt), så tilgiv mig hvis min post ikke helt giver mening.

De bedste hilsner
Merete - der har tid til at skrive på AS fordi hun er væk fra sine akvarier

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 27/08-2007 03:51 27/08-2007 03:51
Der står lidt om dem her. Prøv at klikke på undermenuerne for at få lidt flere oplysninger om f.eks. reproduktion.
Eksternt link http://filaman.uni-kiel.de/Summary/speciesSummary.php?ID=27697&ge...

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hubsch (Inaktiv) - 27/08-2007 10:46 27/08-2007 10:46
Tjek også denne norske Eksternt link http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4168&tab=1

BTW: Du må endelig sige til, hvis du får yngel, du vil af med. Jeg ville gerne skifte mine indianerplaty ud med en beslægtet, men mere "naturlig" art :o )

Venligst
jesper s

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger hubsch (Inaktiv) - 27/08-2007 10:48 27/08-2007 10:48
der er egentlig ikke så meget tekst, men flotte billeder

Venligst
jesper s

Annoncører
Annoncører